با فرا رسیدن فصل پاییز، چهره‌ی شهر تغییر می‌کند و میوه‌های پاییزی با رنگ و لعاب خود دلبری می‌کنند.
از دیدگاه طب‌ایرانی، هر فصل سال دارای مزاج خاصی است. طبیعت پاییز سرد و خشک است. مزاج فصل پاییز با مزاج انسان، حیوان و گیاه ناسازگار است.
بهترین پاییز، پاییز مرطوب و بارانی است و بدترین قسمت پاییز، خشکی زیاد آن است.
بیماری‌هایی مثل اختلال گوارشی، اگزما و خشکی پوست، شوره سر، درد مفاصل، برخی از انواع تب‌ها، کم خونی، سرفه، ترک لب‌ها، سخت ادراری، اختلالات روانی مثل وسواس، افسردگی، جنون و غیره جزء بیماری‌های فصل پاییز محسوب می‌شود.
🔵 رژیم غذایی مناسب در فصل پاییز
در فصل پاییز تا جای ممکن باید تری بدن را افزایش دهیم. به همین دلیل از مصرف مواد غذایی همچون غذا‌های کهنه، گوشت گاو و گوساله، کنسروها، سوسیس و کالباس، انواع ادویه‌ها، فست‌فودها، ترشی‌ها، بادمجان، عدس، قارچ، پنیر شور، ماست و دوغ و کشک، چای پررنگ و میوه‌های با طبع سرد مثل خیار، گوچه، کاهو، هندوانه، کیوی و تره پرهیز کرد.
چراکه این دسته از خوراک‌ها، سبب تشدید بلغم در بدن می‌شوند. این مسئله به خصوص برای افرادی که مزاج سرد و تر دارند و اصطلاحا بلغمی مزاج نامیده می‌شوند، مهم تر است. به این دلیل است که به سیستم گوارش آن‌ها آسیب زده و آن‌ها را دچار نفخ معده، ضعف معده و اختلال در گوارش می‌کند.
همچنین در این فصل باید از زیاده‌روی در مصرف میوه‌های سرد و تر تابستانی، قهوه، نسکافه، سیر و پیاز نیز پرهیز کرد و بیشتر از خوردنی‌هایی با مزاج گرم و تر استفاده کرد مانند آبگوشت، آش‌های ساده، تخم مرغ عسلی و شیرینی هایی از شکر و بادام و پسته استفاده شود.

🔵 میوه‌ها و مغزها
از گروه میوه‌ها و مغزها و خشکبار به خوردن: گردو، پسته، بادام، فندوق، انجیر، کشمش و مویز، شیره‌ی انگور، خرما، نارگیل، زیتون، انواع توت، به، سیب، انار شیرین، خربزه شیرین و گلابی توصیه پرداخته شود.

🔵 سبزی‌ها و ادویه‌ها
از گروه سبزی و ادویه‌ها، نعنا، هویج، مرزه، سیر و پیاز پخته، بامیه، شلغم، دارچین، خردل، زنجبیل، زعفران، بابونه، سیاهدانه، خاکشیر و بارهنگ میتوان اشاره کرد.

🔵 پروتئین
از گروه پروتئین‌ها: گوشت گوسفند، شتر، شتر مرغ، بلدرچین، مرغ خانگی، میگو، جگر، تخم‌مرغ و خامی را میتوان برشمرد. خوردن این نوع غذاهای پروتئینی می‌تواد در کم شدن خشکی بدن در فصل پاییز موثر باشد.

🔵 دمنوش‌ها و نوشیدنی‌های فصل پاییز
اگر دچار زکام شده‌اید می‌توانید از نعنا، پونه، مرزنجوش و آویشن استفاده کنید. بخور این گیاهان نیز برای درمان سرماخوردگی و بیرون آوردن عفونت‌های سینوسی مفید است. در صورت داشتن تب، دمنوش بنفشه بسیار موثر است. دمنوش ختمی و پنیرک برای کاهش خشکی گلو و درمان سرفه‌های خشک مفید است.
شربت شیر بادام به رفع یبوست و دمنوش “به” به رفع مشکلات معده کمک می‌کند.

منبع: مجله نیک‌و‌نو_مقاله خانم دکتر ژینوس‌هاشم‌پور(دکترای گیاهان دارویی)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *