میوه های تابستانی

نگاهی بر میوه های تابستانی و مزاج شناسی

تابستان با اینکه فصل بسیار گرمی است ولی پر از میوه هایی با مزاج سرد است که هم می توانند تشنگی و عطش را رفع کنند و هم به خنک شدن بدن کمک می کنند و از گرمازدگی جلوگیری می کنند.
از آن جایی که طب سنتی، تمام مواد خوراکی‌ را بر اساس طبع و مزاج آنها دسته‌ بندی میکند در این مقاله میخواهیم به مزاج شناسی انواع میوه های تابستانی بپردازیم. ‌
مزاج شناسی در مصرف هر آنچه که می خورید بسیار مهم و موثر است اگر مزاج خود را می شناسید، بد نیست که مزاج میوه های تابستانی را هم بدانید که این میوه ها را متناسب با مزاجتان مصرف کنید و از مصرف بیش از اندازه آنها پرهیز کنید تا دچار دل پیچه و دل درد نشوید.

میوه های تابستانی

چرا رویکرد مزاج شناسی و طب سنتی در خصوص خوراک و تغذیه ما اهمیت دارد؟

تغذیه و خوراک سالم با شناخت و آگاهی درست از مزاج میسر می‌گردد.
هر مزاجی باتوجه به طبع غذاها، تغذیه متفاوتی دارد. در واقع مزاج شناسی موجب می‌شود که متناسب با طبع و مزاج بدن تغذیه درست و سالمی داشته باشیم.
مزاج شناسی و طب سنتی باعث میشود تا به فهم بهتری از تأثیرات مصرف مواد غذایی بر روی بدن برسیم.
در این رویکرد، معتقدیم که هر ماده غذایی یک مزاج مشخص دارد که می‌تواند در تعادل انرژی بدن و سلامت کلی بدن تأثیرگذار باشد.
این مزاج شناسی براساس خصوصیات گرمی یا سردی و خشکی مواد غذایی تعریف می‌شود.
مصرف میوه ها و مزاج شناسی میوه ها بر اساس طب سنتی، به ما کمک می کند تا در انتخاب میوه ها برای حفظ تعادل مزاج بدن و مدیریت طبع بدن دقت کنیم.

در ادامه میتوان به برخی از فواید مزاج شناسی برای داشتن یک تغذیه سالم اشاره کرد:

  •  رسیدن به وزن مناسب و دلخواه
  • از بین رفتن چربی‌های اضافی بدن
  • ایجاد تعادل بین اعضای بدن
  • جلوگیری از ابتلا به انواع ویروس ها
  • پاک شدن بدن از سموم
  • جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان
  • مبارزه با پیری زودرس

 

مزاج انواع میوه های تابستانی را بشناسید:

زردآلو
زردآلو مزاج سرد و تری دارد. ملین است و به رفع یبوست افراد گرم مزاج کمک می کند. همچنین کمپوت زردآلو خنک کننده بدن و برطرف کننده تشنگی است.
زردآلو برای سرد مزاجان و افرادی که معده ضعیفی دارند مضر است و بهتر است آن را به صورت مربا مصرف کنند. یک نکته مهم اینکه زردآلو را اصلا بعد از غذا نخورید و همچنین بلافاصله بعد از خوردن زردآلو نباید آب بخورید چون باعث سوء هاضمه می شود.

آلبالو و گیلاس
گیلاس مزاج سرد و تری دارد. گیلاس شیرین به مقدار متعادل، تقریبا برای همه افراد در فصل تابستان مناسب است و موجب پاکسازی کبد و شفاف شدن رنگ صورت می شود.
آلبالو مزاج سردتری نسبت به گیلاس دارد و برای افراد گرم مزاج مناسب تر است و به خنک شدن و رفع عطش آنها کمک می کند. در ضمن اگر در اثر گرما حالت تهوع پیدا کردید، آلبالو بخورید. شربت آلبالو برای سنگ کلیه و مثانه مفید است.
جوشانده دم آلبالو و گیلاس هم به رفع سنگ کلیه و مثانه کمک می کند.

آلبالو

هندوانه
هندوانه مزاج سرد و تری دارد و در روزهای گرم تابستان برای رفع تشنگی به ویژه در افراد گرم مزاج فوق العاده است. ولی برای سردمزاجان و افراد دارای معده های ضعیف مناسب نیست و با خوردن هندوانه دچار دل درد می شوند و آب دهانشان هم ممکن است موقع خواب روی بالش بریزد. پس اگر هوس کردید هندوانه بخورید، گاهی می توانید همراه با عسل یا شکر میل کنید.

خربزه، طالبی
خربزه، طالبی از میوه های تابستانی محبوب و خوشمزه به شمار میروند و خواص خنک کننده دارند. این میوه‌ها طبع گرم و تری دارند. به طور طبیعی مصرف این میوه ها به رطوبت بدن کمک می‌کند و می تواند در کاهش خشکی دهان و تشنگی در فصل گرما مؤثر باشد
توصیه می شود که افراد سرد مزاج مصرف این میوه ها را جایگزین هندوانه کنند.

انبه
انبه  میوه ای خوشمزه و کم کالری است که سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌ است و همچنین مصرف این میوه می‌تواند باعث بهبود وضعیت سلامت جسم و  زیبایی پوست و مو و … شود. یکی دیگر از مهم‌ترین خواص این میوه کمک به هضم غذا و سلامت گوارش است.
از لحاظ مزاج شناسی می توان گفت که، طبع انبه رسیده گرم و خشک و طبع انبه نارس سرد و خشک است.

آناناس
آناناس میوه ای است  که به طور عمده در فصل تابستان می روید. به طور کلی، بهترین فصل برای مصرف آناناس از میانه تا پایان تابستان است. با این حال، در برخی مناطق گرمسیری، آناناس‌ها ممکن است در طول سال موجود و قابل دسترس باشند.
آناناس برای تقویت سیستم ایمنی بدن و قوی شدن ماهیچه‌های از دست رفته بسیار موثر است و در واقع یکی از عوامل پیشگیری از پوکی استخوان به حساب می‌آید.
مزاج آناناس در مزاج شناسی سنتی به عنوان گرم و خشک شناخته می‌شود و افراد گرم مزاج با مصرف زیاد آنها، دچار گرمازدگی، سردرد و در مواردی تب می‌شوند.

آناناس

گلابی
گلابی شیرین، گرم و تر است و خواص آن حتی از سیب هم قوی تر است و موجب تقویت قلب، مغز و معده می شود و از یبوست جلوگیری می کند. اگر گلابی را بعد از غذا بخورید، باعث آرامش اعصاب می شود و از سردرد جلوگیری می کند. البته زیاد خوردن گلابی برای افراد سرد مزاج و دارای معده های ضعیف توصیه نمی شود. یادتان باشد که گلابی را با معده خالی نخورید.

هلو
هلو گونه های زیادی دارد. ولی چهار گونه آن معروف تر است: هلوی هسته جدا، شفتالو، شلیل و هلو انجیری.
هلو مزاج سرد و تری دارد و برای افراد گرم مزاج مناسب است. چون موجب کاهش عطش و خنک شدن این افراد می شود. هلوی شیرین ملین است. روغن مغز هسته هلو، ضد التهاب و ضد لک است. ماسک هلو روی صورت موجب زیبایی و لطافت پوست می شود.

انگور
انگور از جمله میوه هایی است که دارای مزاج گرم و تر است. همچنین این میوه برای افرادی که تمایل به افزایش وزن دارند بسیار مفید است. و برای افرادی با معده مرطوب، انسداد کبد، طحال و کلیه مضر است.. دانه انگور دارای مزاج سرد و خشک است و جویدن آن سبب تعدیل مزاج انگور می‌شود.  بهتر است انگور بلافاصله بعد از چیدن مصرف نشود چون نفاخ است و موجب سوهاضمه می شود.

انگور

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *