حساسیت ها و آلرژی های فصلی

اگر با آغاز فصل بهار، دچار حساسیت ها و آلرژی های فصلی می شوید، به مدت 3 روز تنها از ماءالشعیر طبی سنتی استفاده کنید و در این مدت، غذای دیگری نخورید. در پایان این رژیم غذایی 3 روزه نیز، بیمار تا چند روز از سبزی های پخته، بدون ادویه و کم حجم به عنوان غذا استفاده کند.

خارش گلو

برای درمان این عارضه حساسیت های فصلی، می توانید چند گرم گل بنفشه و شکر تیغال را در 2 لیوان آب ریخته و روی حرارت ملایم بجوشانید تا یک لیوان آن باقی بماند. سپس آن را صاف کرده و شب پیش از خواب میل کنید. افرادی که خارش گلوی شان خیلی زیاد است، می توانند صبح ناشتا نیز یک لیوان دیگر از این دم نوش گیاهی بنوشند.

عطسه بهاره

برای درمان عطسه های زیاد ناشی از حساسیت فصلی، می توانید روزی 2 بار، با روغن بنفشه درون حفره های بینی و روی پیشانی خود را چرب کنید. همچنین لازم است مصرف انواع ادویه، غذاهای سرخ کردنی، شکلات و قهوه را در فصل بهار به حداقل برسانید.

بیماری های ویروسی کودکان

از آنجا که کودکان در مقایسه با بزرگسالان، سیستم ایمنی و مزاج ضعیف تری دارند، پاکسازی بهاره و رعایت تدابیر طب سنتی ویژه فصل بهار، در آنها ضرورت بیشتری پیدا می کند و به آنها کمک می کند در مجاورت افراد مبتلا به بیماری های ویروسی چون آبله مرغان، اوریون، سرخک و سرخجه، یا بیمار نشوند یا دست کم یک بیماری آرام و کم دردسر را پشت سر بگذارند. به والدین توصیه می کنیم در این فصل به کودکانشان غذاهای پر ادویه ندهند و آنها را از مصرف ترشی، غذاهای محرک و خوراکی هایی که طبیعت سرد دارند، دور نگه دارند و مراقب باشند که کودکان دلبندشان، دچار یبوست نشوند؛ برای این هدف، می توان از آلو بخارا در غذاهای کودکان بهره برد.

خارش پوست

خوردن گیاه خرفه به عنوان سبزی خوردن در وعده های غذایی، تأثیر بسیار زیادی در درمان خارش های فصل بهار و از بین رفتن تلخی دهان در این فصل دارد. نوشیدن آب این سبزی نیز در کاهش عوارض و خارش های ناشی از حساسیت های فصلی بسیار مؤثر است.

سیر و سفر در بهار

در طی مسافرت های نوروزی، تغییر مکان، استفاده از مواد غذایی در رستوران های بین مسیر و مصرف تنقلات، خوراکی ها یا آب غیر بهداشتی، و همچنین شرایط اقلیمی مناطق مختلف، ممکن است در ابتلا به بیماری ها مؤثر باشد. در فصل بهار، بهتر است به مناطق و سرزمین های معتدل سفر کنید و از سفر کردن به مناطق خیلی سرد و خیلی گرم بپرهیزید. ضمناً توصیه می کنیم در طول سفر ضمن رعایت بهداشت غذایی، از مصرف میوه و سبزیجات نشسته پرهیز نمایید. و غذاهای سالم و ساده میل کنید.

فصد و حجامت، آری یا نه ؟

در صورت تشخیص لزوم پاکسازی بدن به دلیل غلبه  خلط خون توسط پزشک متخصص طب سنتی ایران، خونگیری (رگ زدن و حجامت)، روش های برگزیده هستند. صد البته توجه به این نکته لازم است که این اعمال،  تنها در موارد خاص و فقط و فقط با تشخیص و تجویز پزشک متخصص باید انجام شوند و اقدام به آنها به طور خودسرانه یا بدون بررسی های لازم، می تواند موجب عوارض سختی گردد. به یاد داشته باشید که «خونگیری برای همه در فصل بهار» از اصول طب ایرانی نیست و مورد تأیید حکمای این دانش نبوده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *