آروماتراپی یا رایحه درمانی استفاده از روغن‌های به دست آمده از گیاهان است. در این روش به منظور درمان عوارض ناشی از عفونت‌ها و بیماری‌های پوستی، که به علت نارسایی سیستم ایمنی و استرس ایجاد می‌شوند، از روغن‌های گیاهان ویژه‌ای استفاده می‌شود.
امروزه این روغن‌های حیاتی به‌طور گسترده‌ای در سراسر اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرند. اخیراً در کشور آمریکا هم رایحه‌درمانی جایگاه خود را در بین سایر علوم پیدا کرده‌ است، همچنین مؤسسۀ ‌ملی‌ بهداشت در سال 1992 این شیوه را به عنوان یک درمان غیر‌پزشکی به رسمیت شناخته و از آن زمان مطالعاتی را جهت کاربرد آن به عنوان مکملی در کنار مراقبت‌های پزشکی نوین در بین سایر درمان‌های غیر‌پزشکی آغاز کرده‌است.
رایحه درمانی یکی از شاخه‌های طب گیاهی است و کاربرد دو‌گانه‌ای دارد. هر اسانسی بوی ویژه‌ای دارد که پس از استنشاق به قسمتی از مغز  که مسئول کنترل احساسات است  می‌رسد. همچنین با نفوذ در پوست و ورود به جریان خون و دستگاه ایمنی به‌طور فیزیولوژیک مؤثر واقع می‌شود.
از آنجا که این روش درمانی بسیار قوی است؛ خودش به تنهایی برای معالجه کافی می‌باشد، ولی در صورت تمایل می‌توان از روش درمانی دیگری هم در کنار این درمان سود برد. این دانش را دست کم نگیرید، ولی به همان اندازه هم توجه داشته باشید که برخی اسانس‌ها خیلی خطرناک هستند

آروماتراپی و تسکین درد

به کاربردن بسیاری از روش های دارویی تسکین درد مانند مخدرها و ضدالتهاب های غیراستروییدی علاوه بر تحمیل هزینه زیاد عوارضی همچون سرکوب سیستم تنفسی، پورپورا، خونریزی و تهوع به همراه دارد.

گفته میشود که ماساژ با تحریک تولید اندروفین موجب تسکین درد میشود. حال آنکه اضافه کردن روغن های معطر ازطریق کاهش اضطراب موجب تسکین بیشتر درد می گردد. اسطوخودوس و اجزای سازنده اصلی آن استات لینالیل و لینالول، به عنوان تسکین دهنده های موضعی درد در مدل های حیوانی مطرح شده اند.

درمان سردردهای عصبی با اسطوخودوس

 ۵ قطره اسانس اسطوخودوس را با ۵ میلی لیتر روغن بادام شیرین مخلوط کرده گردن و شقیقه خود را ماساژ دهید تا سردردهایی که ناشی از فشار عصبی است تسکین یابد. 

رفع سردرد و خستگی ناشی از فعالیت های روزانه با اسانس لیمو

چند قطره اسانس لیمو را روی پنبه بریزید و بو کنید تا آرامش را تجربه کنید.

مطالعه بر روی ۸۰ بیمار ام اس نشان داد که تاثیر ماساژ با منتول (اسانس نعناع فلفلی) بیش از ماساژ با روغن بادام شیرین (روغن غیرمعطر) در تسکین درد میباشد.

در مطالعه دیگری در طی ۴ سال بر روی ۲۴۰ بیمار، روغن های معطر به خصوص اسطوخودوس موجب کاهش درد و شکایات استخوانی_عضلانی بیماری های روماتیک ازجمله استئوآرتریت و آرتریت روماتویید می شوند.(1)

آروماتراپی (رایحه درمانی) با اسانس گیاهان

استشمام رایحه اسطوخودوس : اعصاب را تقویت  و خستگی را برطرف میکند و به شما کمک میکند تا با آرامش بخوابید.

استشمام رایحه شمعدانی عطری: دارویی موثر در مقابل اضطراب همراه با سردرد.

استشمام رایحه لیموترش: کمک به بهبود هضم غذا و نشاط و شادابی

استشمام رایحه پرتقال: افزایش انرژی و ضد افسردگی

استشمام رایحه نعناع: تنفس بهتر و بازشدن برونش ها و رفع سردرد و هوشیاری بیشتر

استشمام رایحه رزماری: ضد احتقان قوی در عفونت های تنفسی و بیماری های ریوی.

توجه: اسانس های گیاهان نباید به صورت خالص مصرف شوند و معمولا به صورت بخور، ترکیب با روغن و ….. مصرف شوند. زنان باردار نباید از این اسانس ها استفاده کنند.

اسانس های آروماتراپی در سرماخوردگی

اوکالیپتوس

مورد

رزماری

مرزنجوش

اسطوخودوس

لیمو

کاج

آویشن

نعناع فلفلی

برگاموت

فلفل سیاه

زنجبیل

دارچین

میخک

مریم گلی

زوفا

برای برطرف کردن گرفتگی بینی کودکان، یک  قطره اسانس اسطوخودوس و یک قطره اسانس اکالیپتوس راروی یک دستمال بچکانید واین دستمال رابرای یک شب زیربالش بگذارید.

توجه: هرگز اسانس ها را مستقیماجلوی بینی کودکان نگیرید.

برای تسکین سردردهای ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا چندقطره اسانس رازیانه را با یک قاشق چایخوری روغن مخلوط کرده و روی شقیقه ها و بین ابروها بمالید

حمام ضدسرماخوردگی با اسانس رازیانه: برای برطرف شدن احتقان دائمی مجاری تنفسی در وان حمام ۵ قطره اسانس رازیانه بریزید و حمام رازیانه بگیرید.

کاربردهای اسانس نعناع

۲تا۳ قطره از اسانس نعناع را در ۱۰ سی سی آب بریزید و برای التهابات پوستی، خارش و سوختگی های خفیف و محل گزش حشرات به کارببرید.

۲ تا ۳ قطره از اسانس نعناع را در آب داغ بریزید و بگذارید درطول شب بماند تا از گرفتگی بینی جلوگیری شود.

۵ تا قطره از اسانس نعناع را با ۲۵ سی سی روغن بادام یا آفتابگردان مخلوط کنید و برای رفع سردرد، تب و دردهای قاعدگی و کولیت نوزادی ماساژ دهید.

کاربرد اسانس ها در دور کردن حشرات

چند قطره اسانس اسطوخودوس و شمعدانی عطری را به آب اضافه کنید و به بدن خود اسپری کنید تا از حمله حشرات و گزش آنها در امان بمانید.

۱.مقاله رایحه درمانی و کاربرد آن، ماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه.دوره نهم.شماره اول. ۱۳۹۰.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *