شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد که عسل می تواند به عنوان یک راه درمانی در بسیاری از وضعیت ها برای پوست باشد. عسل دارای خواص ضد میکروبی است. عسل موناکا( حاوی عسل حاصل از درخت چای هست) در نیوزلند به بهبود زخم ها کمک می کند. در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا، با استفاده از عسل در اجرای پروتکل های درمانی موافقت کرده اند.

عسل خام به دلیل تولید آنزیمی به نام هیدروژن پراکسید، دارای خاصیت ضد باکتریایی می باشد. منظور از عسل خام، عسل گرماندیده، طبیعی وفراوری نشده است. فرایندهای پردازش عسل می تواند سبب از دست دادن خاصیت ضد باکتریایی عسل گردد. بسیاری از مردم معتقدند که عسل خام برای پوست بسیار مفید است، چرا که عسل خام حاوی گرده گیاهان و بره موم می باشد که دارای تاثیراتی نظیر تسکین درد، خواص ضد التهابی و ضد میکروبی می باشد. برخی مطالعات به خواص ضد سرطانی و ضد قارچی بره موم نیز اشاره نموده اند. نکته مهم اینجاست که برای بهره گیری از خواص عسل (به عنوان مثال در ماسک عسل بمنظوردرمان جوش ها)، حتما باید از عسل خام استفاده نمود. با پاستوریزه کردن عسل هم گرده گیاهان و هم بره موم از بین می رود. حتی ممکن است خواص آنتی اکسیدانی عسل نیز کم شود. مکانیسم های اثر بر روی سلول های پوست عمیقاً به منابع گیاهی و آنتی اکسیدان های فعال موجود در آن و عملکرد سیتوکین ها و سایر عوامل بستگی دارد.

آیا عسل به عنوان یک ماده روشن کننده و براق کننده تاثیری بر پوست دارد؟

یکی از موضوعات بحث برانگیز در مورد خواص عسل، موضوع روشن کنندگی و براق کنندگی عسل می باشد. محققین ارتباط مستقیمی بین استفاده از عسل با روشن شدن لکه های تیره بر روی پوست پیدا نکرده‌اند. اما عسل به دلیل خاصیت لایه برداری، می تواند باعث محدود شدن سلولهای مرده ای شود که باعث کدر شدن پوست می‌شوند. این حالت می‌تواند سبب ایجاد پوستی روشن تر گردد.

خطرات و عوارض جانبی عسل: افراد دچار آلرژی به عسل، نباید از عسل بر روی پوست استفاده نمایند. برای افرادی که آلرژی شناخته شده ای ندارند این مهم است که قبل از استفاده از عسل، در ناحیه کوچکی از پوست، تست نمایند.

چگونه از عسل استفاده کنم؟

قبل از استفاده از عسل، لازمست ابتدا از پچ تست استفاده نمایید. بدین منظور ابتدا مقدار کمی از عسل را بر روی بخش کوچکی از پوست بمالید و حداقل ۲۰ دقیقه صبر کنید. اگر پوست تحریک شد، از عسل نباید استفاده شود.

عسل برای صورت می‌تواند به صورت های مختلفی نظیر چسب، ماسک صورت و یا در ترکیب به نسبت سه بخش عسل و یک بخش دارچین استفاده شود. ترکیب دارچین با عسل یک ترکیب آنتی اکسیدانی بسیار عالی و مفید است، اما پیش از آن حتماً از اینکه به دارچین حساسیتی ندارید، مطمئن شوید. ترکیب دارچین و عسل را می توان ابتدا کمی گرم کنید و سپس روی پوست صورت قرار دهید. پس از حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه با آب گرم شستشو دهید و صورتتان را خشک نمایید.

برای استفاده از عسل بر روی پوست، می توان عسل را با سایر ترکیبات به صورت کرم یا پماد استفاده نمایید یا اینکه می توانید مستقیماً روی پوست بمالید. پس ابتدا پوست را با آب و صابون تمیز نموده و عسل را به پوست مالیده و بعد از چند دقیقه می توانید از روی پوست بردارید.

ترجمه توسط: مهرناز منتظری

منابع مورد استفاده:

https://www.healthline.com/health/honey-for-face

https://www.medicalnewstoday.com/articles/honey-for-skin

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/jocd.12058

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *