نام علمی : Echium amoenum

خانواده : Boraginaceae

نام فارسی : گل گاو زبان ایرانی

این مقاله به بررسی گیاه amoenun Echium می پردازد که یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی در طب سنتی ایران است. از گل های این گیاه به عنوان آنتی اکسیدان با اثرات ضد التهابی و ضد درد، ضد اضطراب و آرام بخش در طب سنتی استفاده می شود .
گل گاوزبان گیاهی چند ساله بومی منطقه ایران و قفقاز است که به «گاوزبان ایرانی» معروف است.همچنین یکی از مهم ترین گیاهان دارویی در طب سنتی ایران برای بیماری های عفونی، آنفولانزا و ضد تب می باشد.
Echium amoenum کرکدار به گل گاوزبان معروف است و گلها و برگهای آن دارای اثرات ضد باکتریایی است . جنس Echium دارای 4 گونه است. با این حال، تنها دو مورد از آنها – Echium vulgare و Echium amoenum – در طب سنتی استفاده شده است E. amoenum یکی از مهمترین گیاهان دارویی در طب سنتی ایران است و چای آن یکی از پرمصرف ترین داروهای گیاهی است. تمام قسمت های گیاه از جمله ساقه، برگ و گل دارای مصارف دارویی می باشند . E. amoenum به طور گسترده ای به عنوان یک آرام بخش و تقویت کننده خلق و خو استفاده می شود. همچنین برای درمان سرفه، گلودرد و ذات الریه به کار برده می شود.
مواد موثره گل گاو زبان عمدتاً پلی فنول ها و آنتوسیانیدین، فلاونوئیدها، استرول ها، ساپونین ها، ترپنوئیدهای غیراشباع و اسیدهای چرب غیراشباع و مقدار کمی آلکالوئیدهای پیرولیزیدین هستند.

خواص دارویی :

فعالیت آنتی اکسیدانی
خواص آنتی اکسیدانی جوشانده گل E. amoenum به دلیل ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در آن ، که عمدتاً پلی فنول ها از جمله رزمارینیک اسید و فلاونوئیدهاهستند می باشد.
فعالیت آنتی باکتریال
گل گاوزبان دارای فعالیت ضد میکروبی قابل توجهی بر علیه استافیلوکوکوس اورئوس، اشریشیا کلی و سودوموناس آئروژینوزا است. استفاده سنتی از گل گاوزبان ایرانی برای بیماری های عفونی و کنترل تب بسیار مورد توجه است.

فعالیت ضد ویروسی
فعالیت ضد ویروسی می تواند به علت اسید رزمارینیک موجود در این گیاه باشد که دارای اثرات ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد التهابی است.

خواص ضد التهابی و تقویت کننده ایمنی
تقویت کننده سیستم عصبی
اثر محافظت از سیستم عصبی، از جمله اثرات ضد درد و اثرات ضد اضطراب E. amoenum به اثبات رسیده است . سیانیدین-3-گلوکوزید، که مهمترین آنتوسیانین موجود در گیاه است، دارای اثرات حفاظتی در برابر آسیب مغزی است و در درمان بیماران مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط و همچنین اختلال وسواس فکری و اضطراب موثر است.

نتیجه گیری

اکیوم آمونوم گیاهی است چند ساله و یکی از داروهای مهم مورد استفاده در طب سنتی ایران است. این گیاه حاوی زیست مولکول های مهم می باشد . همچنین این گیاه دارای اثرات دارویی بسیار است از جمله آنتی اکسیدانی، ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد التهابی و تقویت کننده سیستم ایمنی، و همچنین تقویت کننده سیستم عصبی. از آنجایی که گل گاوزبان دارای ارزش غذایی نیز می باشد، می توان از گل گاوزبان به عنوان یک غذای کاربردی استفاده کرد.

منبع :
www.biomedres.us

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *