گیاهان مضر برای دیابت

از دیدگاه طب کلاسیک: دیابت سندرمی از اختلال سوخت و ساز قند، چربی و پروتئین است که در اثر فقدان ترشح انسولین یا کاهش حساسیت بافتها به انسولین ایجاد می شود.

از دیدگاه طب ایرانی: دیابیطس بیماری است که در آن بیمار مدام تشنه است و آب می نوشد و به دنبال آن دائما نیاز به ادرار کردن دارد دیابت یا بیماری قند یک اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است.

در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط سازوکارهای مختلف است. دیابت دو نوع اصلی دارد. در دیابت نوع یک، تخریب سلول‌های بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و در نوع دو، مقاومت پیش رونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود. در دیابت نوع دو مشخص است که عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند.

در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می‌یابد از این‌رو میزان قند خون افزایش یافته که به‌آن هایپرگلیسمی می‌گویند. وقتی این افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد، سبب تخریب رگ‌های بسیار ریز در بدن می‌شود که می‌تواند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کند. همچنین دیابت با افزایش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیمی دارد؛ لذا غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری در افراد با ریسک بالا می‌تواند در پیشگیری از این عوارض مؤثر باشد. تشخیص و همچنین غربالگری دیابت با انجام آزمایش قند خون میسر است.

حکمای طب ایرانی منشاء اصلی بیماری دیابیطس را کلیه می دانند، ضعف کلیه و انواع سوء مزاج های گرم و سرد کلیه می تواند سبب این بیماری شود. در بیماری دیابیطس، کبد، کلیه و تمامی اعضای بدن تمایل به رطوبت دارند، زیرا رطوبات تمام اعضای بدن به طور مفرط از طریق کلیه و مثانه دفع می شود.

تدابیر غذایی برای دیابت

}       از گرسنگی طولانی مدت پرهیز کنید زیرا باعث ضعف عمومی می شود. و به محض اشتهای واقعی حتما غذا بخورید

}       از ریزه خواری پرهیز کنید

}       کاهش وزن در این بیماران مفید است ولی نباید به طور ناگهانی وزن کم کنند زیرا دچار ضعف قوای بدنی می شوند.

}       صبحانه مهمترین وعده غذایی برای افراد مبتلا به دیابت است

}       امگا 3 به پیشگیری و بهبود دیابت کمک می کند

خوراکی‌های بسیاری هستند که افراد دیابتی باید از خوردن آن‌ها خودداری کنند که در این مقاله به معرفی آنها می پردازیم.

پرهیزات غذایی در دیابت

میوه ها و سبزجات حاوی قند بالا

 انگور: انگور رسیده بدترین تاثیر را بر دیابتی ها می گذارد، چون انگور حاوی گلوکز بالایی است. بنابراین توسط افراد مبتلا به دیابت نباید مصرف شود، زیرا موجب افزایش میزان قند خون می شود

 انبه: میوه دیگری که برای بیماران دیابتی بسیار خطرناک است انبه است. انبه معمولاً به عنوان میوه روزانه ای مورد استفاده قرار می گیرد و حتی به عنوان مواد اولیه برای برخی از غذاها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از طرف دیگر، مصرف انبه تاثیر بدی برای بیماران دیابتی خواهد گذاشت. به همین دلیل است که بیماران دیابتی هرگز نباید این میوه خوش مزه را مصرف کنند.

موز: موز به عنوان میوه خوش مزه شناخته می شود و مصرف آن در هر رژیم غذایی آسان است. هم چنین در مقایسه با سایر میوه هاکالری بالایی دارد. همچنین حاوی 15 گرم کربوهیدرات و غنی از شکر است. تحقیقات نشان داده است که موز شامل قند بالایی است و برای بیماران دیابتی هم خطرناک است چون باعث افزایش قند خون خواهد شد.

طالبی و هندوانه: هندوانه و طالبی رسیده توصیه نمی شود که توسط افراد مبتلا به دیابت مصرف شود چون سطح قند بالایی دارند.

زردآلو: براساس برخی مطالعات، بیماران دیابتی نباید زردآلو مصرف کنند. زردآلو حاوی سطح قند بالایی است. حدود 57 میلی گرم که منجر به افزایش قند خون در میان دیابتی ها خواهد شد. در حالی که حاوی 8 گرم کربوهیدرات نیز می باشد.

آناناس: آناناس یکی از خطرناک ترین غذاها برای دیابت است چون سطح قند بالایی دارد این میوه زرد سرشار از ویتامین است اما سطح قند بالایی دارد و بیش از 20 گرم کربوهیدرات. به همین دلیل است که افراد مبتلا به دیابت، نباید اجازه مصرف آناناس را داشته باشند.

سبزيجات نشاسته اي با کربوهیدرات بالا

سبزیجات نشاسته‌دار به دلیل خاصیت انرژی‌بخشی و سیر کنندگی‌ به عنوان یکی از اصلی‌ترین غذاها محسوب می‌شوند اما مشکل این نوع سبزیجات، بالا بودن کربوهیدرات آنهاست. هضم کربوهیدرات برای افراد دیابتی مشکل است، با وجود اینکه در اغلب موارد به افراد دیابتی توصیه می‌شود برای کاهش قند‌خون‌شان سبزیجات زیادی مصرف کنند، سبزیجات نشاسته‌دار از این قاعده مستثنا هستند. نشاسته این نوع سبزیجات بعد از طبخ به قند تبدیل شده و خیلی زود توسط بدن جذب می‌شود. سبزی هایی که زیرزمین رشد می کند مانند سیب زمینی، هویج، چغندر دارای شاخص گلایسمی بالا هستند و سریع میزان قند خون را افزایش می دهد و افراد دیابتی باید با احتیاط مصرف کنند و همچنین باعث چاقی می شوند.

سیب زمینی: سیب‌زمینی به دلیل بالا بودن میزان نشاسته موجود در آن، می‌تواند برای افراد دیابتی و افرادی که دارای قند‌خون بالایی هستند مضر باشد. البته این بدین معنا نیست که باید این سبزیجات را از رژیم غذایی حذف کرد. افراد دیابتی می‌توانند با مشورت پزشک خود به میزان محدود و مشخصی از این مواد استفاده کنند.

سبزیجات با کربوهیدارت بالا

باقلا، لوبیاسبز ذرت،

مواد غذایی حیوانی:

 جگر،مغز حیوانات، گوشت شتر، بز و گاو، سیرابی شیردان،

غذاهای تهیه شده از آرد و نشاسته مانند رشته و ماکارانی

پنیر پیتزا، برنج سوسیس و کالباس فست فود، الویه و غذاهای کنسرو شده و کشک

سبزیجات و گیاهان دیگر مانند:

بادنجان، کلم، عدس، سنجد، گوجه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *