روزه داری تنها یک فرایند جسمانی نیست ، بلکه کنترل ورودی های فکر و ذهن در تامین تندرستی و کاهش رنج ها و بیماری های بشر بسیار مهم است و بایستی برای ساخت جسمانی و روحانی خود احترام قایل شویم و به هر چیزی به ویژه اگر حاوی انرژی ها و موضوعات منفی باشند پرهیز کنیم و اجازه ورود به حریم ذهن و فکر و جسم خود را ندهیم . بنابراین روزه باید کامل باشد و کلیه ابعاد را در بر بگیرد .
نکات روزه داری
• سحری خوردن لازم است
یکی از اصول مهم تندرستی رعایت عادت هاست .باید به عادت های خوب احترام گذاشت و عادات بد را به تدریج ترک کرد . بیشتر ما عادت به خوردن سه یا دست کم دو وعده غذا در روز داریم . خوردن سحری در جهت رعایت این عادت لازم است . برخی افراد دروعده سحری کم اشتها یا بی اشتها هستند به این افراد توصیه می شود خوب و به وقت و اندازه بخوابند و حتما نیم تا یک ساعت زودتر بیدار شوند و تدابیر وعده افطار را هم رعایت کنند .
با تشنگی چه کنیم ؟
قطع مصرف نوشیدنی ها و خوراک های تری بخش و خنکی بخش، در کنار مواجهه با گرمای خورشید و عوامل گرم کننده دیگر مانند حرکت بدنی و غیر بدنی ، به ویژه در فرد جوان گرم مزاج ، موجب کاهش رطوبات بدن و غلبه گرمی و خشکی بر قلب و کبد و معده می شود و فرد دچار تشنگی زیاد و عطش می گردد. این وضعیت موجب خشکی پوست و مزاج ، مشکلات روحی ، عدم تمرکز ، افکار بد ، کم خوابی و بد خوابی ، عصبیت و تحریک پذیری و بی قراری در افراد گرم و خشک مزاج می شود .همه غذاها و ادویه گرم و خشک ، غذاهای مولد صفرا، خوراک های چرب و سرخ کردنی ها ، کارهای بدنی زیاد ، مواجهه با گرمای روز و تابش آفتاب ، بوها ، فکر ها ، استرس ها و احساساتی که موجب افزایش گرمی در مغز و قلب و معده و کبد شوند موجب افزایش تشنگی می گردند. نخستین گام در کاهش عطش در روزه داری ، پرهیز از عوامل زمینه ای بالاست اما در وعده های سحر و افطار نیز می توان با خوردن خورش های همراه با آلو ، تمر هندی و زرشک ، پرهیز از خوردن چربی ها و خوراکی های چرب ، پرهیز از خوردن میوه های گرمسیری چون موز و انبه که باعث افزایش غلظت خون می شود . نوشیدن شربت های سرکه شیره ، سکنجبین یا شربت آبلیمویا شربت بیدمشک با گلاب یا آب آلو ، تمبرهندی یا زرشک ، نوشیدن عرق کاسنی به تنهایی یا همراه با یک قاشق چایخوری تخم خرفه و نوشیدن ماء الشریر طبی به جای آب و چای ، از ایجاد تشنگی زیاد در طول روز پیشگیری کرد.
روش هایی برای کاهش عطش و حرارت وجود دارد :
• بوییدن سیب گلاب ، خیار ، لیمو و گلاب
• اسپری کردن گلاب خنک در فضای اتاق و شستشویی سر و گردن و سینه با آب خنک یا گلاب
• تنفس هوا و نسیم خنک
• خواب روزانه حدود یک ساعت که بهتر است در حدود پیش از ظهر باشد
• پرهیز از بوها و عطرهای گرم
• مالیدن روغن بادام یا بنفشه به بدن، شکم ،گونه ها، پیشانی و پشت گوش
دوغ بخوریم یا چای ؟
دوغ ، اگر بسیار چرب ، پر نمک و گازدارنباشد ، می تواند به عنوان یک نوشیدنی مفید ، حدود نیم تا یک ساعت پس از غذا در ماه رمضان میل شود و به آن پونه یا نعنا خشک اضافه شود همچنین به گفته حکما ،طبیعت چای ، گرم و خشک است و برای مصرف سحرگاهی مناسب نیست .از سوی دیگر چای با افزایش ادرار و تعریق ، موجب کاهش آب بدن می شود .
مواد غذایی مفید در ماه رمضان
• کاهو
کاهو کاهنده حرارت و تعدیل کننده خشکی اخلاط بدن است و تشنگی و التهاب ناشی از مواجهه با گرما را کاهش می دهد . مصرف کاهو با سکنجبین نعنایی ، یکی از بهترین راه های چیرگی بر تشنگی و التهاب و خشکی بدن در روزهای گرم تابستلن است.
• سالاد
برخی سالادها یک غذای کامل هستند مانند ترکیب سیب و کشمش و جوانه گندم که مواد مناسب را به بدن می رسانند . سالادها را می توان با افزودن برخی مصلحات مانند نعنا و ریحان تازه به عنوان یک میان وعده میل کرد .
• ماست
ماست هم یک میان وعده کامل هست و نباید کنار غذاها خورده شود همچنین به علت سردی و تری زیاد و تولید برخی مواد در بدن مصرف مداوم آن در درازمدت مشکلاتی ایجاد می کند و با مصلح آن یعنی زنیان زیره ، نعنا بایستی میل شود .
• سبزی خوردن
سبزی خوردن از مزیت های سفره ایرانی است و اشتها آور و مقوی گوارش اند. بیشترین توصیه به مصرف ریحان و نعنا است .
• میوه
بین میوه و غذا باید ۲-۵/۱ ساعت فاصله باشد چون موجب سوء هاضمه می شود . پس از میوه های تر مانند سیب و انگور و هندوانه نباید بلافاصله آب نوشید و گرنه موجب نفخ شدید و سنگینی معده می شود .
• خرما
طبیعت خرما گرم و تر است خون خوبی تولید میکند و بسیاری از مواد مورد نیاز بدن راتامین می نماید . خرمای مصرفی باید کاملا رسیده و شیرین و ترجیحا خشک باشد و مصرف آن در افطار خیلی توصیه شده است .

منبع :
مجله پیام تدرستی تیر ۱۳۹۳

سلامتی و تغذیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.