آشنایی با گیاه بابونه

بابونه یکی از گیاهان دارویی معروف است که طبع گرم و خشکی دارد.
این گیاه از خانواده کاسنی (Asteraceae) است و گیاهی چندساله با ارتفاع تا 60 سانتیمتر دارد. بابونه به عنوان یک گیاه معطر شناخته می‌شود و دارای بوی خوشایندی است.
برگ‌های بابونه به شکلی خاص و منحصر به فرد هستند. آنها شاخه‌های باریک و برگ‌های متقابل دارند.گل‌های بابونه به شکل سرهای کوچک و دمباله‌دار می‌باشند. این گل‌ها به رنگ سفید تا زرد متغیر هستند و معمولاً دارای قلبی‌های سفید در وسط خود هستند. این گیاه به‌صورت خود‌رو در بسیاری از مناطق آب و هوایی در کشور می‌روید.
بابونه دارای خواص درمانی فوق‌العاده‌ای است و از گیاهان دارویی بسیار پر‌فایده است. به همین دلیل بابونه به عنوان یک گیاه دارویی، از قدیم الایام در طب سنتی استفاده می‌شده است و خواص آرامش‌بخش، ضد التهابی و ضد اضطرابی دارد و در درمان بسیاری از بیماری ها مانند اسپاسم عضلانی، اختلالات قاعدگی، بی‌خوابی و …. نقش موثری دارد.

 

آشنایی با گیاه بابونه

 

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه یکی از محبوب‌ترین و مفیدترین دمنوش‌ها است و از بابونه خشک شده تهیه می‌شود. این دمنوش یک آرامش‌بخش طبیعی است و با بی خوابی مبارزه می کند. بنابراین نوشیدن یک فنجان دمنوش بابونه قبل از خواب به شما کمک می کند که خوابی راحت داشته باشید و حتی میتواند جایگزین مناسبی برای چای معمولی باشد و به راحتی در شبانه روز از آن میل کنید.
به‌طور‌کلی دمنوش بابونه نقش بسیار زیادی در افزایش آرامش اعصاب و اندام‌های بدن انسان دارد اما خواص درمانی بی شمار دیگری نیز دارد و می‌تواند برای بهبود بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی سودمند باشد که در این مقاله به مهم ترین خواص دمنوش بابونه و نحوه مصرف و دم کردن آن می پردازیم.

 

 

خواص دمنوش بابونه

تقویت سیستم ایمنی بدن: دمنوش بابونه نه تنها علایم بیماری‌ها را کاهش می‌دهد، بلکه به عنوان یک اقدام پیشگیرانه عمل می کند

درواقع در دمنوش بابونه مواد و ترکیباتی وجود دارد که می‌توانند سیستم ایمنی را تقویت کنند، این خاصیت تقویتی بابونه می‌تواند به بهبود عمومی سلامتی بدن و مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها کمک کند.

کاهش سطح قند خون و کنترل دیابت: برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف دمنوش بابونه می‌تواند به کاهش سطح قند خون و کنترل دیابت کمک کند. ترکیبات موجود در بابونه می‌توانند به تنظیم سطح گلوکز خون کمک کنند و اثرات مفیدی در کنترل دیابت داشته باشند.

کاهش التهابات دستگاه گوارش: خواص ضد التهابی بابونه می‌تواند در کاهش التهابات دستگاه گوارش مؤثر باشد. مصرف دمنوش بابونه می‌تواند در کاهش التهابات معده، روده و سایر بخش‌های گوارشی کمک کند و علائمی مانند سوزش، تجمع گاز و سنگ‌های صفرا را تسکین دهدو همچنین برای درمان اختلالات گوارشی مختلف از جمله سوء‌هاضمه، اسهال، بی اشتهایی، حالت تهوع و استفراغ بسیار موثر است.

حفظ سلامت قلب: یکی دیگر از خواص دمنوش بابونه حفظ سلامت قلب است.

چای بابونه از طریق پایین آوردن سطح فشار خون و میزان کلسترول بد به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. چای بابونه سرشار از فلاونوئیدها است. فلاونوئیدها دسته‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها هستندکه می‌توانند سطح کلسترول خون و فشار خون بالا را کم کنند. این موضوع باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی می شود.

بهبود وضعیت پوست و مو: بابونه دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و آرامش‌بخش است که می‌تواند به بهبود وضعیت پوست و مو کمک کند. مصرف دمنوش بابونه می‌تواند موهای شما را تقویت کند و از ریزش موهای شما به راحتی جلوگیری کند.

استفاده از دمنوش می‌تواند در درمان التهابات پوستی، جوش‌ها، خارش و تسکین علائم بیماری‌های پوستی مفید باشد و همچنین با مصرف این دمنوش، می توانید چین و چروک‌های موجود در پوست خود را کاهش دهید و پوست بسیار سالم‌تر و با نشاط‌تری داشته باشید.

سفیدی پوست : دمنوش بابونه ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد و به درخشان کردن پوست کمک می‌کند. از زمان‌های قدیم از چای بابونه برای روشن کردن پوست خود استفاده می‌کردند. این چای منافذ بزرگ و باز پوست را کوچک می‌کند و پوست را تسکین می‌دهد. جالب است که بدانید اگر بیشتر از دو تا سه بار در هفته از چای بابونه استفاده کنید، جای جوش‌هایتان محو می‌شود.

کاهش افسردگی: بابونه دارای خواص آرامش‌بخش و ضد اضطراب است که می‌تواند در کاهش افسردگی و بهبود حالت روحی کمک کند. مصرف دمنوش بابونه ممکن است بهبود خلق و خوی شما را تسریع کند و احساس آرامش و سکوت را بهبود بخشد.

درمان سرماخوردگی: دمنوش بابونه به عنوان یک آنتی‌باکتریال و ضد التهابی معروف است و می‌تواند در درمان سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی کمک کند. مصرف دمنوش بابونه باعث تسکین سینوزیت، التهاب حلق و سرفه می‌شود و به بهبود سریع‌تر از سرماخوردگی کمک می‌کند

کاهش دردهای دوران قاعدگی: به دلیل اینکه دمنوش بابونه دارای خواص ضد التهابی و آرامش‌بخش است، می‌تواند در کاهش دردهای دوران قاعدگی کمک کند. مصرف دمنوش بابونه می‌تواند به تسکین دردهای مربوط به تشنجات رحمی، سردردهای قاعدگی و تنش‌های عضلانی کمک کند. یکی از شکل‌های بسیار رایج برای مصرف دمنوش بابونه، مخلوط کردن دمنوش بابونه با عسل که مزه بسیار خوبی دارد.

 

کاهش پوکی استخوان: برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف بابونه می‌تواند به کاهش ریسک پوکی استخوان و بهبود سلامت استخوان‌ها کمک کند. ترکیبات موجود در بابونه می‌توانند به تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از کاهش چگالی استخوان کمک کنند.

کاهش استرس و بی‌خوابی: خواص آرامش‌بخش بابونه می‌تواند در کاهش استرس و اضطراب، تسکین روحی و بهبود خواب مؤثر باشد. مصرف دمنوش بابونه می‌تواند به تسکین اعراض استرس، بهبود خلق و خوی و تسهیل خواب کمک کند.

درمان سرطان: برخی تحقیقات نشان داده‌اند که بابونه دارای ترکیبات ضد سرطانی است که می‌تواند در پیشگیری از رشد و گسترش سلول‌های سرطانی مؤثر باشد درواقع آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش، از بیماری‌های خطرناک سرطانی پیشگیری می‌کنند.

طرز تهیه دمنوش بابونه :

برای تهیه دمنوش بابونه، می‌توانید به روش زیر عمل کنید:

بابونه خشک شده را در یک فنجان قرار دهید. معمولاً یک قاشق چایخوری بابونه کافی است، اما شما می‌توانید مقدار بیشتری استفاده کنید اگر تمایل دارید دمنوش قوی‌تری داشته باشید.

آب جوش بریزید روی بابونه. معمولاً یک فنجان آب جوش کافی است، اما می‌توانید مقدار آب بیشتری استفاده کنید اگر دمنوش رقیق‌تری می‌پسندید.

بگذارید بابونه در آب جوش بماند تا دم بکشد. معمولاً ۳ تا ۵ دقیقه کافی است. در این زمان، می‌توانید در صورت تمایل، درب یا پوششی بر روی فنجان بگذارید تا حرارت داخل فنجان حفظ شود و دمنوش بهتر و زودتر آماده شود.

سپس، از چای صاف کن استفاده کنید تا دمنوش بابونه را به فنجان دیگری ریخته و از ذرات بابونه جدا شود. اگر لازم است، می‌توانید دوباره برگردانید دمنوش را به همان فنجانی که قبلاً بابونه در آن بود.

در صورت تمایل، می‌توانید مقداری عسل یا آب لیمو تازه به دمنوش بابونه اضافه کنید تا به طعم و مزه مورد علاقه خود برسید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *