از گذشته های دور مشخص شده بود که بسیاری از گیاهان خواص درمانی و آرایشی دارند، و به همین دلیل از هزاران سال پیش استفاده از مواد طبیعی و گیاهان مختلف برای مصارف آرایشی و تزیینی در تمدن های گذشته رواج داشته است. امروزه با پیشرفت علم، نه تنها جایگاه مواد طبیعی در صنعت آرایشی کمتر نشده است، بلکه با پیشرفت فن آوری و توانایی استخراج مواد موثر از گیاهان، جایگاه آن ها به عنوان موادی با عوارض کمتر نسبت به مواد مصنوعی از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. در بسیاری از فرمولاسیون های جدید آرایشی و بهداشتی تلاش بر این است که خواص مورد نظر محصولات خود را با استفاده از مواد گیاهی و طبیعی بدست آورند تا بتوانند  عوارض جانبی محصولات خود را کاهش دهند.
به طور کلی محصولات آرایشی گیاهی به محصولاتی گفته می شود که با استفاده از دسته ای از مواد گیاهی تهیه شده اند که خاصیت آرایشی دارند. در ساخت این محصولات از هر دو دسته ی مواد طبیعی و گیاهی استفاده می شود. به طور کلی مواد عمکرد مراقبتی محصولات آرایشی گیاهی برای پوست شامل سه مرحله ی اساسی هستند: 1- تمیز سازی پوست 2- تغذیه پوست 3- مرطوب سازی پوست. در واقع محصولات آرایشی گیاهی با این سه عمل سعی می کنند که از تخریب سلول های پوست جلوگیری به عمل آورند. استفاده از ترکیبات گیاهی با توانایی جذب نور uv خورشید وداشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، یکی دیگر از محصولات آرایشی گیاهی هست که تحقیق بر روی آن ها همچنان ادامه دارد.
استفاده از گلیسریت در مراقبت از پوست یکی از راه‌های افزودن فواید فیتوکمیکال‌های شگفت‌انگیز گیاهان به فرمولاسیون طبیعی شماست. اگر فکر می‌کنید گلیسریت‌ها به تنهایی برای عطر و رنگ وجود دارند، برای کشف علمی که باعث می‌شود آن‌ها از مواد طبیعی ارزشمندی برخوردار باشند، ادامه مطلب را بخوانید.
گلیسریت ها چیست؟
گلیسیریت ها عصاره مواد گیاهی موجود در گلیسیرین هستند. آنها به طور گسترده در گیاهان دارویی به عنوان تنتورهای بدون الکل استفاده میشوند. فواید آنها هم از عصاره های ماده گیاهی غوطه ور شده در گلیسیرین و هم از خود گلیسیرین که یک مرطوب کننده عالی است به دست می آید.
گلیسیرین که گلیسرول نیز نامیده می شود، مایعی چسبناک، بی رنگ، شفاف یا نیمه شفاف، غیر سمی و با طعم شیرین است که از چربی های گیاهی یا حیوانی تولید می شود.
برخی از خواص درمانی خاص خود مانند تسکین دهنده و نرم کننده پوست است. این یک مرطوب کننده است که رطوبت سنجی دارد، به این معنی که آب را جذب می کند. از تبخیر آب هم از پوست و هم از خود محصول آرایشی جلوگیری می کند. بنابراین یک ماده آرایشی مهم برای حفظ آب است.
یکی دیگر از عملکردهای گلیسیرین کمک به کاهش تحریک احتمالی پوست ناشی از سورفکتانت ها است. به همین دلیل، اغلب در فرمولاسیون محصولاتی مانند پاک کننده ها و شامپوها گنجانده می شود.
از گلیسیرین فقط در مقادیر کم در محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود، زیرا غلظت بالای 5 تا 10 درصد می تواند احساس چسبندگی ناخوشایند و نامطلوبی ایجاد کند. در محصولات پاک کننده شستشو می توانیم بیشتر استفاده کنیم. خمیر دندان حتی می تواند تا 50 درصد گلیسیرین داشته باشد.
نکاتی در مورد استفاده از گلیسریت در مراقبت از پوست
گلیسریت می تواند افزودنی عالی برای فرمولاسیون های حاوی آب شما باشد. اساساً می توانید گلیسیرین را با گلیسریت جایگزین کنید.
شما می توانید گلیسریت ها را به راحتی در امولسیون ها در 2-5 درصد و معمولاً در مرحله خنک شدن ترکیب کنید. آنها به فرمول شما مزیت یک مرطوب کننده را می دهند و آن را با یک عصاره گیاهی یا میوه ای جالب تقویت می کنند.
در درصدهای بسیار پایین، گلیسریت بعید است که باعث تغییر رنگ شدید امولسیون شود. اگرچه آنها می توانند روی رنگ ژل ها تأثیر بگذارند.
همیشه توصیه میشود که تست پایداری محصول خود را انجام دهید تا ببینید آیا رنگ و رایحه یکسان باقی می مانند یا خیر.
ما امیدواریم که این راهنمای استفاده از گلیسریت در مراقبت از پوست به شما اطلاعاتی در مورد نحوه فرمولاسیون با گلیسریت داده باشد. همانطور که می بینید، چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد استخراج مواد شیمیایی گیاهی به حلال ها وجود دارد که گلیسیرین یکی از گزینه های آن است. ما شما را تشویق می کنیم که بیشتر تحقیق کنید تا بتوانید از گلیسریت در مراقبت از پوست برای بهترین اثر استفاده کنید. جهت یادگیری و اطلاعات بیشتر می توانید در دوره های آموزشی فرمولاسیون گیاهی محصولات آرایشی در مرکز آموزشی گیاهان دارویی گیاهدانه شرکت نمایید .

منبع :www. Formulabotanica.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *