رینیت آلرژیک یک بیماری التهابی است که مجاری بینی، سینوس ها، گوش ها و گلو را درگیر می کند. این بیماری که به عنوان گرده افشانی و تب یونجه نیز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که یک فرد آلرژیک، ماده حساسیت زا را استنشاق کند که به آن حساس است.

دو نوع رینیت آلرژیک وجود دارد. مبتلایان به آلرژی فصلی در بهار، پاییز یا هر دو فصل زمان گرده افشانی گیاهان، علائمی را بروز می دهند. رینیت آلرژیک در تمام طول سال هم توسط آلرژن های داخلی مانند گرد و غبار خانه، حیوانات خانگی، گرد و غبار ایجاد می شود.

از علائم این آلرژی می توان به خارش، عطسه، آبریزش بینی و همچنین گرفتگی بینی، گوش ها و سینوس ها اشاره کرد. همچنین ممکن است در طول یک حمله آلرژی، خستگی و احساس کلی «ناراحتی» وجود داشته باشد. شدت این علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

 

گیاهان دارویی موثر بر آلرژی

گیاه درمانی و استفاده صحیح از گیاهان دارویی مناسب  نه تنها می توانند علائم آلرژیک را کاهش دهند، بلکه به طور کامل از آنها جلوگیری می کنند. آنها همچنین می توانند بافت ها و اندام های بدن را تقویت کنند و در نتیجه سلامت کلی شما را بهبود بخشند. در اینجا برخی از گیاهانی که برای درمان آلرژی و مشکلات مختلف تنفسی مناسب هستند را معرفی می کنیم.

گزنه (Urtica dioica)

برگ های گزنه با اینکه در تماس با پوست، آن را قرمز و ملتهب می کند ولی یکی از موثرترین درمان های گیاهی برای رینیت آلرژیک است. به عنوان یک آنتی اکسیدان، قابض، ضد میکروب و ضد درد، می تواند التهاب مرتبط با آلرژی را بدون ایجاد هیچ یک از عوارض جانبی ناشی از استفاده از داروها کاهش دهد. گزنه در فصل بهار رشد می کند و به راحتی قابل تهیه است.

پختن برگ‌ها اثرات گزنده آن‌ها را از بین می‌برد و می‌توانید آن‌ها را مانند سایر سبزیجات برگ سبز به سالاد، سوپ یا خورش‌های خود اضافه کنید. همچنین می توانید از آن به صورت خشک شده برای دم کردن چای گزنه استفاده کنید.

زنجبیل (Zingiber officinale)

زنجبیل یک گیاه بی خطر و بسیار موثر است. جدا از کاربردهای آشپزی، برای سلامت کلی شما بسیار مفید است، زیرا دستگاه گوارش را تسکین می دهد و گردش خون را بهبود می بخشد. زنجبیل به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی، ضد ویروسی قوی و تقویت کننده سیستم ایمنی عمل می کند. برای کاهش احتقان بینی و سردرد، مقداری چای زنجبیل را امتحان کنید. در حالی که چای خود را می نوشید، بخار خروجی از فنجان را استنشاق کنید. شما می توانید زنجبیل را به صورت تازه و خشک مصرف کنید.  شما همچنین می توانید آن را با گیاهان دیگر مانند زردچوبه که یکی دیگر از شفا دهنده های طبیعی قدرتمند است، ترکیب کنید.

بومادران  (Achillea millefolium)

بومادران گیاهی چند ساله بومی جزایر بریتانیا است، اما در سراسر اروپا و آسیا نیز رایج است. این گیاه چند منظوره دارای خواص ضد عفونی کننده، مقوی معده، ضد اسپاسم، قابض و معرق است. بومادران که به طور سنتی برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و تب استفاده می شود، می تواند یک داروی مفید در برابر رینیت آلرژیک نیز باشد. اثرات ضد میکروبی، آن را به گیاهی ایده آل برای سیستم تنفسی تبدیل می کند و در درمان سینوزیت و آلرژی ناشی از گرد و غبار نیز موثر است. بومادران را می توانید به شکل چای یا تنتور مصرف کنید. مصرف طولانی مدت این گیاه به صورت خوراکی توصیه نمی شود.

گیاهان دارویی به عنوان داروهای گیاهی موثر

داروهای گیاهی می توانند علائم رینیت آلرژیک و همچنین سایر مشکلات تنفسی را تسکین دهند. اگر به طور صحیح و برای پیشگیری استفاده شوند، می توانند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و از شروع واکنش آلرژیک جلوگیری کنند. با این حال، قبل از شروع هر روش درمانی جدید، ضروری است که با یک متخصص مشورت کنید.

 

https://www.sinusandallergywellnesscenter.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *