کدام گیاهان تقویت­ کننده سیستم ایمنی بدن می­توانند به ما در مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کنند؟

این 11 گیاه دارویی، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می­کنند و به راحتی می توان آن­ها را در خانه پرورش داد.

خیلی از گیاهان موجود در باغچه ها و باغ ها هم می­توانند به تقویت سیستم ایمنی و محافظت از ما در برابر سرماخوردگی کمک کنند.

با تغییر فصل، بیماری­‌های سرماخوردگی و آنفولانزا افزایش می­یابد. داشتن یک سیستم ایمنی قوی در بدن به شما در مبارزه با ویروس‌­ها و سالم ماندن در طول زمستان کمک می­کند.

از زمان‌­های قدیم، استفاده از گیاهان دارویی برای تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامتی به روش طبیعی رایج بوده است.

اکنون شما می­توانید به راحتی این 11 گیاهان داروییِ تقویت کننده سیستم ایمنی را در خانه، در بالکن، و یا در باغ و باغچه خود، پرورش دهید.

آویشن

آویشن (Thymus vulgaris)، گیاه بومی مدیترانه­‌ای یکی از مهم­ترین گیاهان دارویی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی و بیماری­‌های تنفسی است. آویشن سرشار از اسانس است و می توان از آن به صورت تازه، خشک و به عنوان روغن یا تنتور استفاده کرد. آویشن را دم کنید تا یک چای گیاهی دوست داشتنی برای تقویت سیستم ایمنی‌­تان درست کنید.

گشنیز

گشنیز (Coriandrum sativum) در طبخ غذاهای آسیایی بسیار معروف است. اما آیا می­دانستید چرا این گیاه دارویی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می­کند؟

چون گشنیز سرشار از اسانس، کومارین، اسیدهای فنولیک و استرول است و روغن دانه گشنیز نه تنها ضد باکتری است، بلکه یک آنتی بیوتیک طبیعی قوی نیز می­باشد. بنابراین گشنیز به صورت چای، روغن یا تنتور، می­تواند برای سلامتی شما بسیار مفید باشد.

ترشک

ترشک (Rumex acetosa) یک گیاه دارویی قدرتمند است که سرشار از ویتامین­‌های C، B1، B2، B6 و E است. ترشک چه به صورت تازه در سالاد و چه به صورت خشک برای تهیه چای استفاده می­شود.

زیره سیاه

زیره سیاه (Carum carvi) نه تنها به عنوان ادویه، بلکه برای اهداف دارویی نیز استفاده می­شود. دانه­های زیره سیاه ضد باکتری، مهار کننده میکروب و به طور طبیعی یک ضد قارچ است و به هضم غذا بسیار کمک می­کند. از این رو زیره یک گیاه تقویت کننده سیستم ایمنی نیز هست.

اکیناسه (سرخارگل)

یکی از محبوب­ترین گیاهان برای تقویت سیستم ایمنی بدن، اکیناسه است. اکیناسه از آمریکای شمالی سرچشمه گرفته است و مدتی است که در آب و هوای ایران هم بسیار خوب رشد می­کند. این گیاه حاوی اسانس­های متعدد، فلاونوئیدها، پلی ساکاریدها و ویتامین C است که همگی به تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرماخوردگی کمک می­کنند. می­توان از اکیناسه به عنوان تنتور یا چای هم استفاده کرد.

مرزنجوش (اورگانو)

آنتی بیوتیک طبیعی دیگری که می­توانید در خانه یا باغ خود پرورش دهید پونه کوهی یا مرزنجوش (Origanum vulgare) است. اگرچه از مرزنجوش در درجه اول برای خوش طعم کردن غذاهایی مانند پیتزا یا پاستا استفاده می­شود اما نباید خواص درمانی آن را هم دست کم گرفت. مرزنجوش یک آنتی باکتریال است، بنابراین وقتی به عنوان چای یا روغن از آن استفاده می­کنیم، به طور طبیعی  داریم سیستم ایمنی بدن خود را تقویت می­کنیم.

جعفری

یکی از محبوب­ترین گیاهان در آشپزی، گیاه جعفری (Petroselinum crispum) است که سرشار از ویتامین C، کلسیم و روی می­باشد،  نه تنها از سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می­کند، بلکه برای مثانه و کلیه ها نیز مفید است.

مریم گلی

جالب است بدانید که نام لاتین گیاه مریم گلی”salvare” که به معنای “درمان کردن” است، نشان می­دهد که این گیاه دارای اثرات دارویی است. این گیاه مدیترانه­ای در درمان گلودرد بسیار مؤثر است، اما نباید از خواص تقویت کنندگی سیستم ایمنی آن غافل شد. چای مریم گلی دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است بنابراین آن را راهی مؤثر برای تقویت سیستم دفاعی بدن می­دانند.

بابونه

در بدن ما، گلبول­های سفید خون، مسئول از بین بردن باکتری­ها، ویروس­ها و قارچ­ها هستند. گیاه بابونه (Matricaria chamomilla) در تولید گلبول­های سفید به بدن کمک می­کند. بنابراین، چای بابونه یک راه فوق العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. حمام بخار تهیه شده با چای بابونه نیز به پاکسازی مجاری تنفسی و تسکین علائم سرماخوردگی کمک می­کند.

رزماری

رزماری (Rosmarinus officinalis) با غنی بودن از اسانس کامفِر و مواد تلخ، بدون شک گیاهی بسیار مؤثر در تقویت سیستم ایمنی بدن است. رزماری  خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد و برای هضم و سیستم گردش خون مفید است. از گیاه رزماری به عنوان چای، اسانس یا تنتور استفاده می­شود.

بادرنجبویه

از شایع­ترین دلایل ضعف سیستم ایمنی بدن، استرس و کمبود خواب است. گیاه بادرنجبویه (Melissa officinalis) اثر آرام­بخشی خوبی روی بدن می­گذارد بنابراین استفاده از آن به افرادی که اضطراب یا مشکل کم خوابی دارند، توصیه می­شود.

هنگامی که از ما پرسیده می­شود کدام چای سیستم ایمنی بدن را تقویت می­کند، می­توانیم با اطمینان بگوییم “چای بادرنجبویه”.

از گیاهان دیگر تقویت کننده سیستم ایمنی می توان به این گیاهان اشاره کرد:

زنجبیل (Zingiber officinale)، زردچوبه (Curcuma longa)، سیر(Allium sativum) و ترب کوهی(Armoracia rusticana) تقویت‌کننده‌های ایمنی بسیار محبوبی هستند که خودتان هم می­توانيد آن­ها را در خانه پرورش دهيد.

 

منبع

www.plantura.garden

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *