پیری شامل تغییرات دراندام‌های ظاهری و درونی است که با علائمی همانند ایجاد چین و چروک پوست، سفید شدن مو، کوچک شدن برخی از اعضا و اندام ها وکاهش نیروی عضلانی ظاهر می‌شود. عواملی که سبب تسریع این فرآیند می شوند شامل :
• رادﯾﮑﺎل ﻫﺎي آزاد: رژﯾﻢ ﻫﺎي ﻏﺬاﯾﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭼﺮﺑﯽ ، ﻏﺬاﻫﺎي ﻓﺮآوري ﺷﺪه ، ﺳﺒﺰﯾﺠﺎت ﺣﺎوي ﻣﺎرﮔﺎرﯾﻦ و ﻧﺸﺎﺳﺘﻪ
• ﻣﺼﺮف ﮐﻤﺘﺮ ﻣﯿﻮه و ﺳﺒﺰﯾﺠﺎت ﺗﺎزه
• اﻟﮑﻞ
• موادﻏﺬایی ﺳﺮخ ﺷﺪه و فست فود و مواد غذایی مانند پنیر، شکر و نمک ،گوشت قرمز، گوشت خوک ،کافئین، شکلات روغن های مایع /کلزا / پنبه
• ﻫﻮاي آﻟﻮده ﺑﻮﯾﮋه در ﺷﻬﺮﻫﺎي ﺑﺰرگ و ﺷﻬﺮﻫﺎ
• ﻧﻮﺷﯿﺪن آب ﺷﯿﺮ ﺣﺎوي ﮐﻠﺮ ، ﻓﻠﻮﺋﻮر و ﺳﺎﯾﺮ ﻣﻮاد ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ ﻣﻀﺮ و ﺳﻤﻮم
• ﺑﯿﻤﺎري ﻫﺎﯾﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ آﺳﻢ ، ﮐﻠﺴﺘﺮول ﺧﻮن ﺑﺎﻻ ، ﺑﯿﻤﺎري ﻗﻠﺒﯽ ﻋﺮوﻗﯽ ، ﻓﺸﺎر ﺧﻮن ﺑﺎﻻ ، دﯾﺎﺑﺖ ﺑﯿﻤﺎري ﭘﺎرﮐﯿﻨﺴﻮن ، ﺳﺮﻃﺎن
• ﻋﺪم ﺗﺤﺮك و ﻧﺪاﺷﺘﻦ ﺧﻮاب ﮐﺎﻓﯽ و ﮐﻨﺘﺮل اﻋﺮاض ﻧﻔﺴﺎﻧﯽ و ﺧﻠﻘﯿﺎت

بررسی عوامل موثر برای مقابله با پیری
برای مقابله با پیری می توان از میوه ها و سبزیجات سرشار از مواد معدنی و مصرف ویتامینهای E ,C,A استفاده کرد. همچنین مواردی مانند:پرهیز از پرخوری و یا بیش از حد روزه داری و رژیم های سخت، ترک سیگار، مراقبت در برابر آفتاب ،یوگا و مراقبه و خواب کافی ، پرهیز از فکر و اضطراب غیر ضروری ، بررسی فشارخون و کلسترول و تقویت توانایی قلبی عروقی، پاکسازی طبیعی و مراقبت از پوست می تواند از عوامل موثر برای مقابله با پیری باشد .
در اینجا به ذکر چند نمونه از منابع غذایی ضد پیری اشاره می کنیم :
• لوبیای جوانه زده ، لوبیای قرمز
• جلبک اسپیرولینا
• جلبکهای دریایی ، جوانه گندم
• چای سبز
• روغن زیتون (پلی فنول )
• ماست
• تربچه و شلغم
• آووکادو
• انواع توت ها مانند توت سیاه ، زغال اخته و انگور
• گردو،کشمش کنگر فرنگی، سیب
• کلم ، کلم بروکلی ، شلغم ، سیر زنجبیل ،آجیل، هندوانه

ویتامین های موثر برای جلوگیری از فرآیند پیری شامل :

• ویتامین E : روغن آفتابگردان ، غلات ، جو دوسر ، آجیل و لبنیات
• برگهای درخت جینکو دارای آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها و تورپنوئیدهاهستند ، به عنوان مکمل ضد پیری شناخته می شوند .
• کلسیم
• ویتامین C :پرتقال ، لیمو است که در سبزیجات نیز یافت می شود.
• ویتامین D :ماهی ،شیر، غلات ،زرده تخم مرغ و نور خورشید
• اسید فولیک ، ویتامین B6 و ویتامین B12
• سلنیوم :غلات سبوس دار ، سیر و تخم مرغ
• ویتامین K
• ویتامین A :هویج ، کلم بروکلی ، کلم ، گوجه فرنگی

برخی از گیاهان دارویی نیز دارای خواص ضد پیری هستند که به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم:

• جینسنگ استرس و قند و کلسترول خون را کاهش داده و روند پیری را کند می کند.
• گیاه لیسیم سرشار از آنتی اکسیدان است ، با رادیکال های آزاد می جنگد و پیری را کند می کند.
• سیر گیاهی مناسب در برابر ویروس و باکتری ها است و باعث کاهش سرعت حافظه مرتبط با سن می شود.
• زنجبیل برای درد سفتی مفاصل ، تصلب شرایین ، بیماری قلبی ، کلسترول ، بهبود هضم، بیماری حرکتی ، استفراغ و غیره مفید است.
• شبدر قرمز که حاوی استروژن است ، گیاه خوبی برای ضد پیری ، چروک و لکه ها است
• هوفاریقون (گل راعی )ترمیم و احیای بدن را تحریک می کند.
• جینکو از سیستم عصبی محافظت می کند و با اکسیداسیون مبارزه می کند.
• عصاره های شنبلیله ، موز و برگ زغال اخته باعث کاهش پیری می شوند.
• خارمریم بهترین دارو برای محافظت از کبد است.
• نعناع برای اختلالات گوارشی و روده مفید است ، از بروز سرطان و بیماری های قلبی جلوگیری می کند
در پایان چند نمونه از توصیه های گیاهی برای جلوگیری از پیری پوست را بیان می کنیم ؛
• ماساژ صورت با روغن نارگیل قبل ازخواب
• روشن شدن پوست با ماسک خیاررنده شده
• مبارزه باپیری پوست بامخلوط عسل و گلاب
• جلوگیری از پیری پوست با مخلوط زرده ی تخم مرغ وعسل
• طراوت صورت با ماسا ژ لیموترش روی صورت
• کنترل چین وچروک و رنگدانه های پوست با ترکیب زردچوبه وآب چغندر
• کنترل چین وچروک با ماسک هویج رنده شده و عسل

اطلاعات بیشتر در کارگاه های آموزشی آنلاین گیاه دانه

info@giahdaneh.ir

سلامتی و تغذیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.