وگانیسم چیست ؟
وگانیسم عمل پرهیز از استفاده محصولات حیوانی، به ویژه در رژیم غذایی، و یک فلسفه مرتبط است که هر کالای حیوانی را رد می کند. گیاه خوارها معتقدند که اگر از مصرف فرآورده‌های حیوانی در خوردوخوراک‌مان دست بکشیم، هم سالم‌تر می‌مانیم و هم به‌این‌ترتیب از کشتار بی‌رحمانه حیوانات بی‌گناه جلوگیری می‌کنیم. گیاه‌خواران دو دسته‌اند؛ برخی خودشان را وگان و برخی دیگر وجترین معرفی می‌کنند. فرق‌شان هم در این است که وگان‌ها به گیاه‌خواری مطلق باور دارند. درحالی‌که وجترین‌ها آسان‌گیرترند و مصرف محصولات حاوی فرآورده‌های تولیدشده توسط خود حیوان، مانند لبنیات و عسل، را مجاز می‌دانند. ولی وگان‌ها با مصرف هر نوع محصولی که کوچک‌ترین ربطی به حیوانات داشته باشید شدیدا مخالف‌اند.
وگان در زمینه لوازم آرایشی
قبل از دهه 1980، تعداد کمی از شرکت ها آرایش گیاهی می ساختند. و حتی امروزه، اکثر برندهای آرایشی حاوی مواد حیوانی هستند. علاوه بر این، بسیاری از شرکت‌ها هنوز به آزمایش‌های حیوانی متکی هستند. خوشبختانه، این به سرعت در حال تغییر است. حدوداً در سال 2010، شرکت های لوازم آرایشی شروع به جدی گرفتن بازار وگان کردند.
در لوازم آرایشی وگان هیچ‌گونه ترکیبی که مستقیم یا غیر مستقیم به سرمنشأ حیوانی می‌رسد وجود ندارد. این در حالی است که ترکیبات حیوانی را می‌توان جزء جدایی‌ناپذیر لوازم آرایشی و بهداشتی معمولی دانست. منظور از ترکیبات حیوانی مواد اولیه‌ و فرآورده‌هایی است که به‌نوعی از حیوانات مشتق می‌شوند. خواه حیوان زنده یا کشتارشده. اما در لوازم آرایشی وگان خبری از هیچ ترکیبی که سروکارش با حیوانات می‌افتد، نیست.
لوازم آرایشی و بهداشتی کروئِلتی-فری
برخی تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی محصولات‌شان را برای تضمین سلامت و اثربخشی روی حیواناتی چون موش، خرگوش و سایر حیوانات مظلوم آزمایشگاهی آزمایش می‌کنند. نیازی به گفتن نیست که چنین آزمایشاتی چقدر می‌توانند برای حیوانات قربانی آزاردهنده باشند. حتی در مواردی کشنده هم خواهند بود.
آزمایشاتی ازاین‌دست چند سالی است در برخی کشورها ازجمله کشورهای اتحادیه اروپا ممنوع اعلام شده‌اند. ازطرفی تولیدکنندگان زیادی هم خودخواسته به استفاده از روش‌های جایگزین روی آورده‌اند.درهرصورت به محصولاتی که در هیچ‌یک از مراحل تولید روی حیوانات آزمایش نشده باشند اصطلاحا لقب کروئِلتی-فری (cruelty-free) تعلق می‌گیرد. منتها تنها خود محصول نهایی نیست که نباید روی حیوانات آزمایش شده باشد. تک‌تک ترکیبات مورداستفاده هم نباید پیشتر تحت آزمایش‌های حیوانی قرار گرفته باشند.
آیا تمام محصولات وگان کروئِلتی-فری هستند؟
همه محصولات وگان لزوما کروئِلتی-فری نیستند و برعکس همه محصولات کروئِلتی-فری لزوما وگان نیستند. این دو واژه در حیطه لوازم آرایشی خیلی اوقات به‌جای هم استفاده می‌شوند و همین باعث ابهام شده است. البته که از یک محصول وگان انتظار می‌رود، همان طور که فاقد ترکیبات حیوانی است، روی حیوانات هم آزمایش نشده باشد. ولی در واقعیت این‌طور نیست. برخی برندهایی که تحت عنوان وگان معرفی می‌شوند، کروئِلتی-فری نیستند. اینها صرفا در سطح ترکیبات مورداستفاده وگان محسوب می‌شوند.
نکته
• شناسایی محصولات وگان صرفا از روی لیست ترکیبات سازنده همیشه کار آسانی نیست. چراکه برخی ترکیبات خاص می‌توانند هم از منشأ حیوانی و هم از منشأ گیاهی تولید شده باشند. اما برندها ملزم نیستند که منشا حیوانی یا گیاهی ترکیبات این‌چنینی را حتما مشخص کنند. برای مثال روغن اِسکوالین می‌تواند هم از روغن کبد کوسه و هم از روغن زیتون تولید شده باشد. درحالی‌که بسیاری از برندها در لیست ترکیبات سازنده محصولات‌شان منشأ حیوانی یا گیاهی این ترکیب را ذکر نمی‌کنند.
• محصولات وگان ازلحاظ کارایی و اثربخشی روی پوست لزوما از محصولات غیروگان برتر نیستند. همان طور که گفتیم، وقتی از کلمه وگان برای توصیف محصولی استفاده می‌شود، صرفا به معنی استفاده از ترکیبات غیرحیوانی است.
چند نمونه از موارد جایگزین غیر حیوانی در محصولات وگان
• روغن نارگیل ،روغن زیتون،کره شیا جایگزین پشم گوسفند (لانولین) که در کرم های مرطوب یا نرم کننده لب و برخی محصولات مو استفاده می شود.
• اسید امینه های تشکیل دهنده کراتین در روغن های گیاهی مانند روغن بادام، آووکادو و سویا که جایگزین کراتین در مو، ناخن و شاخ و سم حیوانات است و در محصولات ضد چروک و بازیافت پوست و محصولات تقویت ناخن استفاده می شود.
• روغن پالم و کره شیا جایگزین اسید استئاریک که در چربی حیوانات مثل گاو، گوسفند خوک و حتی سگ ها است ‌و در صابون ها و کرم های پوست استفاده می شود.
• گلوکوزامین که در پوسته سخت پوستان مثل خرچنگ یا شاه میگو هست و در آزمایشگاه به صورت آزمایشگاهی تولید شده و در کرمهای ضد لک و برای رفع ناصافی پوست استفاده می شود.
• نوعی رنگ قرمز برای ساختن رژ لب یا سایر مواد قرمز آرایشی که از چغندر یا ریشه گیاهی به نام Alkanna tinctoria که جایگزین نوعی حشره ریز سخت پوست به نام کارمین یا قرمز دانه مکزیکی هست.
• هیالورون تهیه شده از مخمر ها که جایگزین هیالورون موجود در تاج خروس بوده وآلرژی کمتری ایجاد می کند و در کرم های ضد چروک و مرطوب کننده پوست و همچنین به صورت تزریقی برای اعمال زیبایی استفاده می شود.
• شلاکshellac ماده حیوانی موجود در نوعی حشره به نام ریز دانه هندی بوده و هنوز جایگزین غیر حیوانی ندارد و درمحصولات ناخن استفاده می شود.

منبع : www.vegan.com
www.daraje.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *