انسان با ذخیره ای از حرارت و رطوبت غریزی به دنیا می‌آید که زندگی کیفی او را تامین می‌کند‌. با گذرسن به تدریج این ذخیره کم می‌شود تا جایی که در دوره سالمندی مزاج انسان به سردی و خشکی می‌گراید که نتیجه آن ، خشکی پوست و چشم ، کم خوابی، یبوست، ضعف بنیه است.
این فرایند کاهش رطوبت وافزایش خشکی، در روزه‌داری های تابستانی تشدید می‌شود و می‌تواند فرد را دچار عوارضی کند . پس سالمندان روزه‌دار در این روزها باید به دنبال تامین انرژی با غذاهای مقوی و کم حجم و برطرف کردن یبوست های احتمالی باشند این هدف با کاهش مصرف شوری ها وترشی هاو مصرف غذاهایی که به اعتدال نزدیک اند و تری بخشی مناسبی دارند چون بادام و فرنی و حریره و شیر بادام، سوپ با گوشت مرغ جوان و هویج و آلو بخارا ،انگور ،انجیر، گلابی زردآلو و مویز تامین می شود. و توصیه می شود سالمندان خواب میان روز داشته باشند وشب ها پیش از خواب یک قطره روغن بادام شیرین در بینی بچکانند و از مشت و مال بدن با روغن بادام یا بنفشه هم غافل نشوند.
جوان ترها بخوانند
جوانان مزاج گرم و خشک دارند پس باید به تدابیر روزه داری به ویژه در روزهای گرم ودرازتوجه بیشتری داشته باشند تا حرارت زیادی آنها کاهش یابد و رطوبت پایه بدن حفظ گردد پرهیز ازادویه تند، فست فودها ،غذاهای حاوی مواد نگهدارنده، گوشت قرمز زیاد و غذاهای خیلی شور یا خشک، کاهش هیجانات روحی و فکری و انتقال فعالیت های فیزیکی و بدنی به اول صبح یا پایان روز، در کنار استفاده از عطرهای خنک، استراحت یا خواب میان روز که نباید نزدیک غروب آفتاب باشد، مصرف سوپ ها و آش های ساده و افزودن چاشنی های خوبی چون آب و رب انار ،گشنیز، تمبر هندی، آلو بخارا و زرشک به غذا ها می تواند به این هدف کمک کنند .ضمن اینکه نوشیدن شربت عرق بیدمشک و گلاب شربت خاکشیر ، زرشک ،عناب ، زردآلو، آلبالو با فاصله حدود یک ساعت از غذای اصلی در وعده‌های سحری و افطاری و همچنین خوردن کاهو سکنجبین نیز بسیار مناسب است.
خواب در رمضان
اصول خواب خوب یعنی زمان درست خواب میزان مناسب خواب نخوابیدن در روز و غیره را همیشه باید رعایت کرد اما با توجه به شرایط خاص ماه رمضان به ویژه در تابستان که روزها بسیار بلند و فاصله افطار تا سحر بعدی بسیار کوتاه و همچنین مراسم عبادی و توضیح شب‌زنده‌داری و مطالعه و تفکر عبادت در شب های خاص هم اجرا می‌تواند درباره خواب در ماه مبارک توصیه کرد
• حدود دو ساعت پس از افطار سبک بخوابید و از بیدار ماندن تا سحر پرهیز کنید.
• دست کم یک تا یک ساعت و نیم برای وعده سحر وقت بگذارید و پس از سحر نیز یک تا دو ساعت بیدار باشید و از خوابیدن بلافاصله پس از نماز صبح بپرهیزید.
• در صورت لزوم احساس ضعف شدید، عطش شدید و ناتوان کننده در طول روز استراحت کنید ولی تلاش کنید این خواب حدود میانه روز باشد که هوا بسیار گرم است و تا جای ممکن از خوابیدن در نزدیکی غروب آفتاب بپرهیزید ‌.خواب روزانه باید در محیط ساکت ، تاریک وبا تهویه مناسب باشد.

منبع :
مجله پیام تندرستی تیر ۹۳

سلامتی و تغذیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.