برای تهیه شامپو مناسب موهای چرب از عصاره های ختمی، رزماری ، بابا آدم و گزنه استفاده می شود که هم مو را تقویت میکنند و هم باعث تنظیم چربی پوست سر میشوند. ابتدا به معرفی خواص این گیاهان میپردازیم.

خواص گل ختمی برای مو

گل ختمی یکی از بهترین گیاهان دارویی برای رشد مو، جلوگیری از ریزش مو، تقویت مو و آبرسانی به موها است.
• نرم کننده طبیعی: گل ختمی یک نرم کننده گیاهی برای مو محسوب می‌شود. با استفاده منظم از این نرم کننده گیاهی مو، می‌توانید موهای صاف و نرمی داشت باشید. گل ختمی خشکی مو را برطرف می‌کند.
ضد گره و وزی مو: از خواص گل ختمی برای مو به خاصیت ضد گره و از بین برنده وزی مو می‌توان اشاره کرد.
رشد موی سر: گل ختمی حاوی ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌هایی است که در تقویت پوست و موی سر تاثیر گذار هستند.
• طراوت و شادابی مو: برای از بین رفتن موخوره می‌توانید موهای خود را با جوشانده گل ختمی شست و شو دهید.
درمان ریزش مو: گل ختمی برای جلوگیری از ریزش مو بسیار موثر است. عصاره ریشه و ساقه گل ختمی برای سلامتی، پوست و مو بسیار مفید هستند .
رنگ موی طبیعی: گل ختمی می تواند رنگ موی طبیعی برای شما باشد. نتیجه ی استفاده از گل ختمی به عنوان رنگ موی طبیعی بسیار عالی خواهد بود.
خواص رزماری برای موها
تاثیر رزماری بر رشد موها کاملا اثبات شده است و ریزش مو نیز به مرور کاهش پیدا کرده و قطع شده است. این گیاه باعث تقویت رشد موها می شود علاوه بر آن عصاره این گیاه گردش خون را بهبود می بخشد به طوری که با مصرف آن در کف سر خون رسانی افزایش می یابد و مواد مغذی به فولیکول های مو می رسند. همچنین شوره سر، سفیدی زودرس موها، خشکی و یا خارش پوست سر نیز درمان خواهند شد.
خواص ریشه بابا آدم برای مو
استفاده از عصاره ریشه بابا آدم برای پوست سر باعث افزایش گردش خون در پوست، سم زدایی از بافت اپیدرم و جلوگیری از رشد باکتری ها می شود. یکی از مهمترین خاصیت آن ، خواص ضد میکروبی است که از تجمع مخمر ها و باکتری ها در پوست سر جلوگیری میکند.البته وجود مقداری مخمر روی پوست سر طبیعی است، اما اگر از حد آن بیشتر شود میتواند باعث التهاب فولیکول های مو شود. شاید در ابتدا فقط خارش آور باشد، اما اگر درمان نشوند می تواند منجر به ریزش دائمی مو شود ریشه بابا آدم حاوی تمام اسیدهای آمینه مورد نیاز برای ساخت پروتئین است و باعث رویش موهای ریخته شده می شود و همچنین میتواند به تغذیه پوست سر و تقویت مو کمک کند .
خواص گزنه برای مو
گزنه، مو را تقویت کرده و از ریزش موی سر جلوگیری می‌کند، حتی در بعضی از موارد موی سر دوباره می‌روید، همچنین از این گیاه در ترکیبات بیشتر شامپوهای مخصوص موهای چرب استفاده می‌شود. ویتامین B و منیزیم موجود در گزنه موجب تقویت مو می‌شود و از ریزش مو‌ها جلوگیری می‌کند. از دیگر ویتامین‌های موجود در گزنه ویتامین C است که باعث تنظیم چربی کف سر شده و از ریزش موها جلوگیری می‌کند .
طرز تهیه شامپو
گل سرشوی و سدر را با آب مقطر مخلوط کرده و به مدت 8 تا 10 دقیقه روی حرارت ملایم می گذاریم . سپس عصاره رزماری، باباآدم ،گل ختمی و گزنه را به آن اضافه کرده و هم میزنیم سپس از صافی رد می کنیم و به آن اسانس اسطوخودوس اضافه میکنیم این شامپو به دلیل عصاره های گیاهی آن مناسب پوست چرب میباشد.

منبع :
www.instagram.com/giahdaneh

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *