نفخ شایع و آزاردهنده
نفخ به صورت اتساع قابل مشاهده ناحیه شکم طوری که در سه ماه گذشته دست کم سه روز در ما ه ایجاد شده باشد تعریف می‌گردد . در واقع در چنین حالتی رطوبت معده و روده ها بیش از حالت طبیعی است یا ممکن است این رطوبت طبیعی باشد ولی به جهت سرد شدن این اعضا حرارت برای تحلیل این رطوبت ها کافی نباشد و در نتیجه بادی غلیظ تولید شود که موجب صدای زیاد شکم، ورم معده، آروغ و یا باد روده و ترش کردن گردد. زیاد خوردن خوراکی هایی چون خیار و ماست که رطوبت زیادی دارند حبوبات و مانند آنها که نفاخ هستند یا غذاهای خمیری و لزج چون آش رشته ماکارونی ،لازانیا، نوشیدن مایعات همراه با غذا، خواب زیاد یا نامنظم ،کم تحرکی، از عوامل مستعد کننده نفخ هستند .در مقابل خوب و کامل جویدن غذا عدم مصرف مایعات با غذا و پیش و پس از آن ، پرهیز از همراهی ماست و سالاد و ترشی ها با غذای اصلی ، پرهیز از پرخوری و بر هم خوری ، تدبیر و اصلاح کردن حبوبات با خیساندن آنها ،استفاده از مصلحات چون زیره و نعنا همراه ماست یا عسل همراه شیر یا گلپر همراه باقلا، پرهیز از خوردن غذاهای سرد و غلیظ جهت کاهش نفخ می توان پیشنهاد کرد.
یبوست در روزه داری
از نظر پزشکان طب ایرانی لازم است افراد به ازای هر وعده خوردن غذا یکبار در هفته کامل مدفوع با حجم قابل قبول و قوام نرم داشته باشند وگرنه شامل یبوست خواهند بود . علت این شیوع بالا را باید در الگوی زندگی نوین کاهش مصرف سوپ و آش ها و خورش ها ، دوری از ورزش ،خوردن غذاهای خشک و یبوست زا ، حذف سبوس و پوست میوه‌ها، استفاده از مکمل‌هایی چون قرص آهن و کلسیم قرص‌های ضدبارداری داروهای کدئین دار ، افسردگی و داروهای آن ، کم کاری تیروئید اضطراب ها و دیگر مشکلات روحی جستجو کرد ضمن آنکه در دوران بارداری و همچنین سالمندی نیز انواعی از یبوست رخ می نماید. روشن است که گام نخست درمان یبوست اصلاح سبک زندگی است . پرهیز از غذاهای شور و خیلی ترش غذاهای حاوی مواد نگه دارنده چون کنسرتها و کمپوت ها و فست فود هایی چون سوسیس و کالباس ، پرهیز از خوردن عدس و بادمجان و موز و چای پررنگ ، مصرف میوه ها و غذاهای فیبردار و سبزیجات خام در وعده افطار و سبزیجات پخته در وعده سحر ، خوردن منظم ملین های خوبی چون کدو و هویج پخته و زیتون در کنار غذا ، داشتن تحرک و ورزش مناسب و خواب منظم ، پاسخ به جا و به موقع به احساس دفع مدفوع و ماساژ شکم و روده ها با روغن بادام شیرین نیز به ویژه در کودکان و سالمندان بسیار مفید و موثر خواهد بود.
سوزش کلیه و ادرار
سوزش کلیه یا سوزش مجرای ادرار در شرایط تشنگی و گرسنگی طولانی از جمله در روزه داری تابستانی الزاما ناشی از عفونت ادراری و سنگ ادراری نیست بلکه می تواند به سبب سوء مزاج گرم ساده در کلیه و مجاری ادرار و مثانه باشد. در این حال هم تکرر ادرار و هم سوزش و هم تغییر رنگ ادراربه زرد پررنگ و نارنجی یا گاهی سرخ روی می‌دهد بدون آن که الزاماً در آزمایش ادرار یا کشت ادرار شواهدی از عفونت یا سنگ ادراری دیده شود سبب چنین وضعیتی در پزشکی نوین ناشناخته است و تنها به درمان علامتی و تسکین سوزش ادرار پرداخته می‌شود بدون آنکه سبب اصلی آن شناسایی و درمان گردد.
سوء مزاج گرم کلیه و دیگر بخش های دستگاه ادراری قطعاً با تشنگی و گرسنگی تشدید می‌شود و به آسیب حتمی دستگاه اداری و دیگر اعضای بدن بیمار منجر می شود .نشانه های احتمالی اولیه همراه با این حالت سرگیجه، حالت تهوع، تلخی دهان و سردرد است برای درمان این سوء مزاج باید نوشیدنی ها و خوراکی های تری بخش و سردی آور مصرف شود بدین منظور نوشیدن شربت سکنجبین رقیق شده با آب هندوانه بسیار سودمند است نوشیدن شیره تخم خربزه یا خوردن کاهوی خرد شده در سکنجبین نعنایی یا خوردن خیار تازه کوچک رنده شده در شربت سکنجبین نعنایی بسیار موثر است این توصیه ها را باید در طول روز ۴ تا ۵ بار با حفظ یکی دو ساعت فاصله از غذا تکرار کرد و تا یک روز پس از رفع علایم ادامه داد .در طول درمان پرهیز از هر نوشیدنی و خوراکی گرمی بخش نیز ضروری است و در صورت ادامه این وضعیت یا عود علائم با روزه‌داری مجدد، توصیه می‌شود این افراد روزه نگیرند.

منبع :
مجله پیام تندرستی تیر ۹۳

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *