روغن نارگیل چیست؟

روغن نارگیل که به آن اسید لوریک نیز گفته می‌شود، روغنی است که از نارگیل به دست می‌آید . اسید لوریک موجود در روغن نارگیل می تواند دارای خواص ضد میکروبی باشد که می تواند باعث از بین بردن باکتری های روی پوست و کاهش التهاب شود. همچنین سطوح بالایی از اسید لینولئیک،  می تواند به عنوان نرم کننده و تسکین دهنده پوست عمل کند.

فواید روغن نارگیل برای پوست

  •  دارای خواص ضد باکتری ، ضد ویروسی و قارچی : اسید لوریک موجود در روغن نارگیل به آن خاصیت ضد میکروبی می دهد تا باکتری های روی پوست را از بین ببرد و التهاب را کاهش دهد.
  • لایه برداری: روغن نارگیل همچنین به لایه برداری لایه بیرونی سلول های مرده پوست کمک می کند و پوست را صاف تر می کند.
  • به عنوان پاک کننده آرایش عمل می کند.
  • پوست را حجیم می‌کند: روغن نارگیل با کیفیت هنگامی که به صورت موضعی استفاده شود یک مرطوب کننده طبیعی و ضد چروک می باشد. وقتی روغن نارگیل در پوست و بافت های همبند جذب می شود، با کمک به قوی و انعطاف پذیر نگه داشتن بافت های همبند، به کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک ها کمک می کند.
  • التهاب را کاهش می دهد: روغن نارگیل از لایه خارجی پوست محافظت می کند و التهابات ناشی از اشعه ماوراء بنفش بر روی پوست را کاهش میدهد.
  • مرطوب نگه داشتن پوست: روغن نارگیل فرا بکر باعث کاهش از دست دادن آب و رطوبت  پوست شده وسطح چربی  پوست را افزایش می دهد. و به خصوص برای مرطوب کردن پوست های خشک و در افراد مبتلا به اگزما بسیار مفید است.
  • بهبود زخم

عوارض جانبی روغن نارگیل

روغن نارگیل به دلیل داشتن ترکیبات مغذی قوی، برای پوست بسیار مفید است ، مگر اینکه پوست  دارای منافذ بسته و مستعد جوش باشد .اگر پوست مستعد جوش ندارید، استفاده از روغن نارگیل به عنوان بخشی از روتین روزانه مراقبت از پوست خوب است.

نحوه استفاده از روغن نارگیل

 به جای کرم مرطوب‌کننده صورت یا لوسیون بدن،  می توان از روغن نارگیل استفاده کرد.اما باید در نظر داشت که روغن نارگیل با کیفیت پایین می تواند  آلوده باشد و باعث بوجود آمدن جوش و سایر تحریکات پوستی می شود.  بنابراین  فقط از روغن نارگیل تصفیه‌شده و فشرده به شکل مایع استفاده شود. برای استفاده از روغن به عنوان پاک کننده آرایش، کافی است آن را به کف دست خود بمالید تا گرم و مایع شود، سپس شروع به ماساژ دادن آن روی پوست خود کنید سپس با آب گرم شسته و خشک کنید . ماساژ با روغن نارگیل تمام آلودگیهای پوستی را از بین می برد.

 منبع :   www.byrdie.com

طرز تهیه لوسیون آب رسان با روغن نارگیل

برای تهیه یک لوسیون خانگی وگیاهی مناسب می توان از مواد  ساده و در دسترس  استفاده کرد .

مواد لازم :

  • ژل آلوئه ورا
  • روغن نارگیل
  • اسانس نعنا یا اسطوخودوس

طرز تهیه : برای تهیه این لوسیون می توان از ژل های  آماده و با کیفیت آلوئه ورا  ویا از ژل موجود در برگهای آلوورا استفاده کرد. اگر از ژل موجود در برگ آلوئه ورا استفاده می کنیم حتما بایستی چند ساعت آن را در آب خنک قرار داده تا مواد تلخ و شیرابه زرد رنگ آن خارج شود . سپس یک قاشق از این ژل را با هم زن بصورت یکنواخت در می آوریم و یک قاشق روغن نارگیل به آن اضافه کرده و هم میزنیم. باید توجه داشت که روغن نارگیل در هوای سرد جامد بوده بنابراین روی حرارت کتری آن را به حالت مایع در می آوریم و به ژل اضافه می کنیم . در آخر نیز به آن دو قطره اسانس نعناع یا اسطوخودوس اضافه کرده و مجددا با هم زن آن را یکنواخت می کنیم. این لوسیون برای انواع پوست مناسب بوده و باعث آب رسانی پوست می شود .

 

منبع :

اینستاگرام مرکز آموزشی گیاهان دارویی گیاه دانه

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *