معده، یکی از مهمترین اعضاء بدن بوده و سلامتی و بیماری آن بر سلامتی و بیماری سایر اعضاء بدن اثر می گذارد؛ زیرا بعد از تأثیر بزاق دهان بر غذا، هضم غذا از معده آغاز می شود و محصول هضم معده است که تحویل کبد داده میشود تا اخلاط چهارگانه از آن تولید شوند؛ و اگر به هر دلیلی غذا در معده خوب هضم نشود، محصول خوبی از آن تحویل کبد داده نخواهد شد. لذا در کبد نیز اخلاط نامناسبی تشکیل می شود که تحویل تمام اعضاء بدن شده و می تواند سبب بیماری در کل بدن از جمله سیستم تناسلی شود. لذا مشکلات معده می تواند به ناباروری نیز منجر گردد.

غذاهای تقویت کننده معده

 آب انار، آب لیمو و سماق، گوشت مرغ پخته شده با ادویه جاتی مانند هل، زعفران، دارچین، زیره، میخک و سماق، پسته، کشمش، مربای زنجبیل، مربای هلیله و آمله، میوه‌های قابض مانند به و سیب، شربت سیب و به و گلاب و شربت غوره، شربت انار و به و زرشک و سیب، عرق بیدمشک و گلاب، نعناع و پونه، زردک، ، بادام بو داده، سبزیجات مفید برای معده عبارتند از کرفس، شاهتره، کاهو برای معده های مایل به حرارت.

مقویات معده در معده سرد:

زنجبیل و مربای آن، ماش، فلفل مخلوط با غذا، کرفس

مقویات معده در معده گرم:

 انار، زرشک، آمله، برنج، به، آرد سنجد و سویق جو با آب انار ترش.

در اینجا طرز تهیه یک نوع سالاد تقویت کننده معده را ذکر می کنیم

طرز تهیه سالاد تقویت کننده معده

برای درست کردن این سالاد از پیاز رازیانه، آویشن، ریحان و کاهو استفاده می شود . آویشن و ریحان وزنیان و رازیانه بادشکن های بسیار خوبی هستند و باعث تقویت معده می شوند .

طرز تهیه سالاد :

پیاز رازیانه    ۲ عدد

کاهو ۲/۱ پیمانه

آویشن ۴/۱ پیمانه

ریحان ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه سس سالاد:

  • آب لیمو ترش ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر زنیان ۲/۱ قاشق چایخوری
  • نمک و فلفل سیاه
  • روغن زیتون ۲ قاشق غذا خوری

 

منبع :

Instagram.com/giahdaneh

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *