دهانشویه گیاهی
استفاده منظم از دهانشویه طبیعی راه خوبی برای کاهش باکتریهای دهان و حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان می باشد . در دهان‌شویه طبیعی، ازمواد موثره استخراج شده از گل‌ها، برگ‌ها، پوست، ساقه و ریشه درختچه‌ها و درختان در اثر تقطیر استفاده می‌شود. موادی که هزاران سال به دلیل فواید دارویی خود شناخته شده‌اند. سه مورد از رایج ترین اسانس های مورد استفاده در دهان شویه طبیعی و سایر محصولات طبیعی مراقبت از دهان عبارتند از: نعناع، دارچین و اسطوخودوس.
خواص دهانشویه های گیاهی
• تحقیقات، اثربخشی خواص ضد میکروبی و ضد التهابی دهانشویه های گیاهی را ثابت کرده است . استفاده از دهانشویه می تواند به کاهش خطر ابتلا به التهاب لثه و بیماری لثه کمک کند. مزیت دهانشویه های گیاهی ، عدم استفاده از افزودنی‌های مصنوعی می باشد در حالیکه بسیاری از اثرات طولانی‌مدت این مواد نسبتاً جدید مانند سدیم لوریل سولفات (SLS) و تریکلوزان هنوز ناشناخته است.
• دهانشویه طبیعی حتی برای حساس ترین دهان ها نیز موثر است. عصاره های گیاهی بافت دهان را بهبود می بخشد. بیشتر دهانشویه های تجاری ،حاوی الکل برای از بین بردن باکتری ها هستند که سبب سوزش مخاط دهان می شود. اما دهانشویه های گیاهی فاقد الکل بوده و می تواند بدون تحریک و آسیب به مخاط دهان در از بین بردن میکروب ها موثر باشد.
• دهانشویه طبیعی دارای خواص ضد باکتریایی طبیعی است. نشان داده شده است که اثر ضد باکتریایی دهانشویه طبیعی در پیشگیری از بیماری لثه بدون افزایش باکتری‌های مقاوم به آنتی‌باکتری‌ها بسیار مؤثر است. بسیاری از دهانشویه های تجاری از افزودنی Triclosan به عنوان یک عامل ضد باکتری استفاده می کنند. اگرچه در پیشگیری از بیماری لثه موثر است، اما مطالعات نگرانی هایی را در مورد پتانسیل آن برای مقاوم کردن باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک ها ایجاد کرده است.
• دهانشویه طبیعی باعث خشکی دهان نمی شود. خشکی دهان به همان اندازه که آزاردهنده است برای سلامت دهان مضر است و بزاق ناکافی خطر پوسیدگی و بیماری لثه را افزایش می دهد.
• دهانشویه طبیعی به حفظ سلامت دهان و بدن کمک می کند.
سلامت دهان و دندان یک شاخص عالی برای سلامت کلی است. عفونت مخاط دهان می تواند منجر به التهاب در سایر قسمت های بدن شود زیرا عفونت می تواند از طریق مخاط دهان وارد جریان خون شود و به کل بدن برسد.
توصیه های گیاهی برای سلامت دهان و دندان
• برای تقویت بن دندانها و لثه ها روزی ۸ مرتبه دهان و لثه و بن دندانها را با گلاب و عرق تمشک به وسیله انگشتان مسواک نمایید.
• پوست سیب درختی را جوشانده و صاف نموده روزی سه مرتبه در دهان مزه مزه نمایید بن دندانها را محکم می کند.
• برای جلوگیری از چرک و بهبودی پیوره سماق را با گلاب مخلوط کرده و روزی ۳ بار شستشو دهید.
• برای از بین بردن پیله و چرک زیر دندان پوست انار را ساییده و بر روی لثه قرار دهید.
منبع :
www.dentalherb.com
برگرفته از کتاب نسخه عطار از مجموعه گیاهان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *