ایجاد خاکستر صابون  یا soda ash بر روی صابون و روش های برطرف کردن آن

یکی از مشکلاتی که اکثر صابون­سازان با آن روبه رو هستند، ایجاد یک لایه خاکستر سفید روی صابون­شان بعد از خشک شدن آن است. این لایۀ سفید رنگ روی صابون، به خاکستر سودا یا  soda ash مشهور است.

خاکستر صابون، از واکنش سود با دی­اکسیدکربن موجود در هوا شکل می­‌گیرد و این واکنش، پودر سفید رنگی بر روی صابون ایجاد می‌­کند. در مرحله Trace تنها 15-10 درصد از مخلوط روغن، صابونی می­شود درحالی­که بقیه در قالب اتفاق می­افتد. وقتی سودِ آزاد در تماس با دی­اکسیدکربن موجود در هوا قرار می‌­گیرد یک واکنش آرام انجام می­‌گیرد و سدیم کربنات یا خاکستر صابون تشکیل می­‌شود.

از عللی که باعث به وجود آمدن خاکستر صابون می­شود می­توان به وجود ناخالصی­‌های موجود در آب شهری، انتخاب دمای پایین برای مخلوط سود و روغن‌­ها و قرار گرفتن قالب صابون در معرض هوای متغیر نام برد.

برای برطرف کردن این مشکل و جلوگیری از ایجاد خاکستر صابون، پیشنهاد می‌­شود در ترکیب مواد اولیه، به جای آب شهری حتما از آب مقطر یا دیونیزه استفاده شود.

به علت اینکه در دمای پایین، واکنش صابونی شدن دیرتر اتفاق می­افتد، سود دیرتر وارد واکنش می­شود و فرصت کافی برای واکنش با دی اکسید کربن هوا را دارد،بنابر این دمای مورد نظرتان را بین 35 تا 43 در نظر بگیرید. و در آخر زمانی که صابون را در قالب ریخته و کار روبه اتمام است بر روی آن الکل اسپری کنید و این کار را حدود دو بار به فاصله زمانی 15 دقیقه تکرار کنید.

منبع

soapqueen.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *