نام علمی:
بادرنجبویه با نام علمی ( Melissa officinalis ) گیاهی از خانواده نعناع است. اندام دارویی آن برگ تازه یا خشک شده می باشد . بوی برگها مشابه بوی لیمو است و به همین دلیل به آن Lemon balm هم می گویند.
کاربردهای درمانی:
بادرنجبویه بیشتر به عنوان آرام بخش و تسکین دهنده برای درمان اختلالات خواب و افسردگی و ناراحتیهای معده کاربرد دارد . همچنین دارای اثرات ضد ویروس بوده و به ویژه بر روی ویروس تبخال موثر است . ترکیبات مهم آن شامل اسانس ، تانن ها ، فلاونوئیدها و مواد تلخ می باشد. از روغن آن برای ماساژ در افسردگی و تنش عصبی ، آسم و برونشیت سینه استفاده می شود.
بادرنجبویه حاوی ترکیبی به نام رزمارینیک اسید است که به نظر می رسد خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی قوی دارد. آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از آسیب سلولی کمک می کنند، در حالی که ضد میکروبی ها ارگانیسم های عامل عفونت مانند باکتری ها و ویروس ها را از بین می برند.
افرادی که طب جایگزین انجام می دهند معتقدند که بادرنجبویه می تواند برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها استفاده شود، از جمله:
بیخوابی
• تبخال
• کلسترول بالا
• تب خال ناحیه تناسلی
• سوزش سردل
• سوء هاضمه
حتی برخی معتقدند که می تواند توانایی های تفکر و حافظه را در افراد مبتلا به آلزایمر بهبود بخشد .
علیرغم استفاده طولانی مدت آن در طب سنتی، شواهد زیادی برای حمایت از بسیاری از این ادعاهای سلامتی وجود ندارد. در اینجا فقط برخی از یافته های تحقیقات فعلی آورده شده است.
اضطراب
بر اساس یک مطالعه کوچک منتشر شده درمجله Nutrientsبادرنجبویه ممکن است برای کمک به کاهش اضطراب استفاده شود .
• بی خوابی
اعتقاد بر این است که رزمارینیک اسید به همان روشی که اضطراب را تسکین می دهد، خواب را در افراد مبتلا به بی خوابی بهبود می بخشد .
• تبخال
اسید رزمارینیک ممکن است در درمان برخی عفونت های ویروسی کمک کند. بیشتر شواهد فعلی محدود به مطالعات لوله آزمایشی است که در آنها اسید رزمارینیک به نظر می رسد طیف وسیعی از ویروس های رایج را از بین می برد. این شامل ویروس هپاتیت B و آنهایی است که با سرماخوردگی مرتبط هستند ، مانند کروناویروس ها و راینوویروس ها.
اسید رزمارینیک در مبارزه با ویروس هرپس سیمپلکس که عامل تبخال می باشد موثر است.
• مشکلات گوارشی

شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد بادرنجبویه می تواند به درمان علائم سوء هاضمه (ناراحتی معده)، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و رفلاکس اسید (سوزش سر دل) کمک کند. علاوه بر رزمارینیک اسید، بادرنجبویه حاوی سیترال، سیترونلال، لینالول، ژرانیول و بتاکاریوفیلن است که هر کدام ممکن است به تسکین اسپاسم عضلانی و گاز کمک کنند.
• آلزایمر
مطالعات اولیه نشان داده اند که سیترال موجود در عصاره بادرنجبویه ممکن است آنزیمی در مغز به نام کولین استراز را مسدود کند. که سطح استیل کولین را افزایش می دهد، یک ماده شیمیایی مغز که برای حافظه و یادگیری مورد نیاز است.
در طب سنتی :

امروزه از بادرنجبویه در طب سنتی هم به عنوان خواب آور و هم به عنوان تقویت کننده گوارش استفاده می شود. می توان آن را به عنوان چای مصرف کرد، به عنوان مکمل یا عصاره مصرف کرد، یا در مومیایی و لوسیون روی پوست مالید. اسانس بادرنجبویه در رایحه درمانی نیز محبوب است ، جایی که از آن برای کاهش استرس و حفظ آرامش استفاده می شود.
طبیعت آن گرم و خشک است . مفرح و برای همه علت های بلغمی و سودایی مفید است . به گوارش غذا کمک می کند و جهت رفع ترس و دلتنگی ناشی از سودا مفید است .
نحوه ، مقدار و مدت مصرف :
به صورت گیاه خرد شده ، پودر شده ، برای تهیه چای استفاده می شود . برای تهیه عصاره خشک از آب خالص یا به نسبت 4 به 1 یا 6 به 1 همراه اتانول استفاده می شود . برای تهیه دم کرده یک فنجان آب داغ را بر روی یک ونیم تا چهار و نیم گرم از گیاه ریخته و پس از 10 دقیقه صاف و مصرف می کنیم مقدار مصرف آن سه بار در روز می باشد.
تنتور : 2-6 میلی لیتر سه بار در روز
عوارض جانبی : تاکنون هیچ گونه عارضه جانبی از این گیاه گزارش نشده است و در مصرف موضعی منعی ندارد در مورد مصرف خوراکی مطالعات کاملی وجود ندارد و توصیه شده در کودکان زیر 12 سال به دلیل نبود مطالعات کافی مصرف نشود.
خطر عوارض جانبی با اندازه دوز افزایش می یابد.
استفاده طولانی مدت یا استفاده بیش از حد از بادرنجبویه توصیه نمی شود. دوزهای بالا به طور بالقوه می تواند با کند کردن تولید هورمون های تیروئید که متابولیسم و سایر عملکردهای بدن را کنترل می کنند، بر عملکرد تیروئید تأثیر بگذارد . قطع ناگهانی درمان پس از مصرف طولانی مدت نیز می تواند باعث اضطراب شود.
مهم ترین اثرات :
ضد درد، آرام بخش ، ضد نفخ ، ضد عفونی کننده ، ضد ویروس تبخال ، ضد اسپاسم ، معرق ، ضد اضطراب ، مقوی اعصاب ، خواب آور و مقوی معده

منبع: www. Verywellhealth.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *