رژ لب طبیعی یا گیاهی چیست؟

رژ لب یکی از پرکاربردترین و محبوب ترین لوازم آرایشی در بین همه خانم ها است.
بسیاری از رژ لب ها حاوی سرب هستند که بسیار مضر است و آسیب های جبران ناپذیری به سلامتی وارد می کنند. در واقع میتوانند باعث بروز و ایجاد حساسیت، تحریک و ترک خوردن لب ها و پوست اطراف لب شوند. همچنین برخی از این مواد شیمیایی به کار رفته در آنها می توانند باعث بروز سرطان شوند.
در دنیای مدرن امروز بیشتر خانم‌ها ترجیح می‌دهند که در خصوص مراقب های پوستی و زیبایی محصولات ارگانیک و طبیعی را جایگزینی برای محصولات شیمیایی کنند و از طرفی به دلیل اینکه این محصولات عوارض کمتری دارند، محبوبیت و خواستار بیشتری پیدا کردند.
در واقع استفاده از محصولات آرایشی گیاهی و طبیعی در دنیای امروز به یکی از رایج‌ترین ترندهای مد و زیبایی تبدیل شده است.

 

رژ لب طبیعی یا گیاهی

 

مزایای استفاده از رژ لب گیاهی

رژ لب طبیعی حاوی روغن های ارگانیک است و مواد مرطوب کننده ای که به این رژ لب ها اضافه می شود، دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی است. این ترکیبات مرطوب کننده رژ لب، به عمق بافت های پوست شما نفوذ می کند و به تغذیه لب های شما کمک می کند و آنها را نرم، هیدراته و صاف نگه می دارد.

در رژ لب گیاهی به هیچ عنوان از مواد شیمیایی و از فلزات سنگین، پارابن ها و سولفات ها استفاده نمی شود.

در فرمولاسیون رژلب های گیاهی تولید شده از رنگدانه های سالم و طبیعی و ترکیبات مغذی از جمله کره کاکائو، و ویتامین E استفاده می شود که با توجه به خواص ضد التهابی، ضد آفتاب و ضد پیری که دارند، به تغذیه و جوان سازی پوست لب کمک ویژه و چشم گیری می کنند.

روغن‌های گیاهی موجود در رژ لب گیاهی می‌توانند لب‌ها را نرم و مرطوب کنند. این امر به خصوص برای افرادی که مشکل خشکی و ترک خوردگی لب دارند بسیار مفید است.

استفاده از رژ لب گیاهی به دلیل به کاربردن مواد طبیعی و پایدار، برای حفظ محیط زیست بسیار مفید است. این رژ لب‌ها برای تولید، کمترین تأثیرات منفی بر محیط زیست و حیات‌وحش را دارند.

بنابراین، استفاده از رژ لب گیاهی و طبیعی می‌تواند یک انتخاب و جایگزین مناسب نسبت به محصولات شیمیایی و صنعتی، برای افرادی با حساسیت‌های پوستی، آگاهی از محیط زیست و همچنین علاقه مند به استفاده از محصولات طبیعی باشد.

رژ لب گیاهی

رنگ های طبیعی در رژلب های گیاهی

در ساخت رژ لب گیاهی، از رنگ‌های طبیعی متنوعی استفاده می‌شود.

رنگ های مورد استفاده در رژ لب های گیاهی شامل ترکیبی از عصاره های گیاهانی مانند چای ترش، زرشک، سماق، لبو و چغندر و … است

دو رنگ طبیعی معروف که در ساخت رژ لب گیاهی بیشتر استفاده می‌شوند، عبارتند از : چغندر و کاکائو

پودر چغندر: پودر چغندر، رنگ قرمز طبیعی و غنی را به رژ لب می ‌بخشد. این رنگ به خوبی بر روی لب‌ها قرار می‌گیرد و قدرت پوشش‌دهی مناسبی دارد.

پودر کاکائو: پودر کاکائو رنگ قهوه‌ای طبیعی را به رژ لب می‌بخشد. این رنگ معمولاً در رژ لب‌های طبیعی و گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیار هم محبوب و پر طرفدار هست.

یکی دیگر از رنگ هایی که در این رژ لب های گیاهی میتوان به کار برد، استفاده از انواع توت هاست، مثلا توت قرمز رنگ دهی و پوشش خوبی بر روی لب ایجاد میکند.

 

رنگ های طبیعی

 

فرمول ساخت رژلب گیاهی

موم عسل                             10 گرم

روغن نارگیل و کرچک در مجموع ۲۰گرم

ویتامینE                         یک کپسول

رنگ                             به مقدار لازم

موم زنبور عسل : موم همان چیزی است که این محصول را به هم متصل می کند، در واقع باعث ماندگاری بیشتر آن می شود و آن را ضد آب می کند.

روغن ویتامین E : روغن ویتامین E اضافه شده به تسکین و نرم شدن لب های ترک خورده کمک می کند. علاوه بر این، روغن ویتامین E فواید شگفت انگیزی برای پوست دارد و بسیار آبرسان است.

روغن نارگیل : روغن نارگیل نیز خواص بسیار مفیدی برای پوست دارد. این روغن بسیار مرطوب کننده است و باعث آبرسانی لب های خشک و ترک خورده می شود.

 روغن کرچک : یکی از روغن هایی که در محصولات مراقبت از پوست و زیبایی بسیار کاربرد دارد روغن کرچک است، این روغن برای لب ها می تواند بسیار موثر و مفید باشد. همانطور که می دانید روغن کرچک یک روغن گیاهی و طبیعی است که از دانه های کرچک به دست می آید، این روغن غلیظ و بی بو می باشد.

در واقع روغن کرچک به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی بالا و محافظ قوی برای پوست، برای زیبایی و سلامتی انواع پوست و صورت مناسب است و باعث ایجاد نرمی و لطافت برای پوست لب ها می شود.

چرا که پوست لب ها به دلیل عدم دارا بودن غده چربی به محض مواجه شدن با سرما و هوای سرد، دچار خشکی می شوند که استفاده از روغن کرچک علاوه بر نقش تسکین کننده درد و سوزش، رطوبت و چربی لازم را به پوست لب ها می رساند و از ترک های لب جلوگیری میکند.

فرمول ساخت رژلب گیاهی

مضرات رنگ های شیمیایی و سرب دار

در رژلب هایی که با فرمول شیمیایی ساخته می شوند، رنگدانه هایی مانند قطران زغال سنگ و رنگ های محلول در آب دریاچه ها را به کار می برند که بسیار سمی و سرطان‌زا هستند و همچنین این ترکیبات سمی و خطرناک در صورت بلع باعث ایجاد تهوع، سردرد و همچنین تحریک پوست و ایجاد سرطان‌های پوستی می‌شوند در صورتی که رنگ دانه‌هایی که در رژ لب های طبیعی به کار می رود، غالبا از منابع معدنی و گیاهی مانند ریشه، میوه، دانه و برگ گیاهان استخراج می شود.

 

مضرات رنگ های شیمیایی و سرب دار

آموزش ساخت رژلب های گیاهی

ابتدا موم عسل و روغن ها را در ظرفی بریزید و روی حرارت غیر مستقیم بگذارید تا ذوب شوند و سپس از روی حرارت بردارید، کمی که خنک و سرد شد ویتامین  Eو رنگ را اضافه کنید و به هم بزنید و سریعا تا سفت نشده در قالب بریزید.

بهتر است از رنگ های معدنی محلول در چربی استفاده کنید.

اگر از رنگ های خوراکی استفاده می کنید، می توانید با کمی گلیسرین و یا ژل آلوئه ورا مخلوط کرده و به موم و روغن اضافه کنید.

 نتیجه گیری

همانطور که در این مقاله توضیح دادیم با توجه به اینکه این رژ لب ها گیاهی و طبیعی بوده و در تولید آن از هیچ ‌گونه سرب، رنگ‌های غیر مجاز و غیر خوراکی و… استفاده نمی شود می توان نتیجه گرفت که جایگزین بسیار مناسبی برای رژ های شیمیایی و حاوی سرب هستند و همچنین با وجود روغن های طبیعی به کار رفته در رژ لب های گیاهی، استفاده مستمر از این رژها طراوت و شادابی ازدست‌رفته لب ‌ها را بازمی‌گرداند.

 

برای ساخت رژلب مایع و جامد میتونید از طریق لینک زیر فیلم آموزشی رو تهیه کنید

لینک خرید فیلم ساخت رژلب مایع و جامد گیاهی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *