پاکسازی پوست و رفع جوش و آکنه:  بخور گل بابونه برای بهبود آکنه وجوش‌های صورت مفید است. بخور گل بابونه علاوه بر تسکین التهاب و از بین بردن میکروب‌ها سبب تحریک گردش خون صورت شده، پوست را جوان و شاداب می‌کند، همچنین منافذ پوست را باز کرده و روند دفع سموم و آلودگی‌هایی مانند فلزات سنگین موجود در هوای شهرهای بزرگ را که طی روز در منافذ پوستی نفوذ کرده‌اند، تسریع می‌کند.

افزایش رطوبت و شادابی پوست: بخور گل بابونه و گل ختمی، علاوه بر این‌كه باعث تمیزی و مرطوب شدن پوست می‌شود، باعث ضدعفونی، روشن شدن و شادابی پوست نیز می‌شود. برای تهیه آن، مقداری گل ختمی و گل بابونه (گل ختمی دو برابر گل بابونه) را در ظرف آب جوش بریزید و سپس اجازه دهید تا با حرارت ملایم دم بكشد. سپس در ظرف را برداشته و یك پارچه روی سر خود و ظرف بیندازید و  با كمك انگشتان پوست صورت را ماساژ دهید.

پیشگیری و درمان سرماخوردگی:
یکی از راه‌های درمان و پیشگیری از سرماخوردگی در فصل پاییز و زمستان دادن بخور است. بخور بابونه و آویشن به دلیل اینکه جزو گیاهان ضد التهابی هستند، روی باکتری‌های دستگاه تنفسی موثر بوده، برای پیشگیری از عفونت‌های مکرر که بیشتر از ناشی از خشکی دستگاه تنفسی است، می‌توان از آن استفاده نمود. برای تهیه آن می‌توان از انکباب آویشن و بابونه به صورت جوشاندن 10گرم گیاه خشک در 500 سی سی آب استفاده کرد. همچنین استفاده از 10تا 15قطره اسانس این دو گیاه در یک لیتر آب و پخش بخار آن در خانه مفید است.

درمان سینوزیت: درمان سینوزیت بر دو پایه باز کردن مجاری سینوس‌ها و کاهش ساخت ترشحات استوار است، برای درمان سینوزیت باید حتماً از بخور به‌ویژه بخور گل بابونه استفاده شود. گل بابونه در درمان انتهایی سینوزیت موثر است به طوریکه بخور بابونه تاثیر زیادی در جمع کردن بیماری و دوران نقاهت و کاهش درد در ناحیه پیشانی دارد.

مصرف بابونه و فراورده‌های آن در بارداری و شیردهی با آلرژی همراه است و باید از مصرف آن در این دوران اجتناب شود. علاوه بر این، از نظر عوارض جانبی، استفاده از بابونه ممکن است به طور نادر باعث ایجاد واکنش‌های خفیف آلرژیک شود و در صورت مصرف بیش از اندازه، علایمی چون سردرد، زخم دهانی، ورم چشم، تهوع، استفراغ و تعریق زیاد ایجاد کند‌.

منبع: Telegram.me/giahdaneh

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *