گل محمدی با نام علمی : Rosa damascenaگیاهی درختچه ای و متعلق به تیرهRosaceae : می باشد. کشور ما سابقه طولانی درکشت و پروش این گیاه داشته به طوریکه گلابگیري براي اولین بار در ایران انجام شـده اسـت .تحقیقات نشان داده که گلبرگها دارای بالاترین کمیت و کیفیت اسانس (درصد بالای ژرانیول و سـیترونلول) و کمترین میزان ترکیبات مومی که کاهنده کیفیت اسـانس میباشـند، بودند. در صورتی که اسانس در سایر اجزای گل بسیار ناچیز و ترکیبهاي مومی به طور قابل توجهی بالا بود. بنابراین برای مقاصد اسـانسگیري بهتر است گلبر گ گل از سایر اجزای گل که شامل نهنج، کاسبرگ ، مادگی و پرچم میباشد جدا گردد.
گل محمدي يا گل گلا ب مهمترين گونه براي توليد عطر گـل سـرخ مـي باشـد . از اسـانس و آب حاصل از تقطير آن (گلاب) به عنوان مواد معطر خوشـبوكننده در صنايع عطرسازي، آرايشي، غذايي و نيز از اثرات درماني آن در صنايع دارويي استفاده مي شود.
گلاب یکی از بهترین محصولات جایگزین اسانس رز است که با تقطیر گلبرگ‌های انواع گلسرخ به همراه آب به دست می‌آید. این ماده جهت سلامت و بهداشت پوست و ضدعفونی کردن چشم بسیار سودمند می‌باشدگلاب ضدالتهاب، خنک‌کننده و نرم‌کننده پوست می‌باشد. همچنین دارای خاصیت ضدمیکروب و تا حدی قابض است؛ به همین دلیل از قدیم در فرآورده‌های مربوط به پوست از گلاب استفاده می‌شده است.
اسانس گل سرخ برای بسیاری از مشکلات زنانه مفید است این اسانس مقوی عضلات رحم بخصوص در کسانی است که رحم‌های آنها افتادگی دارد؛ بویژه اگر همراه با بعضی تمرین‌های یوگا باشد این مشکل بهتر برطرف می‌شود. همچنین در مورد زنانی که آمادگی سقط کردن به دلیل ضعف رحم در آنها ایجاد می‌شود. همچنین در مورد تسکین مشکلات قاعدگی، افسردگی و تنش‌های عصبی دارای آثار ارزشمندی است.

منبع :
فصلنامه علمی – پژوهشی مرکز تحقیقات گیاهدن دارویی و معطر ایران
پیج اینستاگرام مرکز آموزشی گیاهدانه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *