نام علمی : Urtica  dioica

 خانواده : Urticaceae

نام علمی آن، Urtica  dioica، از کلمه لاتین uro گرفته شده است که به معنای «سوختن» است، زیرا برگ‌های آن می‌توانند باعث ایجاد احساس سوزش  در هنگام تماس شوند.مصریان باستان از گزنه برای درمان ورم مفاصل و کمردرد استفاده می کردند، در حالی که سربازان رومی برای کمک به گرم ماندن آن را روی خود می مالیدند .برگها ساختارهای مو مانندی دارند که نیش می زنند و همچنین خارش، قرمزی و تورم ایجاد میکنند .

برگ گزنه و ریشه گزنه خواص دارویی فراوانی دارد. برگ گزنه به عنوان چای دم می‌شود که غنی از مواد مغذی است و خواص درمانی فراوانی دارد. همچنین برای استفاده موضعی از این گیاه می‌توان از روغن گزنه استفاده کرد.

خواص درمانی گزنه :

  • حاوی بسیاری از مواد مغذی است

برگ و ریشه گزنه طیف گسترده ای از مواد مغذی را فراهم می کند، از جمله :

ویتامین ها: ویتامین های A، Cو K، و همچنین چندین ویتامین B

مواد معدنی: کلسیم، آهن،منیزیم، فسفر، پتاسیم و سدیم

چربی ها: لینولئیک اسید،اسید لینولنیک، اسید پالمیتیک، اسید استئاریک و اسید اولئیک

اسیدهای آمینه: تمام اسیدهای آمینه ضروری

پلی فنول ها: کامفرول،کورستین، کافئیک اسید، کومارین ها و سایرفلاونوئیدها

رنگدانه ها: بتاکاروتن، لوتئین،لوتئوگزانتین و سایر کاروتنوئیدها

علاوه بر این، بسیاری از این مواد مغذی به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل  می کنند.

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که به دفاع از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند.

  • افزایش سطح آنتی اکسیدان خون
  • کاهش التهاب

گزنه حاوی ترکیبات مختلفی است که  التهاب را کاهش می دهد.گزنه باعث کاهش سطوح هورمون های التهابی متعدد یا تداخل در تولید آنها می شود.

استفاده از کرم گزنه یا مصرف محصولات گزنه باعث تسکین شرایط التهابی مانند آرتریت می شود.

  • کاهش علائم بزرگی پروستات

گزنه از تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون – شکل قوی‌تر تستوسترون – جلوگیری می کند توقف این تبدیل می تواند به کاهش اندازه پروستات کمک کند .

عصاره گزنه به درمان مشکلات کوتاه مدت و طولانی مدت ادرار کمک میکند.

خواص گزنه در طب سنتی

در طب سنتی خواص فراوانی برای گزنه ذکر شده است و از دیرباز این گیاه دارویی برای درمان بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها استفاده می‌شود.

خواص گزنه برای دیابت

گزنه باعث  کاهش قند خون می‌شود. از گیاه گزنه در دارو‌های قند خون استفاده می‌کنند. با نوشیدن سه فنجان از دمنوش گزنه می‌توانید قندخون را کنترل کنید.

خواص گزنه برای رحم

دم کرده گزنه از بهترین‌ دارو‌های گیاهی برای درمان کیست تخمدان است. این گیاه دارویی موجب تنظیم قاعدگی و بهبود خون‌ریزی شده و جریان خون را به سمت رحم و لگن هدایت می‌کند. گرنه رحم را ضدعفونی می‌کند. گیاه گزنه با حذف سموم رحم مشکلاتی مانند ناباروری را به حداقل می‌رساند.

خواص گزنه برای پروستات

گزنه می‌تواند مانع بزرگ شدن پروستات شود و از این طریق مانع ایجاد سرطان پروستات شود. توجه داشته باشید که ریشه گزنه فقط می‌تواند از بزرگ شدن پروستات جلوگیری کند اما کارکردی در راستای کوچک کردن یا بازگرداندن پروستات به حالت قبل ندارد.

خواص گزنه برای ریزش مو

ویتامین B و منیزیم موجود در گزنه موجب تقویت مو می‌شود و از ریزش مو‌ها جلوگیری می‌کند. از دیگر ویتامین‌های موجود در گزنه ویتامین C است که باعث تنظیم چربی کف سر شده و از ریزش موها جلوگیری می‌کند . جوشانده گزنه را دور از نور خورشید قرار دهید و آن را روی کف سر خود بریزید و یا جوشانده گزنه را با خاک رس ترکیب کنید و ترکیب حاصل را به موهای خود زده و پس از ده دقیقه آب‌کشی کنید.

خواص روغن گزنه

روغن گزنه از برگ‌های گیاه گزنه به دست می‌آید. روغن گزنه طبیعتی گرم و خشک دارد. روغن گزنه سرشار از فیبر، پروتئین، ویتامین های D، C ،E، K، A و B ، کلسیم، آهن، مس، منیزیم، کاروتن، تانن، فلاونوئیدها، کلروفیل، گلیکوزیدها، فیتون‌کش‌ها، اسیدهای آلی، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها است.

برخی از خواص روغن گزنه عبارتند از:

  • درمان گلودرد: خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد عفونی از جمله خواص روغن گزنه است که به این روغن امکان جلوگیری از بروز بیماری‌های عفونی را می‌دهد. یکی از بیماری های عفونی گلو درد است که علائم آن را با مصرف روغن گزنه می‌توان کاهش داد.
  • جوان‌سازی پوست: فعالیت ضدباکتریایی روغن گزنه مانع از فعالیت باکتری ها روی پوست می‌شوند و در نتیجه از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری می‌کند. علاوه بر این روغن گزنه حاوی آنتی اکسیدان است که موجب ساخت کلاژن شده و از چین و چروک‌ها جلوگیری می‌کند.
  • تقویت استخوان: روغن گرنه غنی از کلسیم، منیزیم، آهن، ویتامین D و E است که موجب تقویت و استحکام استخوان‌ها می‌شود.
  • تقویت رشد مو: روغن گزنه با داشتن ویتامین C و آهن موجب افزایش گردش خون و در تتیجه تقویت فولیکول های مو می‌شود و از این طریق مو‌ها را تقویت می‌کند.

 

منبع :

www.healthline.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *