مزاج شناسی چیست؟

مزاج شناسی یکی از روش های مفید و کارامد طب سنتی برای اصلاح سبک زندگی افراد و پیشگیری از انواع بیماری ها است.
هماهنگی و تعادل مزاج‌ها برای حفظ سلامتی بسیار اهمیت دارد. عدم تعادل در مزاج‌ها ممکن است به بروز بیماری‌ها و اختلالات مربوطه منجر شود. با شناخت مزاج خود، می‌توانید علائم و نشانه‌های اولیه اختلالات را تشخیص داده و اقدامات پیشگیرانه مناسبی را انجام دهید.
در واقع مزاج شناسی، علمی بسیار وسیع و گسترده برای تشخیص و درمان مشکلات جسمی و روحی است، چرا که تمامی جنبه‌های زندگی ما تحت تأثیر طبیعت بدنمان قرار دارد و شناخت مزاج و طبیعت بدن، برای هر فرد امری مهم است، افراد با شناخت طبع بدن خود می توانند تغذیه متناسب با مزاج خود را انتخاب و مصرف کنند و از بروز بیماری ها جلوگیری کنند.
ازسوی دیگر نوع غذایی که می خوریم می تواند عملکرد کلی بدن را بر اساس مزاجمان تغییر دهد. بنابراین با اصلاح سبک تغذیه می توان از مصرف غذاهایی که برای بدن مشکل ساز است، جلوگیری کرد.
تشخیص مزاج و آگاهی از مزاج باعث می شود که دقت بیشتری در انتخاب نوع غذا و داروهای گیاهی داشته باشیم و در نتیجه رفته رفته به سلامت ما کمک بیشتری می کند.
اگر شخصی مزاج خود را به درستی بشناسد و یک سبک زندگی مطابق مزاج خود داشته باشد در بالاترین سطح سلامت جسم و روان خواهد بود.

 

مزاج شناسی چیست؟

تاثیر مزاج شناسی بر حالات روحی

مزاج شناسی تأثیر قابل توجهی بر حالات روحی انسان دارد. این تأثیر ممکن است از طریق تعادل یا عدم تعادل مزاجی در بدن به وجود آید و نقش مهمی در روانشناسی و روحیه فرد ایفا کند. در زیر تأثیرات مهم مزاج شناسی بر حالات روحی را توضیح می‌دهیم:

شناخت مزاج به شما کمک می‌کند تا بهترین راهکارها و استراتژی‌ها را برای مدیریت استرس و تنظیم مزاج خود پیدا کنید. با شناخت نیازها و تمایلات مزاجی خود، می‌توانید فعالیت‌ها و تکنیک‌های مشخصی را انتخاب کنید که به شما کمک کند استرس را کاهش داده و روحیه و انرژی مثبت را افزایش دهید.

همچنین با شناخت مزاج خود و دیگران، می‌توانید بهتر درک کنید که چگونه می‌توانید در روابط خود با دیگران موفق‌تر عمل کنید و به ارتباطات بهتری دست یابید. با شناخت مزاج دیگران، می‌توانید به نیازها و تمایلات آن‌ها توجه کنید و بهترین راه‌حل‌ها را برای حمایت و همکاری با آن‌ها ارائه دهید.

با توجه به این نکات، شناخت مزاج برای ما بسیار حائز اهمیت است چرا که به ما اجازه می‌دهد که سبک زندگی متناسب با خصوصیات فیزیکی و روحی خود برگزینیم و از بروز بیماری‌ها و مشکلات سلامتی جلوگیری کنیم.

 

تاثیر مزاج شناسی بر حالات روحی

انواع مزاج از دیدگاه طب سنتی

از دیدگاه طب سنتی مزاج های مرکب به چهار دسته تقسیم میشود که در ادامه خصوصیات هر یک را شرح می دهیم:

  • مزاج صفراوی یا گرم و خشک
  • مزاج دموی یا گرم و تر
  • مزاج بلغمی یا سرد و تر
  • مزاج سودایی یا سرد و خشک

 

مزاج صفراوی یا گرم و خشک: صفرا، گرم و خشک و نماد آتش است.

افرادی که مزاج صفراوی دارند، معمولاً دارای پوست خشکی هستند و بدن آنها نیاز به آب بیشتری دارد. علائم عدم تعادل در مزاج صفراوی شامل خشکی پوست، سوزش و تحریک در سیستم گوارش و احتمال افزایش کیفیت صفرا می‌باشد.

همچنین این افراد خلق و خوی تندی دارند و خیلی زود عصبانی میشوند و کمی عجول و کم طاقت هستند و اغلب خواب کمی دارند

از لحاظ ظاهری معمولا لاغر اندام هستند و به سختی وزن اضافه می کنند. همچنین دور چشم این افراد به دلیل از دست دادن حجم زیادی از رطوبت، معمولا گود افتاده است. از خصوصیات اخلاقی آنها می توان به باهوش بودن و زیرکی اشاره کرد.

 

مزاج دموی یا گرم و تر: دم، گرم و تر و نماد هوا است.

در این دسته، مزاج بیشتر گرم و تر است. افرادی که مزاج دموی دارند، تحمل هوای گرم و مرطوب را ندارند.

این افراد بسیار بذله گو و خوش طبع،خوش برخورد، مهربان هستند. از لحاظ خواب می توان گفت خوابالو و خوش خواب هستند و خواب راحتی دارند.

از لحاظ ظاهری افرادی ماهیچه ای با اندام درشت هستند و پوست بدن و سفیدی چشم شان به قرمزی می گراید. همچنین  ممکن است در فصل گرما دچار خارش و حساسیت می شوند.

مزاج بلغمی یا سرد و تر: بلغم، سرد و تر و نماد آب است.

در این دسته، مزاج بیشتر سرد و تر است. افرادی که مزاج بلغمی دارند، معمولاً دارای خصوصیاتی مانند سردی و رطوبت در بدن هستند

پوست آنها اغلب مرطوب است. علائم عدم تعادل در مزاج بلغمی شامل سرفه و عطسه، انسداد مجاری تنفسی، ترشحات بلغمی و مشکلا تنفسی می‌باشد.

بلغمی‌ها از لحاظ شخصیتی افرادی آرام و درون گرا هستند و معمولا خیلی دیر با دیگران صمیمی می شوند.

از لحاظ ظاهری، استخوان‌بندی درشتی دارند و استعداد چاقی در آن‌ها زیاد است. این افراد معمولا آب دهان شان زیاد است و بیشتر مواقع بی حال هستند.

 

مزاج سوداوی یا سرد و خشک: سودا، سرد و خشک و نماد خاک است.

در این دسته، مزاج بیشتر سرد و خشک است. افرادی که مزاج سوداوی دارند، معمولاً دارای خصوصیاتی مانند سردی و خشکی در بدن هستند و نیاز به تغذیه مواد غذایی حاوی رطوبت دارند. علائم عدم تعادل در مزاج سوداوی شامل خشکی پوست، خشکی مو، چشمان خشک و تحریک در مجاری تنفسی می‌باشد.

این افراد از لحاظ ظاهری، اندام لاغر و استخوانی دارند و همچنین پوست سرد و خشک، موهایی زبر، نازک و خشک دارند.

آن‌ها سریع صحبت می‌کنند و صدایی ملایم دارند و معمولا کیفیت خواب آن ها پایین است و خواب هایی آشفته و پریشان می بینند.

آیا مزاج انسان تغییر می کند؟

مزاج انسان ها از آغاز تولد تا زمان مرگ ثابت و یکسان نبوده و ممکن است دچار تغییر شود.

مزاج هر فرد، طبع مادرزادی اوست که از والدین به ارث می برد اما ممکن است با گذشت زمان و بسته به شرایط و عوامل گوناگون تغییر کند.

برخی از عواملی که می‌تواند مزاج انسان را تغییر دهدبه شرح زیر است :

  • تغذیه و سبک زندگی افراد
  • بلوغ و تغییرات هورمونی
  • شرایط آب‌ و هوایی
  • منطقه جغرافیایی

نتیجه گیری :

با توجه به مطالبی که بیان شد، مزاج شناسی  و شناخت مزاج به شما کمک می‌کند تا بدنی سلامت و زندگی شادتری داشته باشید.

هر انسان باید به مزاج بدن خود آگاه باشد تا با استفاده از آن برنامه غذایی و ورزشی مناسبی را درنظر بگیرد. همانطور که گفته شد غذاها و عوامل محیطی تاثیر زیادی بر مزاج و سلامت اعضای بدن دارند.

جهت تهیه فیلم کارگاه مزاج شناسی و اهمیت آن به این لینک مراجعه کنید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *