با نزدیک شدن به بلند ترین شب سال، همه در جنب و جوش برای تدارک مهمانی برای اقوام و دوستان خود هستند. شب یلدا یکی از قدیمی ترین رسومات ایرانی ها به حساب می آید که با چیدن سفره هایی مملو از خوراکی های رنگارنگ در این شب معروف است اما چه خوب است اگر این سفره های پر رنگ و لعاب ضرری به اعضای خانواده وارد نكند . نتايج تحقیقات پژوهشگران نشان داده است شب جشن ها در کشور با وجود تمام خاطرات شیرین خود یکی از خطرناک ترین شب ها رقم می خورد و معمولا عده زیادی از افراد به اورژانس بیمارستان ها مراجعه می کنند و موارد سکته قلبی و مغزی در این شب ها بسیار بالا است چرا که افراد با یک جمله ساده « یک شب که هزار شب نمی شه» جان خود را به خطر می اندازند بویژه اگر دچار بیماری های زمینه ای هستند هرگز رژیم غذایی خود را فراموش نکنند کنترل قند ، فشار خون و چربی خون در این شب برای افراد الزامی است و بهترین و اساسی ترین توصیه خوردن شام سبک زودهنگام و در عوض خوردن میوه های کم کالری مثل انار در این شب است.
خانواده ها بايستي شام را زود میل کنند چرا که خوردن شام دیروقت برابر است با سوء جذب و عدم هضم مواد غذایی که این موارد به خودی خود مشکلات عمده ای را در پی دارد .یکی دیگر از توصیه های مهم در این شب که متخصصان تغذیه بسیار روی آن تاکید دارند عدم استفاده از انواع شیرینی ها پس از خوردن شام است چرا که با این کار یک کالری مازاد وارد بدن می کنند مخصوصا افرادی که دارای قند خون هستند دور شیرینی ها خط قرمز بکشند .
مصرف آجیل های شور نه تنها موجب افزایش چربی خون بلکه باعث بالا رفتن فشار خون افراد می شود و همان طور که می دانیم فشار خون به مرگ خاموش معروف است و با بالارفتن آن بیماران را در گیر سکته های مغزی ، قلبی و گاهی دچار مرگ می کند . بیمارانی که دچار فشار خون هستند از مصرف آجیل ها مخصوصا آجیل های شور اکیدا خود داری کنند و از انواع خام آن استفاده نمایند . مصرف آجیل به علت دارا بودن منابع غنی کالری برای سلامت افراد مفید اند اما مصرف بی رویه آن باعث چاقی و افزایش وزن می شود لازم به ذکر است منظور از آجیل ، مغزها هستند در میان آجیل ها مصرف پسته، انواع بادام، فندق و گردو بر انواع تخمه ها ارجحیت دارد.

نكاتي در خصوص ميوه ها :
• انار ميوه اي است كه به بيشتر مزاج ها سازگاراست و خيلي كم پيش مي آيد كه براي فردي مشكل ساز شود ولي به علت طبع سردي كه دارد افراد سرد مزاج بايد آن را همراه با گلپر مصرف كنند تا دچار مشكل نشوند.
• هندوانه ميوه فصل تابستان است ولي چون از رسم و رسومات ما ايراني هاست که حتما بايد سر سفره شب يلدا باشد اين يك شب رو چشم پوشي مي كنيم.
• به جاي هندوانه مي تونيد از انگور كه خاصيت گرمي دارد و يكي از بهترين ميوه ها در شب يلداست استفاده كنيد.
• مصرف ميوه به ، دمنوش به و خرمالو خيلي خوب می باشد زيرا معده و به طور كلي دستگاه گوارش را تقويت مي كند.
• يكي ديگر از تنقلاتي كه در اين شب طب سنتي خوردن آن را پسنديده ميداند ميوه خشك است چون كمك كننده و بسيار سالمه و حتي اگه ميوه هايي باشند كه مخصوص فصل سرد نيستند به واسطه خشك شدن مصرفشون اشكال ندارد.
• پس از پايان اين شب خاطره انگيز يك ليوان ماء_العسل ( تركيب مساوي عسل با آب كه جوشيده و موم آن گرفته شده) مصرف شود ، چون باعث تقويت و گرمي دستگاه گوارش مي شود به دفع مواد زايد كمك مي كند .

نكات تغذيه اي شب يلدا :
• پرخوری و زیاده روی در مصرف شیرینی‌ها در شب یلدا برای بیماران دیابتی بسیار خطرناک و مضر است.
• هر چه حجم غذای صرف شده در شام، کم‌تر باشد، سلامت افراد به طور مطلوب تامین خواهد شد.
• آجیل‌ها در کنارمقوی بودن، خاصیت آلوده شوندگی بالایی نیز دارند.
• شیرینی، شکلات و کیک در شب یلدا مصرف نشود.
• افراد سردمزاج هندوانه را همراه با عسل میل کنند.

salamatnews.comمنبع :
https://www.isna.ir
giahdaneh@

سلامتی و تغذیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *