فصل بهار پر از نوبرانه است، از جمله کنگر که دارای خواص درمانی زیادی است. کنگر معمولی گیاهی است خودرو با برگ های خاردار و ساقه های ضخیم شبیه به کرفس که از آن در پخت سوپ، خورش و حتی به صورت خام در سالاد استفاده می کنند.

زمان به گل نشستن این گیاه از بهار تا نیمه ی تابستان است که به عواملی چون شرایط اقلیمی و گرمای هوا وابسته است. دم برگ داخلی سفید رنگ، راس ساقه و هاگدان قسمت های خوراکی این گیاه را تشکیل می دهد.

در طب سنتی اروپا، برگ های کنگر به عنوان ماده افزایش دهنده ی ادرار (دیورتیک)، محرک کلیه ها، محرک کلیه ها، محرک ترشح صفرا از کبد و انقباض کیسه ی صفرا مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه غنی از پتاسیم بوده ولی از لحاظ انرژی محدود است.

خواص دارویی

این گیاه معمولا برای کاهش بی اشتهایی، تهوع، نفخ و سایر مشکلات معده و هم چنین حفاظت از کبد استفاده می شود.

موارد منع مصرف

بهتر است زنان باردار، کودکان و بیماران مبتلا به بیماری شدید کبدی یا کلیوی از مصرف برگ کنگر پرهیز کنند.از آن جایی که برگ های کنگر محرک انقباض کیسه ی صفراست، افرادی که سنگ کیسه ی صفرا دارند نباید آن را مصرف کنند، چرا که افزایش انقباض کیسه ی صفرا منجر به انسداد مجاری و حتی پارگی آن می شود. هم چنین اشخاصی که نسبت به کنگر یا خواص سینارین حساسیت دارند، باید از مصرف این گیاه پرهیز کنند.

خواص درمانی کنگر در سلامت بدن

سرگل های این گیاه به عنوان سبزی مصرف می شود که برای دستگاه گوارش مقوی است و به هضم مواد غذایی کمک می کند. عصاره ی برگ و ریشه ی کنگر برای جلوگیری از رسوب چربی در جدار رگ ها مفید است و در درمان یرقان، سوءهاضمه ، احساس ناراحتی در معده ، نفخ، بی اشتهایی، تهوع، اسهال خفیف، یبوست، نارسایی کبد، دفع مزمن آلبومین و کم خونی بعد از جراحی مؤثر بوده و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می کند. در بعضی از کشورها کنگر به عنوان محرک تمایلات جنسی مصرف می شود. ماده سینارین که در عصاره ی برگ کنگر وجود دارد، باعث کاهش کلسترول و سطح تری گلیسیرید خون می شود.

سینارین و اسید کافییک موجود در کنگر کبد رادر برابر عفونت حفظ و کمک می کند تا بعد از تخریب قسمتی از کبد، دوباره خود را از نو بسازد. کنگر محتوی کربوهیدرات پیچیده ی غیر قابل هضم «اینولین» است که خاصیت مسهل کننده دارد. از طرفی اینولین موجود در کنگر باعث افزایش باکتری های مفید و کاهش باکتری های مضر در مدفوع می شود. در حقیقت باعث حفظ سلامتی روده شده و می تواند خطر سرطان روده کوچک را کاهش دهد. آنتی اکسیدان موجود در کنگر، پوست را در برابر سرطان محافظت می کند.

 

مقدار مصرف

برای بهره گیری از اثرات درمانی کنگر بزرگسالان می توانند 4-1 گرم برگ خشک یا خام آن را سه بار در روز مصرف کنند.

کنگر طبیعتی گرم و خشک دارد و به همین علت آن را با ماست می خورند و در ضمن برای آن دسته از افرادی که گرم مزاج هستند، خوردن آن توصیه می شود . کنگر منبع غنی از پتاسیم است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *