همه‌ ی ما برای رفع خستگی و آرامش بر اساس ذائقه‌ی خود به دمنوش‌ها روی آورده‌ایم و حتی به دیگران هم پیشنهاد می‌دهیم که دمنوش مصرف کنند. آیا برای شما این سوال پیش آمده که فکر کنید، دمنوش چیست و چگونه به آرامش ما کمک می‌کند.
در این مقاله به‌ معرفی انواع دمنوش‌های متناسب با حالات روحی می‌پردازیم.
دمنوش چیست؟
دمنوش‌ها از میوه‌های خشک‌شده، گل‌ها، گیاهان و ادویه‌جات تهیه می‌شوند. به همین دلیل طعم‌ها و عطرهای بسیار متنوع و متفاوتی دارند. دمنوش‌ها می‌توانند جایگزین نوشیدنی‌های پُرشکر یا آب باشند، زیرا که فواید بسیاری برای سلامتی بدن دارند و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و دردها از آن‌ها استفاده می‌شود. گاهی به اشتباه از دمنوش‌ها با عنوان چایی یاد می‌کنند و چای سبز و چای اولانگ را که چای‌های اصیلی هستند، دمنوش می‌دانند.
خواص دمنوش
دمنوش‌ها فواید زیادی برای سلامت بدن دارند و صد سال است که دمنوش‌های گیاهی به‌عنوان داروی طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از مزیت‌های خوب دمنوش این است که به‌سادگی می‌توان آن را در خانه تهیه کرد و از خواص و فواید آن بهره‌مند شد.
انواع دمنوش ها
دمنوش چای سبز : دمنوش مناسب برای رفع خستگی

نوشیدن چای سبز به عنوان یک نوشیدنی گیاهی با خواص دارویی بی نظیراست که احتمال ابتلا به بیماریهای ساده باکتریایی را کاهش داده و دارای خواص کاهش فشارخون، کاهش قند خون، چربی سوزی،افزایش و تسریع متابولیسم چربی ها ، داروی ضد پیری و تقویت حافظه ، آرام بخش و ضد استرس بوده یک دمنوش مناسب برای رفع خستگی می باشد .

چای سیاه و چای سفید : دمنوش مناسب برای افزایش انرژی

چای به دلیل آن که نوشیدنی آرام بخش است در جوامع مختلف به عنوان رایج ترین نوشیدنی مصرف می شود.تانن ها ترکیبات پیچیده طبیعی هستند که در پوست، برگ و ریشه اکثر گیاهان یافت می شوند. یکی از مهم ترین خاصیت تانن ها ، آرام بخشی سیستم عصبی انسان می باشد . همچنین به دلیل وجود کافئین ‌که محرک سیستم عصبی است و باعث افزایش ضربان قلب و بالابردن فشارخون شده و باعث رفع خستگی و افزایش سطح انرژی می شود .

چای علف لیمو(لمون گرس) : دمنوش مناسب برای رفع افسردگی

علف لیمو خواص کاهش دهنده اضطراب و رفع افسردگی دارد و از اسانس آن برای کاهش استرس و اضطراب به صورت بخور استفاده می شود .به طور کلی بوی مرکبات و لیمو اثر مهمی در رفع افسردگی دارد.

دمنوش بابونه : دمنوش مناسب برای رفع استرس

گیاه بابونه دارای طبیعت گرم و خشک می باشد مصرف طبی بابونه شهرت جهانی دارد. از خواص درمانی این گیاه می توان به تقویت و تسکین درد معده و روده ، آرام بخش اعصاب و رفع بی قراری و رفع ناراحتی های عادت ماهیانه و یائسگی اشاره کرد.

دمنوش اسطوخودوس :دمنوش مناسب آرامش و رفع بی خوابی

گیاه اسطوخودوس دارای طبیعت گرم و خشک است و از خواص آن می توان تقویت کننده سلولهای مغزی و آرام بخش اعصاب ، ضد میگرن ، ضد برونشیت، کاهش تنگی نفس و سرفه و رفع بی خوابی نام برد .

دمنوش نعنافلفلی : دمنوش مناسب برای رفع ناآرامی و بهبود گوارش

نعناع دارای طبیعت معتدل و اندکی گرم می باشد از جمله خواص درمانی آن می توان به محرک دستگاه و غدد گوارشی، میکروب کشی قوی ،موثر در درمان سرماخوردگی ، ضد اسهال و استفراغ ، ضد نفخ ضد تنگی نفس و آسم می باشد اگر زیاد مصرف شود سیستم گوارشی را تحریک می کند.

چای ماسالا : دمنوش مناسب برای افزایش انرژی مثبت

این چای هندی دارای ترکیبات گیاهی و طبیعی زیادی مانند دارچین،زنجبیل،هل ، فلفل سیاه ، جوز هندی، رازیانه، میخک می باشد از جمله خواص این چای میتوان به بهبود سرماخوردگی، تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرددستگاه گوارش، بهبود عملکرد قلب، کمک به فشارخون بالا اشاره کرد. چای ماسالا می تواند انرژی زیادی را به افراد منتقل کند و به افراد آرامش خاصی را عطا کند .

دمنوش پرتقال و لیمو: دمنوش مناسب برای رفع خشم و عصبانیت

این دمنوش مسکن و آرام بخش است و سوهاضمه را رفع می کند همچنین پرتقال در درمان استرس و بی خوابی ، مقابله با سرماخوردگی موثر است . پرتقال به طور کلی ضد اسپاسم و آرام بخش است .

دمنوش زنجبیل : دمنوش مناسب برای کاهش درد و اسپاسم

زنجبیل دارای طبیعتی گرم و خشک بوده و بالا برنده قوی فشارخون، مقوی اعصاب، تقویت کننده حافظه ، ضد درد مفاصل ، تسکین درد عضله و مفصل موثر می باشد. نکته مهم در مصرف زنجبیل آن است که زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث افزایش فشارخون و ضعف نیروی جنسی شود .
پس با کمک دمنوشها و استفاده درست و به جا از آنها بسیاری از مشکلات خودمان را می توانیم برطرف کنیم. در ادامه طرز تهیه یک نوع دمنوش تقویت ذهن و آرامبخش را ذکر می کنیم.

دمنوش تقویت ذهن و آرامبخش
در این روزهای پر از شلوغی و دغدغه و اضطراب، خوردن دمنوشهای آرامبخش و تقویت کننده ی بدن را به شما توصیه می کنیم.
برای تهیه این دمنوش به موازد زیر نیاز دارید:
1. چای سبز( آنتی اکسیدان قوی )
2. ریشه شیرین بیان ( تقویت سیستم گوارشی)
3. نعنا( ضد میکروب و ضد نفخ )
4. زنجبیل ( ضد تهوع و پر از ویتامین )
5. چوب دارچین( تقویت کننده بدن )
6. حلقه های لیمو ترش ( طعم دهنده )
یک قاشق غذاخوری از چای سبز را با یک قاشق چایخوری از اجزای تشکیل دهنده دمنوش را با آب جوش در یک قوری ریخته و به مدت ده دقیقه دم می کنیم. این دمنوش توان ذهنی را افزایش داده و باعث رفع خستگی ذهنی و بدنی می شود.

منبع :
برگرفته ازکتاب دمنوش های گیاهی
اینستاگرام مرکز آموزش گیاهان دارویی گیاهدانه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *