نام علمی : Foeniculum vulgare
خانواده : Apiaceae
رازیانه، یک گیاه دارویی خوش طعم و معطر است وجدا از کاربرد آن در آشپزی ، رازیانه و دانه های آن دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد باکتریایی می باشد .
در این مقاله به چند نمونه از فواید رازیانه و دانه های آن اشاره می کنیم.
مغذی
پیاز رازیانه منبع خوبی از ویتامین C است.ویتامین C همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل می کند و از آسیب سلولی ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد محافظت می کند.
مهمترین فواید رازیانه و دانه های رازیانه ناشی از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی قوی موجود در آنها می باشد.
کاهش اشتها
آنتول، جزء اصلی اسانس رازیانه، باعث کاهش اشتها می شود.

سلامت قلب
خوردن رازیانه و دانه‌های آن برای سلامت قلب مفید است، زیرا سرشار از فیبر هستند – ماده‌ی مغذی موجود در آن برخی از عوامل خطر بیماری قلبی مانند کلسترول بالا را کاهش می‌دهد.

مبارزه با سرطان
ترکیبات گیاهی قدرتمند در رازیانه به محافظت در برابر بیماری های مزمن، از جمله سرطان های خاص و به خصوص سرطان سینه نقش مهمی دارد .آنتول – یکی از ترکیبات فعال اصلی در دانه های رازیانه است که نقش مهمی در مبارزه با سرطان دارد.
مفید برای زنان شیرده
رازیانه باعث افزایش ترشح شیر می شود و سطح پرولاکتین خون را افزایش می دهد.
خواص ضد باکتریایی
عصاره رازیانه از رشد باکتری ها و مخمرهای مضر جلوگیری می کند .
کاهش التهاب
آنتی اکسیدان های قوی موجود در رازیانه، مانند ویتامین C نقش مهمی در کاهش التهاب دارد.
کاهش علائم یائسگی
رازیانه ممکن است عملکرد و رضایت جنسی را در زنان یائسه بهبود بخشد و همچنین گرگرفتگی، خارش واژن، خشکی، درد هنگام رابطه جنسی و اختلالات خواب را تسکین دهد .
عوارض جانبی
اگرچه رازیانه و دانه‌های آن در صورت مصرف متعادل احتمالاً بی‌خطر هستند، برخی نگرانی‌های ایمنی در مورد منابع غلیظ‌ تر رازیانه مانند عصاره‌ها و مکمل‌ها وجود دارد. رازیانه دارای خواص استروژنی قوی است، به این معنی که مانند هورمون استروژن عمل می کند. اگرچه ممکن است به تسکین علائم یائسگی کمک کند ، اما ممکن است برای زنان باردار خطرناک باشد.
به دلیل فعالیت شبه استروژنی ممکن است باعث اختلال در رشد و نمو جنین شود و اثرات سمی روی سلول های جنین داشته باشد وزنان باردار باید از مصرف مکمل ها یا خوردن اسانس این گیاه خودداری کنند.
رازیانه همچنین ممکن است با برخی داروها، از جمله قرص های استروژن و داروهای خاص سرطان تداخل داشته باشد، بنابراین همیشه قبل از استفاده از دوزهای بالا در مکمل، اسانس یا عصاره، بایستی با پزشک مشورت نمود.
منبع :
www.healthline.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *