نام علمی :      Aloysia citrodora                       

 نام  انگلیسی: Lemon verbena   

به لیمو یک گیاه دارویی معطر و آرامش بخش میباشد.  این گیاه  بومی آمریکای جنوبی است از برگ ها و قسمت های گلدار آن برای تهیه دارو استفاده میشود. برگها میتواند بعنوان دافع حشرات نیز کاربرد داشته باشد و بویى شبیه به بوى لیمو دارد.  به لیمو برای تقویت معده در ردیف برترین داروها قرار میگیرد که برای این منظور بهتر هست  به صورت دم کرده مثل چای مصرف شود.

دمنوش  به لیمو برای اختلالات گوارشی از جمله سوء هاضمه، نفخ معده، قولنج، اسهال و یبوست استفاده میشود. همچنین برای بیقراری، درد مفاصل، مشکلات خواب از جمله بیخوابی،آسم،سرماخوردگی تب،هموروئید، رگ های واریسی، بیماری های پوستی و لرز استفاده می شود.

مواد موثره و ترکیبات به لیمو :

به لیمو حاوی مواداسیدسیتریک، کلسیم، منیزیم،ویتامین C، بیوفلاونوئید، پکتین، و لیمونن هست که با عفونت مبارزه میکند. اسانس به لیمو داراى خواص باکترى کش و میکروب کش بوده و همین طور در عطرسازى از آن استفاده  مى شود.این اسانس سبک تر از آب بوده، رنگ آن زرد مایل به سبز روشن و با بویى شبیه لیمو هست.

خواص گیاه به لیمو برای سلامتی

به لیمو که به‌خاطر رایحه تسکین‌دهنده و طعم خوشایندش شناخته می‌شود، گیاهی است که معمولاً در چای و به‌عنوان اسانس از آن استفاده می‌شود.

به لیمو حاوی انواع مختلفی از ترکیبات گیاهی است که فواید بی نظیری برای سلامتی دارد.از خواص آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • منبع قوی از ترکیبات درمانی

به لیمو که با نام های Lippia citriodora، Aloysia citriodora و Aloysia triphylla نیز شناخته می شود  حاوی چندین ترکیب گیاهی از جمله ترپنوئیدها و ترکیبات فنلی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند.

به عنوان مثال، برگ ها و عصاره به لیمو سرشار از یک ترکیب پلی فنلی به نام ورباسکوزید است. طبق مطالعات، این ترکیب دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قوی است واز آسیب سلولی جلوگیری می کند.

  • کاهش التهاب و رادیکالهای آزاد مضر در بدن

از آنجایی که دمنوش به لیمو سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است، ممکن است به کاهش التهاب وکاهش  اکسیداسیون رادیکالهای آزاد در بدن  کمک کند. رادیکالهای آزاد موجب آسیب سلولی و افزایش خطر بیماری در بدن می شود .

  • مفید برای ورزشکاران

به لیمو حاوی ترکیبات فراوانی است که از سلول های شما در برابر آسیب محافظت می کند و می تواند  برای ورزشکاران مفید باشد، زیرا ورزش باعث استرس و آسیب عضلانی در بدن  می شود.مطالعات انجام شده بر روی ورزشکاران نشان داده است که مکمل‌های گیاهی به لیمو می‌تواند آسیب عضلانی ناشی از ورزش و درد عضلانی را کاهش دهد و در عین حال باعث بهبودی شود.

  • بهبود کیفیت خواب

تحقیقات نشان می‌دهد که دمنوش به لیمو می‌تواند برای کسانی که مشکلات خواب مانند بی‌خوابی دارند، مفید باشد. در واقع، این گیاه در طول تاریخ برای درمان بی خوابی والقای  آرام بخش استفاده شده است .

طرق مصرف به لیمو

راه های مختلفی وجود دارد که می توان از خواص به لیمو  در رایحه درمانی و ماساژ و نیز به صورت دمنوش استفاده کرد .

به لیمو رایحه ای خوش بو، با طراوت و آرام بخش دارد. به این ترتیب، می تواند به عنوان یک خوشبو کننده طبیعی هوا عمل کند.

از روغن به لیمو به عنوان اسانس استفاده می شود . از طرف دیگر، اگر با روغن حامل مخلوط شده باشد میتوانید، آن را مستقیماً روی پوست خود بمالید.  باید توجه داشته باشید که اسانس ها را هرگز نباید خورد. همچنین می توانید از این گیاه برای تهیه چای نیز استفاده کنید.

عوارض جانبی

دمنوش به  لیمو اگر به مقدار کم  مصرف شود برای اکثر افراد بی خطر است. همچنین به نظر می رسد زمانی که در مقادیر مناسب به عنوان دارو مصرف شود بی خطر می باشد. در برخی افراد می تواند باعث تحریک پوست (درماتیت) شود.  برخی تحقیقات نشان می‌دهد که اسانس به  لیمو  می‌توانند خطر نقایص مادرزادی را افزایش دهند. به همین دلیل، زنان باردار نباید از رایحه درمانی با گیاه به لیمو استفاده کنند. بنابراین در دوران بارداری، شیردهی و در بیماران دارای نارسایی کلیوی باید از مصرف  به لیمو اجتناب کرد.

منبع :

www.rxlist.com

www.healthline.com

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *