چای از نوشیدنی‌های محبوب در سراسر جهان است. چای نوعی نوشیدنی معطر است که از گیاه چای به ‌دست آمده و در فرهنگ و سنت شرق آسیا جایگاه مهمی‌ دارد. چندین قرن است که این محصول پرطرفدار در شرق آسیا تولید و به اروپا و آمریکا ارسال می‌شود.قدیمی‌ترین مدرک به‌دست آمده از مصرف چای در طول تاریخ مربوط به قرن سوم قبل از میلاد در چین است. اما بسیاری بر این باورند که این دمنوش گیاهی معطر بسیار قبل از این زمان شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
چای نوعی دمنوش معطر است که از افزودن آب جوش به برگ‌های خشک گیاه تهیه می‌شود.
در این مقاله به معرفی چند نمونه از انواع چای و خواص آن می پردازیم.
چای سفید
چای سفید یکی از لطیف ترین و مطبوع ترین انواع چای می باشد که بیشترین تولید آن مربوط به کشورهای چین و ژاپن می باشد .چای سفید نسبت به دیگر انواع چای طی مدت زمان کوتاه تری تحت فرآوری و پردازش قرار می گیرد و بدین علت طعمی شیرین و مطلوب دارد و به دلیل همین ویژگی ، چای سفید بیش ازدیگر انواع چای مورد توجه و علاقه افرادی است که طعم های مختلف چای را تجربه کرده اند می باشد. علاوه بر این از خواص درمانی بیشتری نسبت به انواع دیگرچای برخوردار است. زیرا این نوشیدنی به علت حداقل فرآوری، بالاترین سطح آنتی اکسیدانی را دارد. چای سفید سه برابر چای سبز حاوی پلی فنل های آنتی اکسیدان می باشد ولی هزینه تولید چای سفید ، به دلیل تفاوت در فرآوری،بیشتر ازانواع دیگر چای می باشد و تولید زیاد آن مقرون به صرفه نخواهد بود.
خواص درمانی چای سفید
درمان چاقی ،تسکین اعصاب،درمان اسهال کودکان،حذف رادیکالهای آزاد،کاهش فشارخون و کلسترول،کاهش عوارض ناشی از دیابت، پیشگیری از سرطان ها، سلامت قلب، سلامت پوست به سبب مهار رادیکالهای آزاد از پوست در برابر اشعه خورشید محافظت می کند .
روش تهیه چای سفید
روش تهیه همانند چای سبز می باشد اما برای تهیه آن نبایستی از آب جوش ۱۰۰ درجه استفاده نمود و همچنین برای دم کردن آن می بایستی از قوری های چینی یا شیشه ای استفاده کرد و هرگز نباید از قوری های فلزی استفاده شود. چای سفید را می توان جانشین چای روزانه نمو د و به دلیل اینکه نسبت به دیگر انواع چای میزان کافئین کمتر و آنتی اکسیدانهای فعال بیشتری را دارا می باشد برای تمام افرادی که چای را جهت سلامتی می نوشند توصیه می شود .
چای سبز
چای سبز نسبت به چای سیاه تحت فرآوری کمتری قرار می گیرد شیوه سنتی فرآوری چای سبز شامل پلاساندن، مالش،حرارت دهی( بخار دهی)،و خشک کردن است. در واقع برگ های چای را حرارت می دهند تا آنزیم های اکسید کننده موجود در این برگها غیرفعال شوند و از فرآیند اکسیداسیون آنها جلوگیری شود.از آنجا که در این روش از تخمیر برگهای چای جلوگیری می شود این نوع چای را چای غیر تخمیری نیز می نامند لازم به ذکر است که در فر آوری چای سبز ، محتوی پلی فنل برگها دست نخورده و سالم باقی می ماند.
خواص دارویی چای سبز
نوشیدن چای سبز به عنوان یک نوشیدنی گیاهی با خواص دارویی بی نظیر می باشد که می تواند احتمال ابتلا به بیماریهای ساده باکتریایی را کاهش دهد و از بیماریهای مزمنی همچون مشکلات قلبی، سکته،سرطان ها، مشکلات دهان ودندان، پوکی استخوان جلوکیری کند.کاهش وزن، افزایش و تسریع متابولیسم چربی ها،تقویت حافظه، داروی ضد پیری،پیشگیری از آلزایمر،آرامبخش وضداسترس ،درمان و پیشگیری از ام اس از دیگر خواص چای سبز است.
روش تهیه چای سبز
برای تهیه چای سبز نباید از آب جوش ۱۰۰ درجه استفاده کرد زیرا خواص حیاتی آن از بین میرود. بهتر است درجه حرارت آب به ۷۰ درجه برسد. سپس آب روی برگ های چای ریخته و نباید بیشتر از ۳ دقیقه حداکثر ۵ دقیقه در قوری چینی یا لعابی دم بکشد و با افزودن دارچین،دانه هل، بهارنارنج میتوان طعم و عطر آن را دلپذیر کرد.
چای مکی یا چای ترش
چای مکی با نام علمی Hibiscus Sabdariffa متعلق به خانواده مالواسه می باشد .گیاهی یکساله ، شاخه دارو به رنگ سبز تیره متمایل به قرمز می باشد.در ایران این گیاه و محصول کاسبرگ آن به نام های چای مکی، چای قرمز و چای ترش شناخته می شود .
خواص درمانی چای مکی
این نوشیدنی جهت درمان دیابت، کاهش فشارخون، خنک کننده و آرام بخش، کاهش حملات قلبی، تقویت جسمی و جنسی، منبع آهن برای بدن، ضد سرطان، رقیق کننده خون، کاهش وزن ودارای خواص آنتی هیستامین می باشد.
روش تهیه چای مکی
برای تهیه این چای باید مقدار ۵ گرم از گلبرگهای خشک شده گیاه رادر قوری ریخته و سپس آب جوش ۱۰۰ درجه سانتی گراد به آن اضافه شود. مدت زمان دم کشیدن چای مکی ۱۰ دقیقه می باشد برای به دست آوردن طعم دلخواه می توان به آن مقداری عسل یا لیموترش تازه اضافه نمود.

منبع:
برگرفته از کتاب دمنوش های گیاهی تالیف معصومه استکی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *