مقدمه :

کاسنی در کتب طب سنتی با نام های هندبا، کاسنی وحشی، کاسنی تلخ و کاسنی صحرایی آمده است. به فرانسه Chicoree و به انگلیسی Chicory نامیده می شود.

نام علمی آن Chicorium intybus است. این گیاه از خانواده Compositae است. از برگ، گل، دانه و ریشه آن استفاده می شود. برگ و ریشه را به صورت خام یا پخته در سالاد و غذا می توان استفاده نمود. ریشه های کاسنی پس از بو دادن بویی شبیه قهوه داشته و مانند قهوه می توان استفاده نمود. همچنین به صورت ترکیبی در بسیاری از داروها با اثرات ذکر شده استفاده می شود. مهمترین ماده موجود در گل و برگ گلوکزیدی به نام شیکورین، موسیلاژ، پکتین و اسانس است. ریشه ها حاوی اینولین، لاکتوسین، اسید شیکوریک، اسید تارتاریک، فلاونوئید، تانن، گلوکزید و کربوهیدرات می باشد. کاسنی ضد باکتری، ضد التهاب، ضد نفخ، ضد سرطان، اشتهاآور، ادرار آور، صفراآور، شیرافـزا، مقوی قلب، مقوی معده، مقوی اعصاب، مسکن، ملین، مسهل، محافظ کبد، کاهنده کلسترول خون، کاهنده قند خون و هضم کننده غذا است. مصرف آن در حد اعتدال فاقد عوارض جانبی می باشد.

طبیعت و خواص عرق کاسنی

عرق کاسنی طبیعت سرد دارد. در نوسازی سلول های کبد نقش اساسی داشته، چربی های مازاد کبد و رادیکال های آزاد مضر را خنثی و خون را تصفیه می کند. عرق ملین و ادرار آور خوبی بوده و با خروج سموم از بدن التهاببدن، تب های صفـراوی، یرقان و زردی ناشی از گرمی را رفـع، کیسه صفرا، کلیه و مثانه رااز سنگ پاک، التهاب معده را بر طرف ، اسید کلریدریک معده را تحریک و اشتها را زیاد می کند. هر چه این عرق تلخ تر باشد خواص بیشتری داشته و در التیام امراض کبدی موثرتر است.

تاثیر عرق کاسنی بر کبد

برای مبتلایان به نقرس و هپاتیت مفید و بدن را در برابر بیماری های عفونی ایمن می سازد. این عرق سرشار از ویتامین C بوده و نوع وحشی آن فسفر و آهن گیاهی دارد. عرق کاسنی با تقویت کبد، رنگ پوست را روشن ، بیماری های مزمن پوستی به خصوص اگزمـا را التیام ، رسوبات ادراری و جوش های ناشی از گرمی غذاها را رفع کرده و بهترین دارو برای افزایش نیروی جنسی است. به دلیل آنکه این عرق روی کبد اثری نیکو دارد این عضو می تواند به تنظیم هورمون ها پرداخته و در افزایش قدرت باروری نطفه و تنظیم و تقسیم کروموزوم های نـر و ماده تاثیرگذار باشد. عرق کاسنی زمانی بهترین اثر درمانی را دارد که به اصطلاح دو آتشه و استاندارد باشد. هر چقدر آب به کار رفته در تهیه این عرق بیشتر باشد اثرگذاری آن ضعیف تر خواهد بود. برای برخورداری از حداکثر اثر درمانی عرقیات آن ها را به طور مرتب استفاده کنید.

زمان مناسب برای مصرف عرق کاسنی

قبل از هر وعده غذایی 1 لیوان میل شود. مصرف طولانی مدت فرآورده های کاسنی موجب تخریب عروق شبکیه، افت فشار خون و افزایش ترشحات صفرا می شود. مصرف عرق کاسنی در بارداری احتمال زایمان زودرس را تقویت می کند.  در مورد میزان و نحوه مصرف عرقیات از متخصصان این امر کمک بگیرید.

منبع: کتاب طب العصاره

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *