مقدمه

پوست، بزرگترین ارگان بدن انسان است و نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت و عملکرد صحیح بدن دارد.
پوست سالم نه تنها برای داشتن ظاهر خوب، بلکه به عنوان یک سد دفاعی، وظیفه حفاظت از بدن را در برابر مهاجمان خارجی از جمله باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و آلودگی‌های محیطی برعهده دارد و باعث تنظیم دمای بدن می‌شود.
پس بسیار حائز اهمیت که ما این عضو مهم را بشناسیم و را ه های محافظت از آن را یاد بگیریم چرا که مراقبت از پوست به صورت روزانه بسیار در سلامت و جلوگیری از پیری پوست اثر می گذارد.
همچنین برای مراقبت درست و موثر از پوست، حتما باید از نوع پوستتان اطلاع داشته باشید و ویژگی های آن را بشناسید.
در واقع شناخت تیپ پوستی کمک میکند که محصولات مراقبتی و کرم های متناسب با نوع پوستمان را استفاده کنید در نتیجه پوست سالم تر و شاداب تری خواهید داشت.

 

شناخت انواع پوست

انواع پوست را می توان به ۵ دسته کلی تقسیم کرد، که در ادامه به بررسی ویژگی هر یک از آنها می پردازیم:

  • نرمال یا معمولی
  • خشک
  • چرب
  • مختلط یا ترکیبی
  • حساس

 

پوست نرمال یا معمولی : این نوع پوست نه چرب است و نه خشک و به عنوان یک پوست متعادل و سالم شناخته میشود چرا که چربی متعادلی دارد و از لحاظ ظاهری نیز، بسیار شفاف، صاف و زیبا به نظر می آید. افراد دارای پوست معمولی با انجام روتین مراقبتی پوست و استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی مناسب پوست معمولی، می توانند زیبایی و سلامتی پوست خود را حفظ کنند. پوست نرمال دارای بافت نرم و لطیفی است و تقریبا صاف به نظر می‌رسد.
در پوست نرمال، معمولاً مشکلات جدی نظیر خشکی یا چربی زیاد وجود ندارد، افرادی با پوست معمولی غالبا خطوط چین و چروک صورت ‌شان کمتر است و رنگ پوست نواحی مختلف صورت‌شان یکسان و بدون لک و جوش است.

پوست خشک : این نوع پوست نسبت به پوست معمولی، خشن به نظر می‌رسد، درواقع پوست های خشک، کم آب هستند و غدد چربی پوستشان چربی مورد نیاز و کافی برای پوست را ترشح نمی کند.
اگر پوست خشکی دارید، بسیاری از مواقع احساس کشیدگی در پوست خود خواهید داشت و ممکن است شاهد لک‌های قرمز و پوسته پوسته شدن پوست‌تان در نواحی مختلف باشید. کسانی که پوست خشک دارند معمولا منافذ پوست‌شان به راحتی دیده نمی‌شود و معمولا زودتر از دیگران دچار چین و چروک صورت، حساسیت و خارش پوست می‌شوند. عوامل مختلفی باعث خشکی پوست می شود مانند: ژنتیک، بهم ریختگی در هورمون های بدن، شرایط آب و هوایی و …
در پوست های خشک استفاده مرتب از مرطوب کننده مناسب در جهت مرطوب کردن پوست در طول روز بسیار توصیه میشود.سعی کنید حتما از شوینده های ملایم و حاوی ترکیبات آبرسان مناسب با نوع پوست استفاده کنید.
همچنین نوشیدن آب کافی در طول روز برای هیدراته شدن بدن و پوست بسیار موثر است سعی کنید روزانه 8 لیوان آب بنوشید تا شاهد شادابی و طراوت و سلامت پوست خود باشید. در جهت مراقبت از پوست های خشک، بهتر است بیشتر از یک بار در روز استحمام نکنید و زمان استحمام نباید زیاد طولانی باشد.
و همچنین استفاده از روغن های مغذی با خاصیت آبرسانی عمقی به پوست میتواند از خشکی پوست جلوگیری کند.

پوست چرب : در این نوع پوست، غدد چربی بیشتر از حد متعادل خود چربی ترشح می کند.
در واقع هر چه میزان چربی های پوست، بیش از اندازه باشد، باعث چربی پوست و ایجاد پوست چرب میشود. پوست چرب همیشه براق و درخشنده به نظر می رسد و دلیل آن هم ترشح بیش از اندازه چربی پوست می باشد.افرادی که دارای پوست چرب هستند به علت چربی اضافه روی پوست، به شدت مستعد بروز آکنه و جوش هستند.
علت پوست چرب می‌‌تواند عوامل ارثی و ژنتیکی و گاهی تغییرات هورمونی در سنین مختلف باشد از علل دیگر این موضوع، می‌توان به آب‌وهوای مرطوب یا خشک کردن بیش از حد پوست اشاره کرد. چرا که خشک کردن بیش از اندازه پوست باعث می‌شود پوست شما، تولید چربی اضافه کند.
در پوست های چرب، مهم است که به طور کنترل شده و ملایم لایه‌برداری شود چرا که تولید بیشتر چربی می‌تواند به دلیل پوست‌های مرده باشد. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان سراغ شوینده صورت و پاک کننده آرایش قوی نروید و برعکس باید از محصولاتی که لایه بردار ملایم هستند، استفاده کنید همچنین تهیه لوازم آرایشی بدون چربی و مناسب با پوست چرب، از تشدید چربی پوست جلوگیری کرده و احتمال ماسیده شدن آرایش را در طول روز تا حد بسیار زیادی کم میکند.
نکته دیگر در خصوص پوست های چرب این است که این پوست ها نیز به آبرسانی و تغذیه نیاز دارند و استفاده از آبرسان و سرم های مغذی مناسب با این تایپ پوستی، بسیار حائز اهمیت است.

پوست های مختلط یا ترکیبی: پوست ترکیبی رایج ترین نوع پوست خصوصاً در کشور ماست که شامل ترکیبی از ناحیه‌های چرب و خشک است ویژگی‌های اصلی آن عبارتند از: ناحیه تی‌زون (مناطق میانی صورت) چرب و ممکن است با برق زدگی و درخشش چربی همراه باشد و ناحیه‌های دیگر پوست به طور معمول خشک تر و ممکن است با ترک‌ها و خشکی همراه باشند و همچنین مشکلات مرتبط با هر دو نوع پوست مانند جوش و چروک در نواحی مختلف.
پوست مختلط در ناحیه T صورت که شامل : پیشانی، بینی، چانه می باشد، دارای منافذ باز پوستی یا جوش بوده و چرب است و در قسمت گونه و فک، خشک یا معمولی است. درمان این نوع از دیگر پوست ها دشوار تر است چراکه شما باید برای رسیدن به تعادل در صورت‌تان به دو موضوع مختلف توجه کنید.

 

 

پوست حساس: پوست حساس به طور کلی حساسیت و واکنش زیادی در برابر عوامل خارجی دارد.

اگر پوستتان به‌سرعت تحریک میشود، ملتهب است و یا خارش دارد و خشک و قرمز می‌شود، شما پوستی حساس دارید. در این حالت ممکن است پوست شما هنگام استفاده از یک محصول جدید واکنش نشان دهد، یا در اثر گرما و آفتاب برافروخته ‌شود و هنگام اصلاح کردن نیز صورت‌تان جوش بزند، افرادی‌که پوست حساس دارند به‌راحتی دچار آفتاب سوختگی‌ شده و به بیماری‌هایی مانند اگزما دچار می شوند. کسانی که پوست حساس دارند نباید به هیچ وجه از محصولات قوی با ترکیبات شیمیایی شدید استفاده کنند

از علل حساس شدن پوست می توان به مواردی چون : استفاده از محصولات آرایشی بی کیفیت، بیماری پوستی، ژنتیک، شرایط آب و هوا

استفاده از شوینده های پوستی نامرغوب و نامناسب و … اشاره کرد.

نتیجه گیری :

همواره به این نکته توجه داشته باشید که هر فرد ممکن است ویژگی‌های متفاوتی در پوست خود داشته باشد و گاهی این دسته‌بندی‌ها به صورت کامل تمام ویژگی‌ها را دربرنمی‌گیرد. اما برای مراقبت مناسب از پوست، بهتر است ویژگی های پوستی خود را بشناسید و با توجه به ویژگی‌های خاص پوست خود، محصولات و روش‌های مراقبتی مناسبی را انتخاب کنید.

 

شما می توانید جهت مشاهده فیلم های آموزشی برای شادابی سلامت پوست به این لینک مراجعه کنید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *