نام علمی : Salvia officinalis
خانواده : Lamiaceae
گیاه مریم گلی با نام علمی Salvia officinalis از خانواده نعناعیان، گیاهی علفی، با ساقه‌ای مستقیم به ارتفاع حدود 80-50 سانتی‌متر می باشد. برگ‌های این گیاه، متقابل و به رنگ سبز روشن است. گل‌ها به رنگ بنفش متمایل به آبی، صورتی و یا گاهی سفید، به‌صورت مجتمع در قسمت‌های فوقانی ساقه و با فاصله قرار گرفته‌اند. نام علمی این گیاه (سالویا)، از واژه‌ی لاتین سالواره به معنای التیام‌بخش اقتباس شده‌است که به خواص دارویی فراوان این گیاه اشاره دارد. این گیاه با ارزش ترین نوع دارویـی تیره نعناعیان است.
این گیاه بومی نواحی مدیترانه می باشد. سرشاخه‌های گلدار گیاه، بخش دارویی این گیاه را تشکیل می‌دهند نام های دیگر آن شامل مریم گلی معمولی و مریم گلی باغی است. این گیاه در کنار گیاهان دیگری مانند پونه کوهی، رزماری، ریحان و آویشن از خانواده نعناع است.
مریم گلی دارای عطر قوی و طعم خاکی است، به همین دلیل است که معمولاً در مقادیر کم استفاده می شود. حتی با این وجود، سرشار از انواع مواد مغذی و ترکیبات مهم است.مریم گلی همچنین به عنوان یک پاک کننده طبیعی، آفت کش استفاده می شود .
این گیاه سبز به صورت تازه، خشک یا به شکل روغن در دسترس است – و فواید سلامتی بی‌شماری دارد.
کاربرد های مریم گلی
سرشار از چندین ماده مغذی
مریم گلی دارای مقدار یا دوز مناسبی از ویتامین ها و مواد معدنی است.مریم گلی همچنین حاوی مقادیر کمی منیزیم، روی، مس و ویتامین های A، C و E است.
علاوه بر این، این ادویه معطر حاوی اسید کافئیک، اسید کلروژنیک، اسید رزمارینیک، اسید الاژیک است که همگی در اثرات مفید آن بر سلامت نقش دارند.
سرشار از آنتی اکسیدان
آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که به تقویت سیستم دفاعی بدن شما کمک می کنند و رادیکال های آزاد بالقوه مضر را که با بیماری های مزمن مرتبط هستند خنثی میکنند.
اسید کلروژنیک، اسید کافئیک، اسید رزمارینیک، اسید الاژیک و روتین ، که همگی در مریم گلی یافت میشوند نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به سرطان و بهبود عملکرد مغز و حافظه دارند.
مفید برای سلامت دهان و دندان
مریم گلی دارای اثرات ضد میکروبی است که میتواند میکروب هایی را که باعث افزایش پلاک دندانی میشوند خنثی کند.
کاهش علایم یائسگی
در طول یائسگی، بدن کاهش هورمون استروژن را تجربه می کند. که می تواند طیف گسترده ای از علائم ناخوشایند را ایجاد کند.علائم شامل گرگرفتگی، تعریق بیش از حد، خشکی واژن و تحریک پذیری است.
کاهش سطح قند خون
از برگ‌های مریم گلی معمولی به‌عنوان دارویی برای درمان دیابت استفاده می‌شود.تحقیقات نشان می دهد که این گیاه به کاهش سطح قند خون کمک می کند.در یک مطالعه، عصاره مریم گلی با فعال کردن یک گیرنده خاص، سطح گلوکز خون را در موش‌های مبتلا به دیابت نوع 1 کاهش داد.
بهبود حافظه و سلامت مغز
مریم گلی می تواند به چندین روش به تقویت مغز و حافظه کمک کند.برای مثال، حاوی ترکیباتی است که می توانند به عنوان آنتی اکسیدان عمل کنند، که نشان داده شده است که سیستم دفاعی مغز را محافظت میکند. کسانی که عصاره مریم گلی مصرف کردند در تست هایی که حافظه، حل مسئله، استدلال و سایر توانایی های شناختی را اندازه گیری می کردند، عملکرد بهتری داشتند.
در بزرگسالان ، مریم گلی در دوزهای کم حافظه را بهبود می بخشد. دوزهای بالاتر نیز خلق و خوی را افزایش داده و هوشیاری، آرامش و رضایت را افزایش می دهد.
کاهش کلسترول بد LDL
مصرف مریم گلی و فرآورده های مریم گلی باعث کاهش سطح کلسترول بد LDLو افزایش سطح کلسترول “خوب” HDL می شود.
محافظت در برابر سرطان ها
سرطان عامل اصلی مرگ و میر است که در آن سلول ها به طور غیر طبیعی رشد می کنند.
سایر مزایای سلامتی بالقوه
• درمان اسهال
مریم گلی یک درمان سنتی برای اسهال است. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که مریم گلی حاوی ترکیباتی است که با آرام کردن روده، اسهال را کاهش می دهد .
حمایت از سلامت استخوان ها
ویتامین K موجود در مریم گلی در سلامت استخوان ها نقش دارد . کمبود این ویتامین با نازک شدن استخوان و شکستگی مرتبط است .

مبارزه با پیری پوست
ترکیبات مریم گلی می تواند به کاهش علائم پیری مانند چین و چروک کمک کند.
عوارض جانبی

مریم گلی بی خطر و بدون عوارض جانبی گزارش شده است با این حال، برخی از مردم نگران توجون هستند، ترکیبی که به صورت رایج در مریم گلی رایج یافت میشود. تحقیقات نشان داده است که دوزهای بالای توجون ممکن است برای مغز سمی باشد. با این حال، شواهدی وجود ندارد که نشان دهد توجون برای انسان سمی است.
علاوه بر این، مصرف مقادیر سمی توجون از طریق غذاها تقریبا غیرممکن است. با این حال، نوشیدن بیش از حد چای مریم گلی یا خوردن اسانس مریم گلی – که در هر صورت باید از مصرف آن اجتناب کرد -ممکن است اثرات سمی داشته باشد و مصرف چای مریم گلی را به ۳ تا ۶ فنجان در روز محدود نمود.همچنین اگر در مورد توجون موجود در مریم گلی معمولی نگران هستید، می توان مریم گلی اسپانیایی را به جای آن مصرف کرد زیرا حاوی توجون نمی باشد .
منبع :
www.healthline.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *