استفاده از گلیسریت در مراقبت از پوست، یکی از جدیدترین راه­­های افزودن مواد طبیعی گیاهی و استفاده از فواید فیتوکمیکال‌های فوق العاده گیاهان به فرمولاسیون طبیعی برای پوست شماست. در اینجا، ما به شما بینش­ها و نکاتی را در مورد شروع سفر خود به دنیای جذاب و پیچیده گلیسریت­ها ارائه می­دهیم.

  • گلیسریت چیست

گلیسریت­ها عصاره مواد گیاهیِ موجود در گلیسیرین هستند. عموماً از آن­ها در ترکیب با گیاهان دارویی به عنوان تنتورهای بدون الکل استفاده می­شود. خواص آن­ها هم از عصاره­های ماده گیاهی غوطه­ور شده در گلیسیرین و هم از خودِ گلیسیرین که یک مرطوب کننده عالی است به دست می­آید.

گلیسیرین که گلیسرول نیز نامیده می­شود، مایعی چسبناک، بی­رنگ، شفاف یا نیمه شفاف، غیرسمی و با طعمی شیرین است که از چربی­های گیاهی یا حیوانی تهیه می­شود. ما هر بار که چربی می­خوریم، این چربی­ها به اسیدهای چرب و گلیسیرین تجزیه می­شوند.

گلیسیرین تسکین­دهنده و نرم­کنندۀ پوست است و  باعث حفظ رطوبت پوست می شود. یکی دیگر از عملکردهای گلیسیرین، کمک به کاهش تحریک احتمالی پوست ناشی از سورفکتانت­ها است. به همین دلیل، اغلب در فرمولاسیون محصولاتی مانند پاک­کننده­ها و شامپوها استفاده می­شود.

از گلیسیرین فقط در مقادیر کم در محصولات مراقبت از پوست استفاده می­شود، زیرا غلظت بالای 5 تا 10 درصدی آن می­تواند احساس چسبندگی ناخوشایند و نامطلوبی ایجاد کند ولی در ترکیبات محصولات پاک­کننده و شوینده می­توانیم بیشتر از آن­ها استفاده کنیم به طور مثال، خمیر دندان حتی می­­تواند تا 50 درصد گلیسیرین داشته باشد.

  • آیا گلیسیرین باعث آبرسانی پوست می شود؟

برخی از افراد فکر می­کنند که فقط گلیسیرین افزوده شده در محصولات آرایشی بهداشتی باعث آبرسانی به پوست­ می­شود! این موضوع از نظر علمی درست نیست، زیرا هیدراتاسیون به معنای حفظ و افزایش رطوبت پوست است. آبرسانی به پوست هم باید از طریق خوراکی و هم از طریق محصولات آرایشی بهداشتی تامین شود. به یاد داشته باشید که پوست کم آب، حتماً نیاز به محصولات آبرسان دارد.

  • چگونه فیتوکمیکال ها در گلیسیرین حل می­شوند؟

هنگام ساخت گلیسریت یا تصمیم­گیری برای خرید آن، ابتدا باید نوع و هدف از مصرف عصاره­های فیتوکمیکال را از یک گیاه خاص مشخص کنیم. به غیر از خواص گیاه باید مواد موثره و نحوه اثر آنها را بدانیم.

پس از انجام تحقیق در مورد مواد موثره ای که قصد دارید از گیاه موردنظر استخراج کنید، می­توانید میزان حلالیت آن­ها را در Pubchem، مقالات علمی و کتاب­های فارماکوگنوزی جستجو کنید. بعد از  بررسی مواد موثره، در مورد انتخاب حلال مورد نظر اقدام کنید. حلال ماده ای است که بقیه مواد در آن حل می شوند مانند  آب، روغن، گلیسیرین و اتانول.

  • عوامل موثر بر حلالیت

حلالیت فیتوکمیکال­ها در یک حلال به عوامل زیادی بستگی دارد مانند:

  • میل ترکیبی مواد موثره با حلال

برخی از فیتوکمیکال های گیاهی ممکن است میل ترکیبی بیشتری با آب، اتانول یا گلیسیرین داشته باشند، در حالی که برخی دیگر به راحتی در روغن حل می شوند.

  • pH محلول

برخی از فیتوکمیکال‌ها باید در pH مشخصی در حلال حل شوند و از تجزیه شدن آنها جلوگیری شود.

  • دمای حلال
  • – گرما ممکن است انحلال برخی از ترکیبات را در حلال موردنظر افزایش دهد. برخی از ترکیبات ممکن است به گرما حساس باشند، بنابراین باید به صورت سرد فرآوری شوند. همه حلال­ها را نمی­توان گرم کرد. برخی از آن­ها قابل اشتعال هستند یا می­توانند با حرارت تبخیر شوند.

برخی از مواد موثره ای که معمولاً می‌توانند با آب و حلال‌های اتانول/گلیسیرین استخراج شوند عبارتند از:

آب:

  • پلی ساکاریدها (مثل صمغ و موسیلاژ)
  • ترکیبات فنلی (مانند تانن­ها)
  • فلاونوئیدها (مانند آنتوسیانین­ها)
  • آلدهیدها
  • کتون­ها
  • آمین­ها
  • ترکیبات حاوی اکسیژن

اتانول/گلیسیرین:

  • استرول­ها
  • فلاونوئیدها (مانند آنتوسیانین­ها)
  • ترپنوئیدها
  • ترکیبات فنلی
  • آلکالوئیدها
  • ساپونین­ها

گیاهان اغلب با حلال های ترکیبی (معمولاً اتانول و آب) که حلا­ل­های هیدرواتانولی نامیده مشوند و یا ترکیب با گلیسیرین و یا سرکه استخراج می­شوند.

راهنمای ساخت گلیسریت

قبلاً به این نکته اشاره کردیم که اگر قصد دارید گلیسریت را در ساخت محصولات آرایشی بهداشتی­تان استفاده کنید و آن محصول را در نهایت به فروش برسانید، توصیه می­کنیم گلیسیریت را از تأمین­کنندگان معتبر خریداری کنید. اما، می­دانیم که ساختن گلیسریت می­تواند مفید و سرگرم کننده نیز باشد، به خصوص اگر عاشق مواد طبیعی و گیاهی هستید و حتی گیاهانی را پرورش می­دهید که دارای خواص ایده­آل برای استخراج در گلیسیرین هستند.

در اینجا، ما یک راهنمای گام به گام مختصر در مورد اصول اولیه ساخت گلیسریت به شما ارائه می­دهیم.

گلیسریت با میوه و گیاهان تازه: خیار، توت فرنگی، زغال اخته، انار، پاپایا، چغندر قرمز، لیمو و…

گلیسریت با گیاهان دارویی: گل ختمی، گل همیشه بهار، چای ترش، غنچه­ های رز، اسطوخودوس، بابونه، قاصدک، گل سنجد، زنجبیل، زالزالک و..

طرز تهیه گلیسریت:

  1. فضای کار، تمام ظروف باید تمیز و ضد عفونی شده باشند.
  2. برای ضدعفونی کردن ظروف شیشه­ای، می­توانید عایق های لاستیکی آن ها را جدا کنید، سپس در هر یک از دماها و زمان‌های زیر در فر قرار دهید:

– 150 درجه سانتی‌گراد به مدت 150 دقیقه

– 160 درجه سانتیگراد به مدت 120 دقیقه

– 170 درجه سانتیگراد به مدت 60 دقیقه

  1. گیاهان یا میوه­های خود را آماده کنید. ابتدا پوست بیرونی میوه­ها و سبزیجات را کاملاً تمیز و خشک کنید. سپس، آن­ها را به قطعات کوچک­تر برش دهید. مثلاً انار را پوست بگیرید و دانه­ های آن را بیرون بیاورید یا خیارها را پوست بگیرید و به قطعات کوچک­تر برش دهید. پیشنهاد می­کنیم از میوه­های ارگانیک و بدون آفت­کش با کیفیت خوب استفاده کنید.
  2. بیش از یک نوع گیاه یا میوه را در گلیسرین مخلوط نکنید.
  3. گیاهان خشک را باید با مقدار کمی آب مقطر مرطوب کنید.
  4. مواد رزینی و موسیلاژی برای این کار مناسب نیستند مثل: رزین، کندر، چیا یا دانه کتان
  5. مواد خود را وزن کرده و شیشه را پر کنید: تا 30 درصد مواد خام (گیاهان تازه یا گیاهان خشک هیدراته شده) و 70 درصد گلیسیرین. ظرف را تکان دهید و به این نکته توجه کنید که همیشه ترکیبات مواد اولیه و تاریخ تولید را روی ظرف­تان برچسب بزنید.
  6. بگذارید به مدت 1-2 هفته بماند و هر چند وقت یکبار آن را تکان دهید، سپس از صافی عبور دهید و مطمئن شوید که هیچ باقیمانده­ای از مواد گیاهی در گلیسریت صاف شده وجود ندارد. اطمینان حاصل کنید که الک و پارچه فیلتراسیون فوق­العاده تمیز هستند. به خاطر داشته باشید که این یک روش خانگی برای ساخت گلیسریت است. برای ساخت هر گلیسریت با هدف استفاده تجاری، یک روش فیلتراسیون خلاء حرفه­ای و استاندارد مورد نیاز است که ممکن است این تجهیزات گران هم باشند.
  7. ماندگاری گلیسیریت بین 12تا 24 ماه است. گلیسریت خود را در یک ظرف دربسته، در مکانی تاریک و خنک نگهداری کنید. به یاد داشته باشید که ماندگاری تأیید شده را می­توان تنها از طریق آزمایش تعیین کرد.
  • نکاتی در مورد استفاده از گلیسریت در مراقبت از پوست

گلیسریت­ها می­توانند افزودنی عالی برای فرمولاسیون­هایی که آب دارند  باشند. به عبارت دیگر می توانید از گلیسریت ها به جای گلیسرین استفاده کنید.

برای غلیظ شدن محصول می­توانید آن­ها را با صمغ ها مخلوط کنید. شما می­توانید گلیسریت­ها را به راحتی در امولسیون­ها در 2-5 درصد و معمولاً در مرحله خنک شدن ترکیب کنید. آن­ها به فرمول شما مزیت یک مرطوب­کنندگی فوق­العاده را می­دهند و محصول­تان را با یک عصاره گیاهی یا میوه­ای جالب تقویت می­کنند.

گلیسیریت­ها می­توانند روی رنگ ژل­ها تأثیر بگذارند اما در درصدهای بسیار پایین، بعید است که باعث تغییر رنگ شدید امولسیون شوند. ما همیشه توصیه می­کنیم که حتماً تست پایداری محصول خود را انجام دهید تا ببینید آیا پس از مدتی رنگ و رایحه یکسانی از آن باقی می­مانند یا خیر.

ممکن است بخواهید گلیسریت را به محصولات بدون آب اضافه کنید. در این مورد، مقدار کمی از گلیسیریت می­تواند به خوبی با مواد دیگر فرمول ترکیب شود. حتماً ماهیت رطوبت­سنجی گلیسیرین را در نظر بگیرید: آب را از محیط جذب می­کند. یک محصول بی­آب، حاوی گلیسیرین که در یک حمام مرطوب گذاشته می­شود، رطوبت را جذب می­کند و در نتیجه اگر هیچ ماده نگهدارنده­ای به آن اضافه نشود، به یک منبع تجمع انواع باکتری در حمام­تان تبدیل می­شود.

امیدواریم این راهنمای استفاده از گلیسریت در مراقبت از پوست به شما اطلاعاتی مفید در مورد نحوه ساخت و استفاده گلیسریت­ها داده باشد. همانطور که می­بینید، مطالب زیادی برای یادگیری در مورد استخراج مواد موثره گیاهی در حلال­ها وجود دارد که گلیسیرین یکی از آن گزینه­هاست. ما شما را تشویق می­کنیم که بیشتر تحقیق کنید تا بتوانید از انواع گلیسریت­ها در محصولات مراقبت از پوست­تان استفاده کنید.

 

منبع: سایت formulbotanica.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *