بنابر تحقیقات کارشناسان گیاهی رایحه درمانی عود یکی از بی خطرترین، کم هزینه ترین،ارزان ترین و اثربخش ترین متدهای درمانی است. بسیاری از گیاهان و علف های دارویی به خودی خود بویی ندارند و باید حتما سوزانده شوند. قدیمی ترین منابع مربوط به گیاه درمانی عود به وداهای هندی باز می گردد و بودایی ها نیز در طب آیوراودا از عود به عنوان وسیله ای معجزه گر استفاده میکنند.

عود: درمانی برای رفع استرس

تحقیقات گسترده ی دانشمندان ،پزشکان و بزرگان گیاه شناسی روی عود نشان می دهد روایح مطبوع موجود در عود، فرد را فعال تر و سرزنده تر میکند و باعث ارتباط شخص با درون خود شده و باعث ایجاد و ارسال پیام های عصبی در مغز و کل سیستم عصبی و دریافت واکنش های مثبت می شود. سوزاندن عود به تنهایی یکی از درمان های اثربخش برای جلوگیری و رفع استرس ،ایجاد آرامش و تمدد اعصاب ،رفع خستگی و بسیاری از بیماری های دیگر است هم چنین باعث دور شدن امواج و انرژی های منفی موجود در محیط میشود. رایحه درمانی، قدمتی افزون بر پنج هزار سال دارد و رومیان و مصریان از آن به عنوان ماده ی ضدعفونی کننده ، ضدباکتری و دارویی برای درمان زخم کمک می گرفتند.

رایحه ای برای خلق و خو

ترکیب های معطر طبیعی گل ها و گیاهان که در عود یافت می شوند از طریق مژک های موجود در بینی وارد سیستم لیمبیک مغز و قسمت مخاطی هیپوتالاموس شده و با تحریکات اعصاب بویایی این قسمت که مسوولیت احساسات، تنفس ،ضربان قلب ، غدد درون ریز و حافظه و یادگیری را بر عهده دارد، تاثیر قابل توجهی بر روحیات و خلق و خو می گذارد.

حس خوب آرامش

عصاره­ی معطر گیاهان موجود در عود به دلیل ساختار تشکیل دهنده­شان معمولا شامل آلدییدها،کتون ها و استرهاست. نقش به سزایی در سلامت جسم و ذهن دارند که البته هر یک از رایحه ها خاصیت ویژه ای دارند. برخی گیاهان مثل اسطوخودوس که حاوی آلدییدها هستند،اثرات ضدالتهابی داشته و آرامبخش و ضدویروس هستند. برخی دیگر از عصاره ها مثل یاسمن، مشک ،رز و لیمو باعث هوشیاری و افزایش تمرکز و یادگیری می شوند.

رایحه درمانی

رایحه درمانی توسط عود یک از بی خطرترین، کم هزینه ترین ،ارزان ترین و اثربخش ترین روش های درمانی است: یعنی برای انجام آروماتراپی (رایحه درمانی) در خانه به راحتی می توان از سوزاندن عود استفاده کرد و عودهای مختلف با روایح متفاوتی که دارند، خوشبو کردن محیط را نیز انجام می دهند.

منبع: مجله نیک و نو ، شماره 11

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *