بیشتر گیاهان خانواده نعنائیان گیاهان معطری هستند که علاوه بر مصارف درمانی، مصارف آرایشی بهداشتی هم دارند.
گیاهانی مثل مریم گلی، نعناع و رز ماری کاربردهای زیادی برای پوست و مو دارند. در این مقاله با روش مصرف و خواص این گیاهان آشنا می شویم.
مریم گلی
مریم گلی یک منبع آنتی اکسیدان است، به این معنی که خاصیت ضد پیری دارد ، و همچنین یک قابض طبیعی برای پوستهای چرب و مستعد آکنه می تواند باشد. گیاه مریم گلی سرشار از ویتامینA و کلسیم است که هر دو نقش مهمی در بازسازی سلولی پوست دارند.
چگونه استفاده کنیم ؟
مریم گلی بوی بسیار خوشایندی دارد . برای پوست ،آن را به یک تونر تبدیل کنید تا به تنظیم و تعدیل کردن چربی روی پوست کمک کند. برای موهایتان برگ هایش را بجوشانید و پس از خنک شدن ، از آب آن به عنوان آب کشی استفاده کنید .
نعناع
نعناع یک گیاه طبیعی برای درمان آکنه است به دلیل وجود اسید سالسیلیک ( که چربی پوست را تنظیم می کند ) از بین برنده جوش نیز است. گیاه نعناع ضد خارش است ، به این معنی که آب نعناع می تواند خارش و عفونت پوست را تسکین دهد .
چگونه استفاده کنیم ؟
گیاه نعناع ، برای خشکی، ترک و بوی بد پا بسیار مناسب است. برگ نعنا را بجوشانید ، پاها را در آب جوشیده شده آن قرار دهید و اجازه دهید پاهایتان خیس بخورد . همچنین می توانید برای درمان جوش ها چند برگ نعناع را به صورت خمیر له کنید ، یا به شکل یک ماسک با بلغور جودوسر و عسل مخلوط کنید و روی پوست بزنید و استفاده کنید . نعناع در محصولات مراقبتی ، یک نوع قابض خنک کننده و آرام بخش است.
رزماری
تقریبا هر چیزی از مرطوب کردن پوست گرفته تا تولید کلاژن و مبارزه با رادیکال های آزاد را می توان در برگهای کوچک و قدرتمند گیاه رزماری یافت. رزماری سرشار از مواد معدنی است که از پوست در برابر آسیب های خارجی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت می کند و همچنین با افزایش سن به خاصیت ارتجاعی پوست نیز کمک می کند.
چگونه استفاده کنیم ؟
روغن رزماری را با آب رقیق کنید و از آن به عنوان یک قابض طبیعی برای کمک به مبارزه با آکنه استفاده کنید یا روغن آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید تا به رشد سریع تر مو و درمان شوره سر کمک کند همچنین می توانید روغن رزماری را به یک پاک کننده اضافه نموده و از آن استفاده نمایید تا گردش خون را تقویت و پوست را جوان کند .

منبع:
پیج اینستاگرام مرکزآموزش گیاهان دارویی گیاهدانه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *