کاشت گیاهان دارویی خانگی یکی از روش‌های بی‌نظیر برای کسب درآمد است. به علاوه با تولید گیاهان دارویی خانگی می‌توان یک باغچه جذاب با گیاهانی پر از فایده درست کرد و در صورت نیاز از برگ‌های تازه این گیاهان مثل آویشن یا بابونه دمنوش تهیه کرد. امکان پرورش برخی از انواع گیاهان دارویی در باغچه‌ای کوچک و یا حتی داخل گلدان و گلخانه نیز وجود دارد. در این مقاله به بررسی کاشت چند نمونه از گیاهان دارویی می پردازیم.

کاشت گیاه دارویی خانگی بابونه ،گیاه آرامبخش و ضد التهاب

بابونه یک گیاه آرامبخش و ضد التهاب است که در آن مقادیر زیادی آزولن وجود دارد. این گیاه برای تسکین دردهای آرتروزی و داشتن خوابی آرام در طول شب بسیار مفید است. مطالعات نشان می‌دهد که خوردن دمنوش بابونه قبل از خواب می‌تواند روی کیفیت خواب شبانه و درمان بی خوابی در طول شب تأثیر بگذارد. بابونه برای رشد به آفتاب و آب و هوای معتدل نیاز دارد. برای کاشت بابونه می‌توانید از دانه گل یا قلمه آن استفاده کنید. برای کاشت دانه آن را بعد از سرما، داخل یک گلدان یا درون باغچه بکارید.

کاشت گیاه دارویی خانگی اسطوخودوس، یک گیاه بی‌نظیر و پرفایده

اسطوخودوس نیز یک گیاه بی‌نظیر و پرفایده برای کاشت در باغچه های خانگی می باشد. این گیاه دارویی که زنبورهای عسل نیز علاقه شدیدی به آن دارند، یک تصفیه کننده و تمیز کننده طبیعی هوا است. این گیاه نسبتاً مقاومت بالایی دارد و برای رشد به آفتاب و گرما نیاز دارد. روش کاشت گیاه دارویی اسطوخودوس بسیار ساده است و تنها وزش باد موجب از بین رفتن این گیاه می‌شود. از همین رو بهتر است آن را در شرایطی بکارید که دور تا دور آن حصار نصب شود و جلوی باد شدید را بگیرد.

روش کاشت گیاه دارویی رزماری در منزل

گیاه رزماری یک گیاه فوق العاده مفید است. این گیاه خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد و برای بهبود حافظه و تسکین درد بسیار مفید است. از طرف دیگر رزماری برای افرادی که فشار خون پایین دارند، مفید است. بهترین شرایط برای رشد این گیاه آب و هوای گرم و خشک است. از رزماری برای تقویت موهای نازک و پیشگیری از ریزش مو هم می‌توان استفاده کرد. برای کاشت گیاه رزماری در خانه باید یک قلمه از این گیاه را در گلدانی با ارتفاعی به اندازه ارتفاع گیاه بکارید.

کاشت گیاه دارویی آلوئه ورا با خواص آرایشی و بهداشتی

آلوئه ورا از بهترین گیاهان دارویی خانگی برای کاشت در منزل است که خواص زیادی در صنایع داروسازی و آرایشی و بهداشتی دارد. ژل آلوئه ورا یک تسکین دهنده بی‌نظیر برای آسیب‌های پوست، سوزش، اگزما و تحریکات پوستی است. آلوئه ورا مانند بسیاری از گیاهان دارویی در منزل حتماً نباید در باغچه کاشته شود. می توان آن را در یک گلدان پرورش داد . این گیاه برای رشد به محیطی مرطوب و دمایی حدود ۱۷ تا ۲۴ درجه سانتی گراد نیاز دارد. گرما و سرمای شدید موجب خراب شدن گیاه می‌شود. بهتر است آلوئه ورا را در مکانی قرار دهید که در برخی از ساعات روز نور آفتاب به صورت مستقیم به آن بتابد. از ماسک آلوورا برای درمان لکهای پوست و شفاف شدن پوست استفاده می شود.

روش کاشت گیاه دارویی گل همیشه بهار

گل همیشه بهار گیاهی است از خانواده کاسنی compositae که گیاهی علفی و یک ساله است، دارای برگهای ساده بیضوی بلند و پوشیده از کرک و به رنگ سبز روشن می باشد.این گل بسیار زیبا و مقاوم بوده و در تمام طول سال گل می‌دهد و در مکان‌های گرم و سرد قابل کشت است. همیشه بهار یک گیاه دارویی نیز بوده و برای درمان بیماری های پوستی، درمان التهاب و بهبود اسپاسم عضلانی بسیار مفید است. این گیاه همچنین برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان عفونت‌های چشم موثر است .گل همیشه بهار یک گیاه یکساله و حاصلخیز است که پرورش آن بسیار آسان است. همیشه بهار گل‌هایی نارنجی، زرد و یا لیمویی را در امتداد ساقه های بلند تولید می‌کند.گل‌ها از اواسطِ تابستان تا فصلِ یخبندان شکوفا می‌شوند. همیشه بهار گزینه بسیار مناسبی برای گل آرایی است.برای کاشت بایستی مکانی که نور خورشید را به طور کامل دریافت می کند انتخاب کرد. گل همیشه بهار برای رشد به خاک خاصی نیاز ندارد و در هر خاکی می تواند رشد کند.دانه گل همیشه بهار را بعد از آخرین سرما در بهار به عمق 1 تا 2 سانتی متر و با فاصله 10 تا 15 سانتی متر از هم می توان کاشت.
• برای کسب اطلاعات بیشتردر خصوص آموزش کاشت گیاهان دارویی در باغچه و گلدان میتوانید در کارگاه های آنلاین کاشت گیاهان دارویی مرکز آموزشی گیاه دانه شرکت نمایید.

منبع:
giahdaneh@
www.gardeningknowhow.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *