chamomile flowers and baby cream on faded white wooden table


بابونه يكي از باستاني ترين گياهان دارويي است كه براي بشر شناخته شده است اين گياه عضوي از خانواده Asteraceae يا Compositae است.

بابونه خواص ضدالتهابي و آنتي باكتريال دارد و باعث از بين رفتن كشيدگي و پيري سلول پوست ميشود. استفاده از بابونه بر روي پوست از طريق محصولات آرايشي مانند لوسيون ،كرم چشم و صابون مي تواند براي كاهش التهاب پوست و به عنوان مرطوب كننده مفيد باشد همچنين براي درمان زخم ها و بيماري هاي پوستي مانند پسوريازيس و اگزما به كار مي رود.

بابونه حاوي مواد شيميايي به نام فلاونوئيدها است. اجزاي فلاونوئيدو اسانس موجود در بابونه داراي فعاليت ضد التهاب و ضد حساسيت موثري است. بابونه به علت داشتن اسانس كامازولن لكه هاي پوست را از بين ميبرد. از مواد موثره گل هاي بابونه در تهيه كرم هاي مرطوب كننده و روشن كننده پوست استفاده ميشود.

طرز تهيه كرم گل بابونه

مواد لازم

گل بابونه                          30 گرم

عرق بهار نارنج                   60 ميلي ليتر

روغن زيتون                     50 ميلي ليتر

موم سفيد خالص                40 گرم

روغن بادام شيرين              30 ميلي ليتر

طرز تهيه: گل هاي بابونه را در ظرفي شيشه اي ريخته و روغن بادام و زيتون را به آن اضافه كنيد در ظرف را بسته و به مدت 4 روز در محلي گرم نگهداري كنيد. سپس اين مخلوط را از صافي ريزي عبور داده و گل هاي باقيمانده در صافي را خوب فشار دهيد. حال روغن بابونه و عرق بهار نارنج را با هم مخلوط نموده و آن را داخل ظرف محتوي آب جوش گرم نگه داريد. موم را در ظرفي لعابي بر روي حرارت ملايم ،در حالي كه به كمك كاردك چوبي به هم مي زنيد ذوب كنيد.پس از ذوب شدن آن را از روي آتش برداشته، مخلوط روغن و عرق بابونه را به تدريج به آن اضافه كنيد و تا موقع سرد شدن به هم زدن ادامه دهيد. با تركيب روغن بادام و زيتون اين كرم بسيار لطيف شده و گلهاي بهار نارنج به آن رايحه اي دلپذير می بخشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *