روغن آرگان چیست ؟

روغن آرگان یک نوع روغن طبیعی است که از دانه‌های درخت آرگان بدست می‌آید، این درخت در منطقه مراکش و الجزایر رشد می‌کند. این روغن نه تنها دارای عطر و طعم خوبی است و در سراسر جهان برای انواع کاربردهای آشپزی استفاده میشود، بلکه خواص بی نظیر برای سلامتی دارد و در صنایع آرایشی و بهداشتی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین این روغن یکی از گران‌ترین روغن‌های جهان محسوب می شود و به طلای مایع نیز معروف است.
در واقع روغن آرگان به دلیل ترکیبی منحصر به فرد از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها، خواص بی‌نظیری دارد.
روغن آرگان سرشار از ویتامین E و اسیدهای چرب، اسکوالن و آنتی اکسیدان ها است به همین دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قدرتمندی دارد.
همچنین از این روغن برای تقویت و بهبود سلامتی قلب، بهبود هضم، کاهش علائم پیری و مرطوب کننده و شاداب کننده پوست، تسریع بهبود زخمها و همچنین پیشگیری از دیابت و سرطان، شادابی و بهبود وضعیت مو استفاده کرد.
در دنیای امروز این روغن علاوه بر اینکه به محصولات زیبایی پوست و مو کیفیت می بخشد و باعث بهبود این محصولات می شود محبوبیت زیادی نیز در میان خانم‌ها به دست آورده است و به شیوه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

خواص و فواید روغن آرگان برای پوست و مو

روغن آرگان برای پوست و موها به دلیل ترکیب منحصر به فرد از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها، خواص مفیدی دارد. در زیر به برخی از کاربردهای روغن آرگان برای پوست اشاره می‌کنم:

 

1. مرطوب‌کننده پوست: روغن آرگان به خوبی به پوست رطوبت می‌بخشد و از خشکی و ترک‌ خوردگی پوست جلوگیری می‌کند. با استفاده منظم از روغن آرگان می‌توانید پوست خشک و خسته را بازسازی کنید و آن را نرم و لطیف و مرطوب نگه دارید.
2. ضد التهاب و تسکین دهنده: خواص ضد التهابی روغن آرگان می‌توانند به درمان علائم التهابی پوست مانند آکنه، خارش، پسوریازیس و اگزما کمک کنند. این روغن می‌تواند التهاب پوست را کاهش دهد و باعث آرامش و همچنین تسکین دهنده پوست شود.
3. آنتی اکسیدان قوی: روغن آرگان حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند ویتامین E و فنول‌ها است. این مواد مغذی می‌توانند پوست را در برابر آسیب‌های آزاد رادیکال‌ها و عوامل محیطی محافظت کنند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن آرگان می‌توانند علائم پیری زودرس را کاهش دهند و پوست، جوان و تازه و شاداب به نظر برسد.
4. ترمیم کننده و آبرسان پوست: در واقع روغن آرگان می‌تواند به ترمیم و بازسازی بافت‌های آسیب دیده پوست کمک کند. این خاصیت آن را برای استفاده در درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها، جوش‌های قدیمی و بخیه‌ها مناسب می‌سازد. همچنین، این روغن می‌تواند به بهبود بافت و الاستیسیته ( کشسانی پوست ) کمک کند و در کاهش جای جوش‌ها بسیار موثر باشد.
5. ضدقارچ و ضدعفونی کننده: روغن آرگان دارای خواص ضدقارچی و ضدعفونی کننده است که می‌تواند در درمان عفونت‌های قارچی پوست مانند قارچ ‌های ناخن و پا کمک کند.
6. ضدآفتاب: روغن آرگان می‌تواند به عنوان یک عامل ضدآفتاب طبیعی عمل کند. با استفاده از این روغن، می‌توانید پوست را در برابر اشعه‌های مضر UV محافظت کنید و علائم آفتاب سوختگی را کاهش دهید.
7. بهبود علائم پیری: خواص ضدپیری روغن آرگان می‌تواند به کاهش ظاهر چین و چروک‌ها، خطوط ریز و چروک‌های زیر چشم، و لایه برداری پوست کمک کند. این روغن می‌تواند پوست را جوان‌تر و شاداب تر به نظر برساند.
8. تمیز کننده پوست : همانطورکه میدانید گرد و غبار و آلودگی هوا باعث کثیفی پوست میشود، به خصوص پوست های چرب که مستعد آکنه هستند. در چنین شرایطی روغن آرگان به پوست شما کمک میکند و به طور بالقوه باعث کاهش منافذ مسدودشده پوست خواهد شد. برای تمیز کردن صورت، می توانید مقداری روغن آرگان را روی پنبه بمالید و با آن صورت خود را پاک کنید.
9. درمان شوره سر و کاهش خارش پوست سر: روغن آرگان مرطوب‌کننده بسیار خوبی است و به دلیل میزان بالای ویتامین E و آنتی اکسیدانش با شوره و پوسته‌های خشک سر مبارزه می‌کند.در واقع زمانی که برای درمان شوره مو از شامپوهای ضدشوره استفاده می‌کنید، میزان زیادی از مواد شیمیایی که قوی هم هستند را به پوست سر می‌رسانید ولی روغن طبیعی آرگان بدون آسیب به سر، با خاصیت آبرسانی به مو حتی با چند قطره می‌تواند مشکل را حل کند و خشکی و خارش پوست سر را برطرف کند.
از آنجایی که روغن آرگان خواص و فواید زیادی برای پوست دارد، می‌توان از آن در محصولات مراقبت از پوست مثل کرم‌ها، لوسیون‌ها، و مخصوصا محصولات ضد چروک استفاده کرد. همچنین، می‌توانید روغن آرگان خالص و اصل را مستقیما بر روی پوست استفاده کنید.

نحوه و روش مصرف روغن آرگان

در ادامه مقاله به برخی از روش های مصرف روغن آرگان برای شادابی پوست اشاره میکنیم:
تمیز کردن پوست: قبل از استفاده از روغن آرگان، پوست خود را به طور ملایم تمیز کنید. از یک محصول تمیز کننده لطیف و غیرمحرک استفاده کنید تا از پوست آلوده، چربی یا آرایش پاک شود.
ماساژ دادن با روغن آرگان: چند قطره روغن آرگان را بر روی پوست صورت خود بریزید و به آرامی با حرکات ماساژ دهید. ماساژ به کمک روغن آرگان می‌تواند به افزایش ترمیم پوست، تحریک خون‌رسانی و تغذیه سلول‌ها کمک کند.
ماسک صورت: می‌توانید چند قطره روغن آرگان را با یک ماسک صورت طبیعی ترکیب کنید. مثلاً می‌توانید آرد بادام و روغن آرگان را با یکدیگر مخلوط کنید تا یک ماسک درست کنید. این ماسک را به مدت 15-20 دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید سپس با آب گرم آبکشی کنید. این ماسک به تغذیه و شادابی پوست کمک میکند.
مراقبت از لب‌ها: روغن آرگان می‌تواند به عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی برای لب‌ها عمل کند. قبل از خواب یا در طول روز، یک قطره روغن آرگان را روی لب‌های خود بمالید و آن را به آرامی ماساژ دهید. این روش می‌تواند لب‌ها را نرم و لطیف نگه دارد و از خشکی و ترک‌خوردگی جلوگیری کند.

 

 

استفاده از روغن آرگان به عنوان روغن مو

همانطور که می دانید بهترین محصولات مراقبت از مو بر پایه روغن آرگان ساخته می شوند و از آنجایی که روغن ارگان سرشار از آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب و ویتامین E است، میتواند موها را آبرسانی و نرم کند.

در واقع این روغن باعث درخشندگی مو می شود و همچنین موخوره را به حداقل میرساند.

بعد از خشک کردن موهایتان، میتوانید به روش های مختلف از این روغن روی موها استفاده کنید. استفاده از روغن آرگان روی موهای خشک در مبارزه با موخوره کمک کننده بوده و درخشندگی موها را بیشتر میکند.

می توانید چند قطره از این روغن را روی کف دستان خود بریزید و با انگشتان موهایتان را شانه کنید، توجه داشته باشید که موهایتان باید براق شود، اما چرب نشود. در صورت نیاز میتوانید از این روغن برای نرم کردن موهای وز و خشک هم استفاده کنید.

 

نتیجه گیری

اگر به پوست و زیبایی خودتان اهمیت می‌دهید، حتماً روغن آرگان را در روتین خود قرار دهید، چرا که روغن آرگان می‌تواند به عنوان یک روش طبیعی برای شادابی و زنده‌کردن پوست و موهای شما مفید باشد و همچنین با دارا بودن ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها به بهبود و استحکام و ظاهر پوست کمک میکند. توجه داشته باشید که این روغن به‌دلیل فواید بسیار زیادی که برای پوست و مو دارد در تهیه محصولات آرایشی مانند شامپوها، صابون‌ها و نرم کننده‌ها نیز به کار برده می‌شود.

 

برای ساخت محصولات پوست و مو از روغن آرگان می تونید از این لینک، فیلم آموزشی را تهیه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *