خواص کاربردی

شبدر طبق نظر حکمای طب سنتی از نظر طب گرم و تر است. از نظر خواص معتقدند که خورش شبدر تازه مسهل است و خوردن خشک آن شکم را بند می آورد و خوردن آب شبدر تازه یا خوردن دم کرده ی شبدر برای رفع خشونت سینه و قطع سرفه های سخت نافع است و اگر دم کرده آن مخلوط با شکر یا عسل و یا انجیر خورده شود اثر آن بیشتر است.

امروزه بسیاری از زنان یائسه جهت تخفیف شدت علائم یائسگی به دنبال استفاده از داروهای مکمل و جایگزین هورمون درمانی هستند. در این میان گیاهان داروئی حاوی ایزوفلاون از جمله شبدر قرمز به دلیل خاصیت شبه استروژنی خود توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است. نتایج پژوهش ها نشان داده است که کپسول خوراکی شبدر قرمز می تواند در کاهش شدت علائم یائسگی مؤثر باشد.

در هندوستان از گل های خشک شبدر قرمز به عنوان ضد عفونی کننده ی سینه استفاده می شود و در موارد برونشیت و سرفه های شدید ، بسیار مؤثر است. آن را در سیگارهای ضد آسم مصرف می کنند. له کرده ی آن را به صورت مرهم برای التیام مستقیما روی زخم میگذارند. در آمریکا دم کرده ی گل های شبدر قرمز برای تصفیه خون تجویز می شود و در موارد سرطان معده و گلو، سیاه سرفه و انواع اسپاسم ها اثر بسیار معالجی دارد. در موارد سرطان گلو از غرغره آن استفاده می شود.

روش و مقدار مصرف

دم کرده : مقدار 30 گرم گیاه خشک را در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت 5 دقیقه دم کنید. مقدار مصرف آن یک فنجان سه بار در روز است. شبدر سفید Trifolium repens گیاهی است خزنده و گسترده روی زمین و چند ساله، طول آن 30-10 سانتیمتر که در محل گره های ساقه خزنده آن در تماس با خاک ریشه می دهد. برگ آن مرکب، دارای سه برگچه، برگچه ها تخم مرغی و دندانه دار اره ای و دارای دمبرگ می باشد، گلبرگ آن سفید است. این شبدر در دامنه های البرز منطقه تهران، در غرب در دامنه های الوند، در خوی، اراک، آستارا، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی در تبریز، در اصفهان، در کرمان کوه لاله زار، در خراسان، در قزوین، بلوچستان و بندر گز می روید. در بلوچستان با نام محلی «شفتل» شناخته می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *