کالاندولا از دیرباز به خاطر مزایای متنوع باغبانی، آشپزی و پزشکی اش شناخته شده است. گیاهی که می تواند همه کارها را انجام دهد، گلبرگ های رنگارنگ گل همیشه بهار، آنها را به یک باغچه چشم نواز تبدیل میکند و خواص درمانی آنها باعث می شود که در کابینت کمک های اولیه مورد استفاده قرار گیرند.
کالاندولا چیست؟
Calendula officinalisهمچنین به عنوان “گل همیشه بهار” شناخته میشود – گیاهی از خانواده Asteraceae است. این گیاه بومی منطقه مدیترانه اروپا است، اگرچه اکنون در سراسر جهان یافت می شود. گیاهان گل همیشه بهار با گلبرگ های روشن، معمولاً به رنگ زرد یا نارنجی، هستند. گلبرگ های باریک آن به شکل نور خورشید توصیف می شود. گل همیشه بهار بیشتر به دلیل کاربردهای دارویی آن شناخته شده است و به طور گسترده ای به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می شود که خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد التهابی آن را به یک ماده قوی برای درمان تبدیل می کند. علاوه بر استفاده از گلبرگ های کامل، گل های کالاندولا را می توان به صورت پودر درآورد یا روغن، کرم و پماد ساخت. FDA کالاندولا را برای استفاده به عنوان یک عنصر در لوازم آرایشی، صابون ها و شامپوها، کرم های بدن و درمان زخم، هم به صورت داخلی و هم به صورت موضعی تایید کرده است.
فواید گل همیشه بهار برای سلامتی
التیام زخم ها
گل همیشه بهار به دلیل توانایی های تسکین دهنده آن به عنوان یک گیاه شفابخش شناخته می شود. برای هر زخمی که ممکن است نیاز داشته باشید از جمله نیش حشرات، کبودی ها، تاول ها، بریدگی ها و زخم های سرد مفید است. کاربرد موضعی کالاندولا برای تمیز نگه داشتن زخم ها و کمک به رشد بافت جدید استفاده می شود.
ضد آفتاب و درمان سوختگی
این گیاه شفابخش در درمان سوختگی های جزئی از جمله آفتاب سوختگی نیز موثر است. و به محافظت در برابر آفتاب کمک می کند و در نتیجه ممکن است در فرمول های ضد آفتاب برای مراقبت های پیشگیرانه گنجانده شود. کرم کالاندولا برای کاهش تورم روی زخم‌ها استفاده شود و اجزای ضد میکروبی آن‌ها، به‌ویژه عوامل ضد قارچی آن‌ها، می‌توانند از عفونت ثانویه جلوگیری کنند و منجر به روند بهبود سریع‌تر شوند.
مفید برای دستگاه گوارش و سیستم ایمنی
درست مانند کالاندولای موضعی که می تواند زخم ها و سوختگی های خارجی را درمان کند، زخم های داخلی و سوختگی هایی مانند زخم، سوزش سر دل یا سندرم روده تحریک پذیر را نیز تسکین می دهد. این یک اثر محافظتی برای معده دارد که با ترمیم دیواره روده هضم را بهبود می بخشد و در عین حال ناراحتی را از بین می برد.
همچنین ثابت شده است که کالاندولا توانایی سیستم ایمنی را برای مبارزه با عفونت تقویت می کند. زیرا کالاندولا دارای خواص ضد میکروبی است، به این معنی که عفونت را کند می کند یا از بین می برد تا از گسترش آن جلوگیری کند.
آبرسانی و تغذیه پوست خشک
کالاندولا را می توان برای تسکین بسیاری از انواع بیماری های پوستی که ممکن است باعث خشکی، خارش یا تحریک نواحی شود، استفاده کرد. علائم اگزما، درماتیت و شوره سر را تسکین می دهد. کالاندولا با تقویت تولید کلاژن، پروتئینی ضروری برای درخشندگی پوست، به حفظ پوستی آرام و هیدراته کمک می کند.
کالاندولا بسیار ایمن و مؤثر است، به طوری که در بسیاری از محصولات برای کودکان ظاهر می شود. به عنوان یک گزینه درمانی طبیعی، اغلب برای پیشگیری و درمان بثورات پوشک برای نوزادان استفاده می شود .
کاهش چین و چروک پوست
همچنین مشخص شده است که کالاندولا به کاهش چین و چروک کمک می کند. آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی موجود در کالاندولا به طور قابل توجهی در کاهش روند پیری پوست موثر است . و پوست را هیدراته و سالم نگه می دارد و برای لوسیون های روزانه یا بالم لب بسیار مناسب است.
کاهش جای زخم
یکی از مزایای برجسته کالاندولا، توانایی آن در کاهش جای زخم هنگام استفاده برای درمان زخم است. خواص کالاندولا که به بهبود زخم کمک می کند، در فرآیند اسکار نیز صدق می کند. گل همیشه بهار جریان خون آسیب را افزایش می دهد، روند بهبودی سریع و سالم، عاری از عفونت را افزایش می دهد وباعث رشد بافت جدید و سالم می شود . در موارد زخم‌های پوستی مانند آبله مرغان و آکنه، این گیاه پوست را نرم و تسکین می‌دهد، از التهاب جلوگیری می‌کند، وبه زخم‌ها اجازه می‌دهد تا به سرعت بهبود یابند.
اشکال مورد مصرف گل همیشه بهار
چای
یکی از راه های رایج برای دریافت بسیاری از فواید کالاندولا چای می باشد .برای تهیه آن نیاز به پودر یا خشک شده کالاندولا است که سپس به مدت 10 تا 20 دقیقه در آب جوش خیسانده شود. این چای را می توان برای نوشیدن یا به عنوان دهان شویه برای درمان گلودرد یا زخم های داخل دهان استفاده کرد. در صورت خیساندن ، چای کالاندولا می تواند به عنوان یک کمپرس گرم شفابخش برای عفونت های چشم نیز استفاده شود.
روغن کالاندولا
روغن کالاندولا یک روش رایج برای استفاده دارویی موضعی است. برای تهیه روغن گل همیشه بهار ، گلها را داخل ظرف شیشه ای ریخته و روی آن روغن حامل مانند روغن زیتون یا روغن جوجوبا میریزیم و می گذاریم چند هفته بماند تا عصاره روغنی بدست آید .ترکیبات ضد التهابی و ضد عفونی کننده موجود در روغن برای بهبود زخم فوق العاده هستند. علاوه بر این، روغن به دست آمده را می توان در فرمول هایی برای استفاده در محصولاتی مانند کرم های ضد آفتاب استفاده کرد تا از مزایای طبیعی محافظتی و درمانی گیاه بهره مند شویم.
کرم / پماد
از روغن همیشه بهار می توان در تهیه انواع کرمها و پمادها استفاده کرد اگر این روغن را با موم عسل ترکیب کنیم می توان کرمها و پمادهای مفیدی تهیه نمود.
عصاره کالاندولا
عصاره گل Calendula همچنین می تواند به عنوان یک ماده تسکین دهنده در فرمول های بسیاری از محصولاتی مانند دئودورانت و لوسیون بدن استفاده شود. این محصولات به شما کمک می کند تا خواص درمانی گل همیشه بهار را در برنامه روزانه خود بیاورید.
عوارض جانبی بالقوه گل همیشه بهار
برخی از افراد با حساسیت یا آلرژی به گرده گل همیشه بهار، واکنش های آلرژیک به کالاندولا را به عنوان یک عارضه جانبی آلرژی زمینه ای خود تجربه می کنند.

منبع :
www.allgoodproducts.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *