بر کسی پوشیده نیست که آنچه در بشقاب خود می‌چینید، نقش اساسی در کاهش وزن دارد.اما آنچه در کابینت ادویه خود نگهداری  می کنید ممکن است به همان اندازه مهم باشد.نشان داده شده است که بسیاری از گیاهان و ادویه ها باعث افزایش چربی سوزی و کاهش وزن می شوند.

در اینجا به چند نمونه گیاه شگفت انگیز که می تواند  به کاهش وزن کمک کند اشاره می کنیم.

  • شنبلیله

شنبلیله ادویه‌ای است که نشان داده است اشتها را کاهش می‌دهد و مصرف غذا را برای کاهش وزن کاهش می‌دهد.

  • فلفل هندی

نوعی فلفل چیلی است که باعث ایجاد  طعم تند به بسیاری از غذاها  می شود. حاوی ترکیب کپسایسین است که به فلفل قرمز گرمای خاصی می دهد و فواید سلامتی بی شماری را به همراه دارد.برخی تحقیقات نشان می‌دهند که کپسایسین می‌تواند  متابولیسم را افزایش دهد و تعداد کالری‌هایی را که در طول روز می‌سوزانید افزایش دهد.

مصرف کپسول های کپسایسین باعث افزایش سطح سیری و کاهش کل کالری دریافتی می شود.

همچنین تحقیقات نشان داده که خوردن یک وعده غذایی حاوی کپسایسین باعث کاهش سطح گرلین، هورمون مسئول تحریک گرسنگی می شود .

  • زنجبیل

زنجبیل ادویه ای است که از ریزوم  زنجبیل به نام Zingiber officinale تهیه می شود.اغلب در طب عامیانه به عنوان یک درمان طبیعی برای طیف گسترده ای از بیماری ها استفاده می شود، برخی تحقیقات نشان می دهد که زنجبیل می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند.

یک بررسی  نشان داد که مصرف مکمل زنجبیل به طور قابل توجهی وزن بدن و شکم را کاهش می دهد.

  • مرزنجوش

پونه کوهی گیاهی است چند ساله که از خانواده گیاهانی مانند نعناع، ​​ریحان، آویشن، رزماری و مریم گلی است. پونه کوهی گیاهی حاوی کارواکرول است. یک مطالعه حیوانی نشان داد که کارواکرول ممکن است با تغییر سنتز چربی در بدن به کاهش وزن و افزایش چربی کمک کند. تحقیقات مبتنی بر انسان در مورد پونه کوهی و کاهش وزن وجود ندارد.

  • زردچوبه

ادویه ای است که به دلیل طعم، رنگ زنده و خواص دارویی قوی آن مورد احترام است.

بیشتر فواید آن برای سلامتی به وجود کورکومین نسبت داده می شود، یک ماده شیمیایی که به طور گسترده برای اثرات آن بر همه چیز از التهاب گرفته تا کاهش وزن مورد مطالعه قرار گرفته است.

یک مطالعه روی افراد   دارای اضافه وزن نشان داد که مصرف کورکومین دو بار در روز به مدت یک ماه در افزایش چربی سوزی، کاهش چربی شکم و افزایش کاهش وزن تا ۵٪ موثر است.

  • فلفل سیاه

فلفل سیاه یک ادویه معمولی خانگی است که از میوه خشک     Piper nigrum،  بومی هند به دست می آید.حاوی ترکیب قدرتمندی به نام پیپرین است که هم طعم تند و هم اثرات بالقوه کاهش وزن را تامین می کند.همچنین  تحقیقات نشان داد که پیپرین به طور موثری از تشکیل سلول های چربی جلوگیری می کند .

  • دارچین

دارچین یک ادویه معطر است که از پوست داخلی درختان از جنس Cinnamomum تهیه می شود.

سرشار از آنتی اکسیدان است و فواید متعددی برای سلامتی دارد. حتی برخی از مطالعات نشان داده اند که دارچین می تواند کاهش وزن را افزایش دهد.

این به ویژه در تثبیت قند خون موثر است، که ممکن است به کاهش اشتها و گرسنگی کمک کند.

مطالعات نشان می‌دهد که ترکیب خاصی که در دارچین یافت می‌شود می‌تواند اثرات انسولین را تقلید کند و به انتقال قند از جریان خون به سلول‌ها کمک کند تا به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرد .

دارچین همچنین می تواند سطوح آنزیم های گوارشی خاصی را کاهش دهد تا تجزیه کربوهیدرات ها را کاهش دهد .

  • عصاره دانه قهوه سبز

عصاره دانه قهوه سبز معمولا در بسیاری از مکمل های کاهش وزن یافت می شود.

از دانه‌های قهوه که بو داده نشده‌اند تهیه می‌شود و حاوی اسید کلروژنیک بالایی است که تصور می‌شود اثرات بالقوه آن در کاهش وزن را به همراه دارد.

  • زیره

ادویه‌ای است که از دانه‌های خشک و آسیاب شده زیره سبز، گیاهی گلدار از خانواده جعفری تهیه می‌شود.

به خاطر طعم آجیلی متمایزش شناخته شده است، اما همچنین دارای مزایای سلامتی، از جمله پتانسیل تسریع کاهش وزن و چربی سوزی است.

  • هل

هل یک ادویه با ارزش است که از دانه های گیاهی از خانواده زنجبیل تهیه می شود.

در سرتاسر جهان هم در آشپزی و هم در پخت و پز استفاده            می شود اما ممکن است از کاهش وزن نیز پشتیبانی کند.

یک مطالعه حیوانی نشان داد که پودر هل به کاهش چربی شکم در موش‌هایی که از رژیم غذایی پرچرب و کربوهیدرات استفاده می‌کنند کمک می‌کند .

عوارض جانبی استفاده ازگیاهان موثر در کاهش وزن

هنگامی که از گیاهان و ادویه های ذکر شده به عنوان چاشنی غذا استفاده می شود، می تواند فواید سلامتی را با حداقل خطر عوارض جانبی ارائه دهد.

فقط نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. و نباید  بیش از یک قاشق غذاخوری (۱۴ گرم) در روز مصرف کرد و مطمئن شوید که آنها را با غذاهای کامل غنی از مواد مغذی همراه کنید تا به کاهش وزن بیشتر کمک کنید.

اگر گیاهان دارویی را به صورت مکمل مصرف          می کنید، برای جلوگیری از عوارض جانبی، مهم است که دوز توصیه شده روی بسته بندی را رعایت کنید.

علاوه بر این، اگر هر گونه بیماری زمینه ای دارید یا دارو مصرف می کنید، بهتر است قبل از شروع هر مکملی با پزشک خود صحبت کنید.اگر هر گونه عوارض جانبی منفی یا علائم آلرژی غذایی را تجربه کردید، فوراً مصرف را قطع کنید .

علاوه بر افزودن طعم و مزه به غذاهای مورد علاقه شما، بسیاری از گیاهان و ادویه ها متابولیسم را افزایش می دهند، چربی سوزی را افزایش می دهند و احساس سیری را تقویت می کنند.

مطمئن شوید که این گیاهان را با یک رژیم غذایی کامل و متعادل و یک سبک زندگی سالم ترکیب کنید تا بیشترین سود را با کاهش وزن داشته باشید.

 

منبع :

www.healtline.com

سلامتی و تغذیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.